بهای دالر؛ سقوط با ترامپ و صعود با کلینتون

دالر امریکایی در ماه می سال جاری میلادی، نسبت به اکثر واحد‌های پولی دیگر پیشی گرفته است. علت اصلی آن نیز اقتصاد در حال رشد امریکا (در مقایسه با اروپا و جاپان) و اشتغال‌زایی چشم‌گیر در این کشور می‌باشد.

با این حال شاخص دالر، که ارزش این ارز را در برابر ارزهای جهانی اندازه گیری می‌کند، در هفته‌ی گذشته، پایین گزارش شده است. این نوسانات، هم‌زمان با تشدید رفتن مردم پای صندوق‌های رای و امکان احتمالی پیروزی ترامپ عنوان شده است.

هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها در انتخابات پیش روی آمریکا برای بسیاری از بازرگانان و سرمایه‌گذاران آمریکایی، «ناحیه‌‌ی امن» محسوب می‌شود. خانم کلینتون طرفدار حضور پررنگ در عرصه بین‌الملل است و از حمایت بانک‌های بزرگی در وال استریت مانند گلدمن سکس، سیتی بانک و جی پی مورگان برخوردار است.

هواداران این نامزد دموکرات باور دارند که در صورت پیروزی او، ایالات متحده امریکا از ثبات بیشتر اقتصادی برخوردار خواهد شد و دالر امریکایی نیز سنگینی خود را در برابر سایر ارزها جهانی حفظ خواهد کرد.

نرخ دالر در هفته گذشته به خاطر احتمال پیروزی ترامپ پایین آمده بود
نرخ دالر در هفته گذشته به خاطر احتمال پیروزی ترامپ پایین آمده بود

در مقابل او اما، دونالد‌ترامپ جمهوری‌خواه قرار دارد. هواداران این نامزد ریاست جمهوری امریکا باور دارند که آقای ترامپ کارنامه خوب اقتصادی دارد و می‌تواند اقتصاد این کشور را بهتر مدیریت کند. اما منتقدان او به دستور کار این نامزد جمهوری‌خواه برای فاصله گرفتن امریکا از تجارت جهانی و ترجیع و تمرکز او به سرمایه‌گذاری داخلی، اشاره می‌کنند که باعث مانع گسترش تجارت این کشور و منع کارخانه‌های آمریکایی در مکزیک می‌شود.

سرنوشت دالر پس از علام نتایج انتخابات

 اگر نتیجه‌ی انتخابات به نفع کلینتون ختم شود، انتظار می‌رود که با پیروزی یک نامزد باتجربه‌ی دموکرات، نرخ دالر به‌گونه‌ی چشمگیری بالا رود. از آنجا که او توسط رییس پولیس فدرال امریکا موسوم به «اف بی آی» از تخلف در رابطه با ایمل‌هایش در روز یک‌شنبه این هفته مبرا پنداشته شد، ارزش دالر  تقویت شده است.

از این رو انتظار می‌رود که با ورود هیلاری کلینتون به کاخ سفید، واحد پولی این کشور ارزشش بیشتر از این تقویت شود. از سوی هم پیش‌بینی می‌شود که اگر دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه، برنده این انتخابات شود، در آن صورت تاثیر نرخ دالر هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت نامشخص است.

کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند که در صورت پیروز شدن کلینتون در انتخابات امریکا ارزش دالر بلند خواهد رفت
کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند که در صورت پیروز شدن کلینتون در انتخابات امریکا ارزش دالر بلند خواهد رفت

اما به باور شماری از تحلیل‌گران امریکا اگر ترامپ در این انتخابات پیروز شود، نرخ دالر امریکایی در ابتدا در مقابل ارز کشورهای توسعه‌یافته، مانند انگلستان، جاپان و سویس، سقوط خواهد کرد.

این کارشناسان می‌گویند که در ان‌صورت هم‌چنان احتمال دارد که دالر در مقابل یورو، دومین واحد پولی جهان، نیز به‌گونه‌ی بی پیشینه‌ای ارزشش را از دست بدهد. انتظار می‌رود نوسانات پولی جدی با پیروز شدن ترامپ در واحد پولی امریکا بیاید. مشخص نبودن چگونگی سیاست‌های اقتصادی ترامپ و نا معلوم نبودن مشاوران اقتصادی او باعث نگرانی کارشناسان اقتصادی برای پایین آمدن نرخ دالر شده است.

کاهش در مالیات داخلی یکی از سیاست‌های اقتصادی ترامپ می‌باشد که به باور برخی از منتقدان این نامزد ریاست جمهوری امریکا، برداشتن مالیات داخلی، هزینه‌ی هنگفتی را در هفته و ماهای اول برای امریکا خواهد داشت که این تاثیر مستقیم بالای نرخ دالر می‌گذارد. این منتقدان می‌گویند که با پیروزی دونالد ترامپ، پیش‌بینی مسیر دالر در دراز مدت دشوار خواهد بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *