شانگهای؛ فرصتی برای مقابله با تهدید مشترک

داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان، فردا چهارشنبه ( 12 میزان)، در راس یک هیات بلندپایه حکومتی برای شرکت در اجلاس شانگهای، به قرقیزستان سفر خواهد کرد.

در این اجلاس دو روزه که قرار است در بیشکک، پایتخت قرقیزستان برگزار شود، علاوه بر وزیر خارجه افغانستان، برخی مسوولین بلندپایه از وزارت خارجه و همچنین ریاست اجرایی نیز، در ترکیب این هیات حضور خواهند داشت.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان در گفتگو با خبرنامه گفت که در این نشست از جانب افغانستان، مواردی مانند تامین صلح و امنیت در افغانستان، مبارزه با افراط گرایی و تروریزم و همچنین مبارزه با مواد مخدر مطرح خواهد شد.

همچنین قرار است درخواست افغانستان برای عضویت دایمی در اجلاس شانگهای نیز از سوی هیات افغانستان، پی گیری شود.

نمایی از این نشست در سالهای گذشته

سازمان همکاری های شانگهای، سازمانی میان‌ دولتی است که برای همکاری‌های چند جانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده ‌است.

این سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد.

افغانستان در سال 2012 میلادی، به عنوان عضو ناظر در این سازمان پذیرفته شد و اکنون در تلاش است که عضویت دایمی این سازمان را بدست آورد.

کشورهای روسیه، چین، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان اعضای دایم این سازمان هستند و هند، ایران، پاکستان، مغولستان، ترکمنستان و افغانستان به شکل ناظر در این نشست شرکت می‌کنند.

 دشمن مشترک

یکی از موضوعات مورد بحث در این اجلاس، مبارزه با تروریزم و افراط گرایی در منطقه خواهد بود. خطر رشد افراط گرایی و همچنین فعالیت روزافزون گروه های تروریستی در افغانستان، می تواند نگرانی هایی جدی، در میان کشورهای منطقه و خصوصا کشورهای آسیای میانه را نیز در پی داشته باشد.

امید میثم، یکی از سخن‌گوهای ریاست اجرایی افغانستان
امید میثم، یکی از سخن‌گوهای ریاست اجرایی افغانستان

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان به خبرنامه گفت که ” تروریزم و افراط گرایی، نه تنها تهدیدی برای افغانستان بلکه، تهدیدی برای کشورها منطقه و جهان است.”

آقای میثم افزود “از آنجا که افغانستان در خط مقدم مبارزه علیه تروریزم قرار دارد، از سایر کشورهای عضو شانگهای نیز، انتظار دارد که برای مبارزه با تروریزم، گسترش افراط گرایی در منطقه و همچنین تامین صلح و ثبات در افغانستان با این کشور همکاری کنند.”

او تاکید کرد که تروریزم تهدیدی بالقوه علیه کشورهای همسایه نیز به شمار می رود و اگر در میان کشورهای منطقه، ائتلافی جدی برای مبارزه با این تهدید مشترک بوجود نیاید، این کشورها نیز در معرض خطر گروه های تروریستی قرار خواهند داشت.

نگرانی ها از گسترش گروه های افراطی در حالی ابراز می شود که مقامات مختلف افغانستان، نسبت به خطر داعش در این کشور هشدار داده و ابراز نگرانی کرده اند.

چندی قبل، جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان از برنامه این گروه برای استقرار در ولایت های شمالی این کشور خبر داده بود.

همچنین فعالیت های تروریستی داعش در دو ولایت ننگرهار در شرق و غور در غرب افغانستان نشان می دهد که، این گروه در حال گسترش حوزه فعالیت خود از شرق تا غرب در این کشور است.

در همین حال ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز در ماه سرطان سال گذشته، از نفوذ گروه داعش در بیشتر ولایات افغانستان خبر داده و در این زمینه ابراز نگرانی کرده بود. او گفته بود که “داعش در 25 ولایت از 34 ولایت افغانستان، حضور دارد.”

ناهید فرید نیز با خبرنامه حرف زده است
ناهید فرید تروریسم را خطر مشترک برای کشورهای عضو شانگهای می داند

ناهید فرید نماینده مردم هرات در مجلس نمایندگان افغانستان نیز، از تروریزم به عنوان خطری مشترک برای کشورهای منطقه یاد می کند و می گوید، افغانستان به عنوان کشوری که از ناحیه گروه های بنیادگرا و افراطی رنج می برد، نیازمند همگرایی منطقه ای برای مبارزه با این پدیده است.

خانم فرید در صحبت با خبرنامه گفت که” همکاری کشورهای منطقه با افغانستان تنها به این دلیل نیست که با افغانستان همسایه هستند بلکه، به خاطر این است که امنیت این کشورها نیز با گسترش گروه های تروریستی در معرض خطر قرار دارد و این موضوع ایجاب می کند، بخاطر امنیت کشورهای خودشان هم که شده، برای مبارزه با تروریزم در کنار افغانستان بایستند.”

این نماینده مجلس معتقد است، این اجلاس برای افغانستان به عنوان یک فرصت است تا از این طریق بتواند، پاکستان را که در این اجلاس شرکت دارد، تحت فشار قرار دهد.

او می گوید که مقامات افغانستان باید، با لابی گری و ارایه شواهد و اسناد در مورد حمایت پاکستان از گروه های تروریستی، سایر کشورهای عضو شانگهای را نیز، برای اعمال فشار بر پاکستان با خود همراه سازد.

عضویت افغانستان

افغانستان در سال 2012میلادی به عنوان عضو ناظر در اجلاس شانگهای پدیرفته شد و از آن زمان تاکنون در کنار کشورهای هند، پاکستان، ایران، مغولستان و ترکمنستان به عنوان ناظر، در اجلاس این سازمان شرکت داشته است.

در سال گذشته میلادی نیز، افغانستان از سایر کشورهای عضو سازمان شانگهای خواست که این کشور، به عنوان عضو دایم پذیرفته شود.

دکتر جعفر مهدوی در رابطه به نشست شانگهای خوشبین نیست
دکتر جعفر مهدوی در رابطه به نشست شانگهای خوش‌بین نیست

داکتر عبدالله در آن زمان گفته بود که این کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی مهمی که دارد می تواند به عنوان نقطه وصل میان کشورهای عضو این سازمان ایفای نقش کند.

حالا مقامات این کشور امیدوار هستند که با موافقت سایر کشورهای عضو، افغانستان نیز به عنوان عضو اصلی این سازمان شناخته شود.

با این حال برخی از کارشناسان، نسبت به پیامدهای عضویت افغانستان در این سازمان چندان خوش بین نیستند.

داکتر جعفر مهدوی نماینده مجلس افغانستان در گفتگو با خبرنامه، یکی از مصادیق قدرت و اقتدار حکومت ها را در این می داند که، این حکومت ها بتوانند در میزان زیادی از سازمانهای بین المللی عضویت داشته باشند.

اما با این وجود آقای مهدوی، نسبت به موثر بودن عضویت افغانستان در سازمان شانگهای و یا سایر سازمان های منطقه ای و جهانی، تردید دارد.

او معتقد است که عضویت افغانستان در شانگهای، می تواند بر اقتدار نظام سیاسی افغانستان در مناسبات بین الملل بیفزاید اما، تا زمانی که مشکلات داخلی حکومت و بی اعتمادی میان سران حکومت افغانستان حل نشود، شرکت و حتی عضویت این کشور در سازمان های مختلف، بیشتر سمبلیک خواهد بود و تاثیر چندانی بر صلح و امنیت نخواهد داشت.

به باور این نماینده مجلس، مقامات افغانستان قبل از این که به نتایج اجلاس شانگهای امیدوار باشند، باید به حل مشکلات، اختلاف نظرها و بی اعتمادی، میان مقامات بلند پایه این کشور اولویت دهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *