نه به پاکستان؛ سرمایه‌گذاری 150شرکت افغان در بندر چابهار ایران

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند سرمایه‌گذاری روی بندر چابهار و هم‌چنان روابط تجارتی میان افغانستان و هند از این طریق توسعه یافته است.

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که تاکنون 135 تا 150 شرکت افغانی در این بندر سرمایه‌گذاری کرده اند که علاوه بر آن شرکت های ایرانی نیز وارد سرمایه گذاری در این بندر شده اند.

صیام الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که “با تکمیل شدن فاز دوم و سوم این بندر، ظرفیت آن بلند رفته و کشتی های بزرگتری در آن پهلو می‌گیرد و امید وار هستیم که بارفع تحریم ها علیه ایران، زمینه‌ی بیشتر سرمایه‌گذاری در این بندر فراهم شود و این بندر به عنوان بندر مجهز برای حمل و نقل کالاها برای افغانستان و سایر کشورها باشد.”

مقام های اتاق تجارت و صنایع افغانستان از سرمایه گذاری بیشتر روی این بندر خبر داده اند
مقام های اتاق تجارت و صنایع افغانستان از سرمایه گذاری بیشتر روی این بندر خبر داده اند

کارشناسان مسایل اقتصادی می‌گویند که مشکلات ترانزیتی افغانستان با پاکستان باعث شده که تاجران به این بندر روی آورند. آنان می‌گویند که گرچند هزینه‌ی انتقال اموال تجارتی از طریق این بندر نسبت به راه‌های خشکه بیشتر می‌باشد، اما بازرگانان افغان به دلیل توقف کالاهای تجارتی‌شان در بندر واگه توسط پاکستان، تصمیم گرفته اند که این بندر را ترجیع دهند.

این کار شناسان تاکید می‌کنند که باید راه‌های نزدیک ترانزیتی زمینی برای انتقال کالاهای سبک بازرگانان افغان باز نگه داشته شود.

آذرخش حافظی، کارشناس مسایل اقتصاد بین المللی، به خبرنامه گفت که ” بازرگانان افغان برای انتقال اموال‌شان از طریق بندرهای آبی به هند و سایر کشور ها هزینه هنگفتی را متحمل می‌شوند و این اموالِ آنان تنها از کابل تا بندر‌های آبی، 2 هزار کیلومتر را طی می‌کند. در حالی که اگر از بندر واگه انتقال داده شود، تمام راه بیش از یک هزار کیلومتر نخواهد بود. ”

آذرخش حافظی
آذرخش حافظی، کارشناس مسایل اقتصاد بین الملل

تایید موافقت‌نامه چابهار

چندی پیش مجلس نمایندگان افغانستان موافقتنامه‌ی اقتصادی توسعه‌ی بندر چابهار را تایید کرد. این سند ۱۵ ماده‌ای، پس از بررسی توسط کمیسیون‌های ذیربط مجلس نمایندگان، مورد تایید قرار گرفته است.

این موافقت‌نامه در ماه جوزا سال جاری میان سران افغانستان، هند و ایران به منظور ایجاد یک دهلیز حمل و نقل میان این سه کشور امضا شده بود.

بندر چابهار در مقایسه به بندر عباس و بندر کراچی به ترتیب ۹۰ کیلومتر و ۷۰۰ کیلومتر به مرکز افغانستان نزدیک‌تر است و این فرصت را براى تاجران افغان فراهم مى‌کند تا نسبت به بنادر دیگر اموال خود را ٢٠ درصد زودتر صادر کنند که بر بنیاد آن، هر کانتینر مال، براى تاجران از ۵٠٠ تا ١٠٠٠ دالر نازل‌تر تمام مى‌شود.

مقام های حکومت افغانستان باور دارند که با افتتاح بندر چابهار، افغانستان گذرگاه انتقال اموال تجارتی کشورهای محاط به خشکه در آسیای‌میانه خواهد شد و از این طریق سالانه میلیون‌ها دالر به‌دست خواهد آورد.

سران افغانستان، ایران و هند در جریان امضای تفاهم نامه سه جانبه بندر چابهار

در همین زمینه دفتر ریاست جمهوری افغانستان نیز تاکید کرده است که بندر چابهار می‌تواند تاجران افغان را که همواره در انتقال اموال تجاری شان از بندر کراچی پاکستان با مشکلات روبه‌رو بودند، کمک کند.

جدا کردن تجارت و سیاست

کارشناسان مسایل اقتصادی می‌گویند که نباید تیرگی روابط سیاسی میان دو کشور بر مسایل اقتصادی آنها سایه اندازد. آنان تاکید می‌کنند که حکومت پاکستان طبق قوانین تجارت جهانی حق ندارد که از مرز های شان به عنوان ابزار فشار بالای بازرگانان افغان استفاده کنند.

نمایی از بندر چابهار
نمایی از بندر چابهار

آذرخش حافظی، کارشناس مسایل اقتصادی بین المللی به خبرنامه گفت که افغانستان باید از حق ترانزیت کالاهای خود به عنوان یک کشور محاط با خشکه دفاع کرده و با مراجعه به مراجع بین الملی این مشکل را حل کنند. آقای حافظی تاکید دارد که هردو کشور افغانستان و پاکستان عضو سازمان تجارت جهانی است که طبق قوانین این سازمان هیچ کشوری حق مسدود کردن راه ترانزیتی این کشور را ندارد.

از سوی هم چندی پیش مقام‌های پاکستانی اعلام کرده بودند که آنان خواهان بازگشت به روزهای خوب با کابل اند. آنان گفته بودند که کشور شان به دنبال روابط دوستانه‌ی اقتصادی و تجارتی با افغانستان است.

خرم دستگیر‌خان، وزیر تجارت پاکستان در مصاحبه بایکی از شبکه‌های تلویزیونی پاکستان گفته است که این کشور به دنبال روابط دوستانه‌ی دیپلماتیک، اقتصادی و تجارتی با افغانستان می‌باشد.

خرم دستگیرخان وزیر تجارت پاکستان

این مقام پاکستانی می‌گوید که پروژه مشترک راه آهن چین (CPEC)، آینده‌ی موفق را نه تنها برای پاکستان، بل برای افغانستان و کشورهای منطقه نیز تضمین می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *