ترامپ به کاخ سفید رفت؛ افغانستان از برنده‌شدن او استقبال کرد

برخلاف تمام نظرسنجی های انجام شده‌ی قبل از انتخابات که پیش بینی می‌شد، خانم کلینتون برنده انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا باشد، نتیجه شمارش آرا نشان داد که رییس جمهوری آینده آمریکا، دونالد ترامپ است.

آقای ترامپ پس از اعلام رسمی نتایج و انتخابش به عنوان رییس جمهور آینده ی آمریکا، به همراه همسر و فرزندانش در میان طرفدارانش حاضر شد و گفت که ” من رییس جمهوری برای تمام مردم آمریکا خواهم بود، حالا زمان آن رسیده است که وحدت داشته باشیم.”

او با بیان اینکه منافع امریکا را، در اولویت قرار خواهد داد گفت : ” ما زیر بناهای کشورمان را خواهیم ساخت”

خانم کلینتون رقیب دموکرات ترامپ نیز، در تماس با آقای ترامپ پیروزی او را تبریک گفته است.

از ابتدای شمارش آرا در ایالت‌های مختلف آمریکا، گزارش‌ها نشان می‌داد که دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه نسبت به رقیب دموکراتش، فاصله بیشتری گرفته و برخلاف انتظارها، توانسته است رای‌های بیشتری را به دست آورد.

عکس‌هایی که با شمارش لحظه به لحظه رای‌ها در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شد نشان می داد که، طرفداران خانم کلینتون با عقب بودن نامزد مورد حمایت شان، دچار شوک شده  و مات و مبهوت مانده اند.

در سوی دیگر، طرفداران آقای ترامپ که همه نظرسنجی‌ها به نفع تیم رقیب شان بود، حالا از نتایج به دست آمده و برنده شدن آقای ترامپ به شدت خوش‌حالند.

نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری امریکا
نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری امریکا

سیستم انتخاباتی آمریکا

آقای ترامپ با به دست آوردن 276 رای هیات انتخابی (الکترال)، به ریاست جمهوری آمریکا رسید. در مقابل، رقیب او یعنی خانم کلینتون، تنها  توانست 218 رای هیات انتخابی را به دست آورد.

هر ایالت در آمریکا با توجه به میزان جمعیت‌اش، نماینده و سهمیه‌ای در هیات انتخابی ( کالج انتخاباتی) خواهد داشت. این سهمیه‌ها در هر ایالت، به میزان جمعیتی که دارند متفاوت است. به طور مثال، ایالت‌های پر جمعیتی مانند کالیفرنیا، تگزاس، فلوریدا و پنسیلوانیا که بیشترین جمعیت را در میان ایالت‌های آمریکا دارند، بیشترین سهمیه را در هیات انتخابی نیز به خود اختصاص می‌دهند.

کالیفرنیا با 37 میلیون جمعیت، دارای 55 رای در هیات انتخابی است در حالیکه ایالتی مانند ورمونت، با 600 هزار جمعیت، تنهای سه رای یا سه سهمیه در این هیات دارد.

بنابراین فرد پیروز در ایالت کالیفرنیا، تمامی 55 رای این ایالت در هیات انتخابی را با خود خواهد داشت.

وقتی مردم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رای می‌دهند، در واقع با این رای نماینده‌گان شان را برای عضویت در هیات  انتخابی که دارای 538 عضو است، انتخاب می‌کنند. حد نصاب برای اینکه کسی رییس جمهور شود، کسب حداقل 270 رای است.

با این حال آقای ترامپ توانسته است، با کسب بیشتر از 270 رای در هیات انتخابی، به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا شناخته شود.

رییس جمهور غنی نیز پیروزی ترامپ را در انتخابات امریکا تبریک گفته است
رییس جمهور غنی نیز پیروزی ترامپ را در انتخابات امریکا تبریک گفته است

واکنش ها در افغانستان

معرفی شدن آقای ترامپ به عنوان رییس جمهور آینده آمریکا، بر علاوه که برای مردم دیگر کشورها مهم بود، در افغانستان نیز واکنش‌های زیادی داشته است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با انتشار پیامی، انتخاب دونالد ترامپ را به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا، به او و مردم این کشور تبریک گفته است.

ریس جمهور افغانستان گفته است ” ایالات متحدۀ امریکا از شرکای مهم، استراتژیک و اساسی دولت و ملت افغانستان در راستای مبارزه با تروریزم، انکشاف و توسعه می‌باشد.
دولت افغانستان ابراز امیدواری کرده است که “با همکاری نزدیک با رئیس‌جمهور جدید ایالات متحدۀ امریکا، روابط میان دو کشور بیشتر از پیش توسعه یافته و به‌نفع هردو کشور و ملت انکشاف یابد.”

داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان نیز، انتخاب آقای ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا  را تبریک گفته است.

در اعلامیه ای که در سایت ریاست اجراییه ی افغانستان منتشر شده، آمده است ” افغانستان و ایالات متحده آمریکا از دوستان و متحدان استراتژیک یکدیگر هستند. مبارزه با دهشت افکنی و تلاش برای استقرار صلح و ثبات از اولویت های دو کشور به شمار می رود.”

رییس اجرایی افغانستان گفته است که، امیدوار است با انتخاب آقای ترامپ، روابط و همکاری های استراتژیک در عرصه های اقتصادی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی میان دو کشور توسعه و استحکام بیشتر یابد.”

آقای  مک کینلی، سفیر آمریکا در کابل نیز پس از اعلام نتایج ریاست جمهوری این کشور گفته است که “افغانستان همچنان در صدر برنامه‌ها و سیاست خارجی آمریکا قرار خواهد داشت.”

در همین حال سخن‌گوی طالبان از رییس جمهور جدید امریکا خواسته است، نیروهای خود را از افغانستان بیرون کنند و مانند رییس جمهورهای پیشین امریکا با حضور در افغانستان، سبب رسوایی و ناکامی جنرالان شان نشود. ذبیح الله مجاهد همچنان گفته است، که در این جنگ به قول او ناکام، حیثیت، اقتصاد و سربازان شان را صدمه نرساند.

ترک جنگ

محمد اکبری نماینده مردم بامیان در مجلس نماینده گان، معتقد است که با توجه به اهداف دراز مدت و استراتژیکی که آمریکا در منطقه دارد، تغییر در ریاست جمهوری در مواضع این کشور در منطقه و به خصوص افغانستان، تاثیری نخواهد داشت. اگر چه ممکن است تفاوتی در دیدگاه و روش شان وجود داشته باشد اما در نهایت افغانستان هم‌چنان مورد توجه و تمرکز آمریکا خواهد بود.”

آقای اکبری می‌گوید که انتخاب یک جمهوری خواه به جای یک دموکرات به عنوان رییس جمهور این کشور، باز هم از اهمیت افغانستان برای این کشور نخواهد کاست.

محمد اکبری نماینده مردم در مجلس نمایندگان افغانستان
محمد اکبری نماینده مردم در مجلس نمایندگان افغانستان

او می گوید ” تجربه نشان داده که جمهوری خواهان روحیه نظامی‌گری بیشتری از خود نشان داده اند؛ اما در این میان و برای افغانستان این مهم است که مقامات کشور، با کنار گذاشتن  اختلافات شان، راهی را در پیش بگیرند که با مصالح ملی افغانستان سازگار باشد.

این نماینده مجلس، راه حل مشکل افغانستان را ترک جنگ و رسیدن به صلح می داند و می گوید که ” امیدوارم مخالفین هم در مواضع شان تجدید نظر کنند و برای دست‌یابی به صلح با دولت وارد مذاکرات شوند. چون ادامه جنگ به ضرر همه خواهد بود.”

با انتخاب رییس جمهور جدید آمریکا، مردم افغانستان نیز حالا منتظرند که آقای ترامپ به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا، برای کشوری که از متحدان استراتژیک‌اش به شمار می‌رود و مردمش، از سالها قبل در نا امنی و در زیر سایه تروریزم زندگی کرده اند، چه برنامه و رویکرد تازه‌ای خواهد داشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *