ارگ: سلب صلاحیت وزیر خارجه ناموجه است

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در واکنش بی سابقه ای سلب صلاحیت صلاح الدین ربانی وزیر خارجه این کشور را ناموجه خوانده است.

مجلس نمایندگان افغانستان امروز به سه وزیر کابینه این کشور به شمول آقای ربانی رای عدم اعتماد داد و آن‌ها را از وظایف‌شان برکنار کرد.

در اعلامیه مطبوعاتی ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان که دقایقی قبل در صفحه فیس‌بوک یکی از سخن‌گویان آن آمده است که ” قرار است رئیس جمهوری اسلامی افغانستان امشب با هیات اداری و روسای کمیسیون های ولسی جرگه دیدار نموده، در خصوص پروسه استیضاح وزیران به بحث و تبادل نظر بپردازند.”

مجلس نمایندگان افغانستان
نمایندگان افغانستان امروز به سه وزیر کابینه این کشور به شمول آقای ربانی رای عدم اعتماد داد

جلسه امروز مجلس نمایندگان افغانستان، به استیضاح وزرای خارجه، فواید عامه و کار و امور اجتماعی این کشور اختصاص داشت که نتوانسته بودند بودجه انکشافی وزارت های شان را به مصرف برسانند.

در ادامه‌ی این اعلامیه آمده است که “به استناد معلومات و مندرجات مادۀ ۹۲ قانون اساسی، از نظر ریاست جمهوری دلایل استیضاح وزیران کابینه مخصوصاً وزیر امور خارجه کشور ناموجه پنداشته میشود.”

در جلسه امروز، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه، محمود بلیغ وزیر فواید عامه و نسرین اوریا خیل وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان نتوانستند نظر مثبت نمایندگان مجلس را بدست آورند و در نتیجه رای دهی، از سوی مجلس برکنار شدند.

بلیغ نیز امروز از جانب مجلس استیضاح و سپس سلب صلاحیت شد
محمود بلیغ نیز امروز از جانب مجلس استیضاح و سپس سلب صلاحیت شد

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه، تنها توانست رای تایید ۵۸ نماینده را به دست آورد اما صلاحیت او از سوی ۱۴۰ نماینده افغانستان رد شد.

محمود بلیغ وزیر فواید عامه نیز تنها توانست رای تایید ۳۳ تن را با خود داشته باشد اما ۱۶۴ تن دیگر از نماینده گان به او رای منفی دادند.

نسرین اوریا خیل وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان نیز با به دست آوردن ۵۶ رای تایید، با رای منفی ۱۴۴ تن دیگر مواجه شد و او نیز از این وزارت کنار گذاشته شد.

نسرین اوریا خیل

همچنان در این اعلامیه ارگ نگاشته شده است که “از آنجائیکه نمایندگان محترم مجلس در رابطه به کارکرد وزیران کابینه در خصوص مصرف بودجه سال جاری در روشنایی کامل قرار ندارند، انتظار می رود تا ارایه معلومات کافی پروسۀ استیضاح وزیران کابینه به تعویق افتد.”

مجلس نمایندگان افغانستان اما تصمیم دارند تا در هفته جاری ۱۴ وزیر دیگر نیز به دلیل مصرف کم بودجه شان را استیضاح کنند. تصمیم نمایندگان بر این است که برای فردا (یک شنبه)، وزرای مالیه، معارف و ترانسپورت از سوی مجلس استیضاح می شوند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *