جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

نهایی شدن لیست نامزدان عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

کمیته گزینش اعضای کمیسیون های انتخاباتی، فهرست نهایی نامزدان برای عضویت در این نهادهای انتخاباتی را منتشر کرده است.

این کمیته از بین تمامی افرادی که خواهان عضویت در این کمیسیون ها بودند، 21 تن را به عنوان نامزد عضویت در کمیسیون مستقل انتخابات و 15 تن دیگر را، به عنوان نامزد عضویت در کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی به رییس جمهور پیشنهاد کرده است.

انتخاب اعضای نهایی کمیسیون های انتخاباتی، مسوولیت رییس جمهور است. رییس جمهور افغانستان از میان ۲۱ نفر معرفی شده، 7 نفر را به عنوان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات و از میان 15 تن که برای عضویت در کمیسیون رسیدگی به شکایات معرفی شده اند، ۵ نفر را به عنوان اعضای نهایی کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی خواهد کرد.

رییس جمهور غنی اعضای نهایی کمیسیون های انتخاباتی را گزینش می کند
رییس جمهور غنی اعضای نهایی کمیسیون های انتخاباتی را گزینش می کند

بر اساس فهرستی که در رسانه های اجتماعی منتشر شده، افراد معرفی شده از سوی کمیته گزینش از اقوام مختلف افغانستان برگزیده شده اند.

در میان 21 تن که برای عضویت در کمیسیون مستقل انتخابات معرفی شده اند، 6 پشتون، 4 تاجیک، 3 هزاره، 3 ازبک، 1 سادات، 1 پشه یی، 1 ایماق، 1 عرب و 1 خواجه دیده می شوند.

برای کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی نیز، 5 پشتون، 4 تاجیک، 3 هزاره، 2 ازبک و 1 سادات معرفی شده اند.

همچنین کمیته گزینش، 5 زن را در فهرست نامزدان عضویت در کمیسیون انتخابات و 3 زن را در لیست معرفی شده برای عضویت در کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی قرار داده است.

اعضای کمیته کزینش اعضای کمیسیون های انتخاباتی

ترکیب کمیته گزینش

اعضای پنج‌گانه کمیته گزینش، شامل نمایندگان دادگاه عالی افغانستان، کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، کمیسیون مستقل حقوق بشر، جامعه مدنی و زنان افغانستان می باشند.

جاوید رشیدی نماینده دادگاه عالی افغانستان، رییس این کمیته است.

عبدالله شفایی، نماینده کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان، ضیا لنگری نماینده کمیسیون حقوق بشر، ماری اکرمی نماینده فعالان مدنی و زنان و یوسف رشید نماینده جامعه مدنی مرتبط با انتخابات از دیگر اعضای این کمیته هستند.

پیش از این نمایندگانی از ولسی جرگه و مشرانو جرگه نیز شامل کمیته گزینش بودند اما در این دوره، بنا به دلایلی، پارلمان از این روند حذف شده است. عمده ترین تفاوت دیگر میان این کمیته گزینش و کمیته‌های قبلی این است، که در دوران رییس جمهور کرزی، روسای پارلمان، حقوق بشر و دادگاه عالی عمدتن به عنوان اعضای کمیته گزینش کار می کردند.

همواره یکی از نگرانی ها در روند انتخابات و چگونگی روند اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان، شیوه کاری کمیته گزینش بوده است.

نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان نیز، در گذشته نسبت به شیوه ی کاری این کمیته نگرانی های شان را ابراز کرده بودند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان