داکتر عبدالله: تروریزم بین‌المللی با مردم افغانستان می‌جنگد

داکتر عبدالله عبدالله، جنگ در افغانستان را، جنگ با تروریزم منطقه‌یی و بین المللی خواند. رییس اجرایی افغانستان که امروز، در دومین روز از کنفرانس مشترک مسوولان و رهبران نیروهای امنیتی این کشور صحبت می‌کرد، جنگ افغانستان را یک جنگ تحمیلی دانست و گفت ” تروریزم بین المللی و منطقه‌یی با گروه‌های داخلی دیگر، در برابر مردم افغانستان می‌جنگند.”

پیش از این و هم‌زمان با افزایش حملات گروه‌های تروریستی در ولایت‌های مختلف افغانستان، مقامات بلندپایه این کشور، پاکستان را به دست داشتن در این جنگ متهم کرده بودند.

در اعلامیه منتشر شده در صفحه فیس بوک ریاست اجرایی آمده است که رییس اجرایی افغانستان در این کنفرانس تأکیده کرده” دشمنان افغانستان با وجود این‌که حملات شان را افزایش داده و جنگ روانی نیز به راه انداخته بودند، با شکست مواجه شده و به هیچ یک از اهداف شان نرسیده اند.”

آقای داکتر عبدالله، ایجاد هم‌آهنگی میان نهادهای امنیتی را برای پیروزی در جنگ الزامی دانسته و گفته است ” انسجام و هم‌آهنگی میان نهادهای امنیتی برای مدیریت جنگ، بسیار مهم و تعیین کننده است. همه مسوولیت دارند در هم‌آهنگی با یکدیگر، وضعیت امنیتی را مدیریت کنند، اگر مشکل هم‌آهنگی حل شود به یقین که شکست دشمن نیز حتمی است.”

کودکان افغان نیز در میان قربانیان جنگ قراردارند
کودکان افغان نیز در میان قربانیان جنگ قراردارند

نگرانی از افزایش تلفات نظامیان

گسترش جنگ در ولایت‌های مختلف افغانستان و افزایش تلفات نیروهای امنیتی این کشور، نگرانی‌ها میان مقامات افغانستان و فرماندهان نظامی خارجی را افزایش داده است.

داکتر عبدالله به نگرانی‌های اخیر در مورد افزایش تلفات در میان نیروهای امنیتی کشور پرداخته و رسیدگی به این مشکل را از وظایف رهبران نهادهای امنیتی خوانده است.

او گفته که “بی توجهی درباره امکانات، تجهیزات، پرداخت حقوق و رسیدگی به کمبودهای نیروهای امنیتی، قابل قبول نیست.”

چند روز پیش، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان، در ابتدای این هفته با ارائه گزارشی، از میزان بالای تلفات میان نیروهای امنیتی افغان، در 8 ماه نخست سال جاری میلادی خبر داده بود.

سیگار اعلام کرده بود که ” در 8 ماه اول سال جاری میلادی، 5523 تن از نیروهای امنیتی افغانستان در جریان جنگ‌ها کشته شده و 9665 تن دیگر نیز در این مدت زخم برداشته اند.”

از سوی دیگر، جنرال جان نیکلسون فرمانده نیروهای حمایت قاطع نیز، پیش از این از افزایش تلفات در صفوف نیروهای امنیتی اظهار نگرانی کرده و دلیل آن را ناکامی در سطح رهبری این نیروها دانسته بود.

جنرال جان نیکلسون فرمانده نیروهای حمایت قاطع
جنرال جان نیکلسون فرمانده نیروهای حمایت قاطع در افغانستان

او تأکید کرده بود که: “ناکامی در رهبری نیروهای امنیتی، موجب می‌شود که این نیروها در جبهه جنگ، در شرایط دشوار قرار بگیرند که نتیجه آن، افزایش تلفات سربازان افغان است.”

روز گذشته و در مراسم افتتاح نشست سه روزه مسوولین و فرماندهان امنیتی افغان، رییس جمهور غنی نیز، از شکست دشمنان افغانستان در فصل جنگی خبر داده و گفته بود: ” نقشه دشمن در فصل جنگی بهار و تابستان این بود که، برخی ولایت‌ها  و ولسوالی‌ها را به کنترل خود درآورند و به عنوان پایگاه از آن استفاده کنند؛ اما نیروهای امنیتی افغانستان آنها را ناکام ساختند.”

این نشست که با حضور مقامات امنیتی و دفاعی افغانستان برگزار شده است، به بررسی عملکرد این نیروها در فصل جنگی بهار و تابستان می پردازد.

ادامه حملات تصفیوی ارتش

در همین حال وزارت دفاع افغانستان، از کشته شدن86 شورشی و زخمی شدن 25 تن دیگر، در عملیات نیروهای امنیتی این کشور خبر داده است.

وزارت دفاع گفته است که در این عملیات‌ها که در 24 ساعت گذشته و در ولایت‌های مختلف انجام شده است، 5 تن از فرماندهان گروه های تروریستی نیز کشته شده اند.

وزارت دفاع در اعلامیه مطبوعاتی گفته است، این عملیات‌ها با مشارکت نیروهای زمینی و هوایی افغانستان، در ولایت‌های ننگرهار، لغمان، کنر، پکتیکا، قندهار، ارزگان، بادغیس، هرات، غور، فراه، فاریاب، سرپل، بغلان، قندوز و هلمند انجام شده است.

بر اساس اعلامیه وزارت دفاع افغانستان
بر اساس اعلامیه وزارت دفاع افغانستان در 24ساعت گذشته 5 فرمانده گروه های تروریستی در این کشور کشته شده اند

در خبرنامه آمده است که در جریان این نبردها، 8 تن از سربازان امنیتی افغانستان نیز کشته شده اند.

در همین حال وزارت داخله افغانستان نیز  از کشته شدن نزدیک به 50 نفر از مخالفین مسلح دولت در ولایت پکتیکا خبر داده است.

مقامات وزارت داخله افغانستان گفته اند که یک فرمانده برجسته شبکه حقانی و همچنین معاون والی نهاد طالبان برای این ولایت نیز، در جریان عملیات نیروهای امنیتی کشته شده اند.

در این اعلامیه آمده است ” فرمانده شبکه تروریستی حقانی، روز گذشته و در نتیجه عملیات هدف‌مند نیروهای پولیس در ولسوالی ورمی ولایت پکتیکا کشته شده است.

همچنین این اعلامیه می افزاید، عطاالله معاون والی نام نهاد طالبان برای ولایت پکتیکا نیز، همراه با 45 هراس افکن دیگر در نتیجه حمله هوایی در ولسوالی تروه این ولایت کشته شده اند.

وزارت داخله گفته است، این حمله هنگامی انجام شده است که این گروه در حال طراحی و سازماندهی حملات تروریستی بودند.

مختار پدرام همکار این گزارش بوده است

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *