جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

احزاب سیاسی افغانستان خواهان حل اختلاف رهبران حکومت شدند

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

با افزایش اختلاف‌ها در سطح رهبری حکومت افغانستان، شماری از نهادهای این کشور برای پادرمیانی دست به کار شده اند.

شورای عالی احزاب جهادی و ملی، امروز طی یک کنفرانس خبری در واکنش به اختلافات سیاسی در درون حکومت وحدت ملی در کابل اعلام داشت که رهبری حکومت افغانستان باید اختلاف‌ نظر‌های خود را پایان دهد.

کریم خلیلی و صبغت الله مجددی که از سوی شورای رهبری احزاب جهادی در این کنفرانس سخن می گفتند، اظهار داشتند که شورای عالی احزاب جهادی وملی به حیث یک قوه سیاسی در افغانستان به هیچ وجه اجازه نخواهد داد که این کشور به بحران سوق داده شود.

مقام‌های این حزب سیاسی در کابل اعلام کردند که آنان حاضر اند برای از بین بردن اختلاف‌های رهبران حکومت وحدت ملی میانجیگری کنند.

از سوی هم شورای حراست و ثبات افغانستان نیز با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که برای حل اختلافات درون نهادی حکومت آماده‌ی پادرمیانی است و به همین منظور هیاتی از اعضای این شورا را برای گفتگو با رهبران حکومت افغانستان تعیین کرده است.

کریم خلیلی و صبغت الله مجددی به نمایندگی از شورای احزاب جهادی و ملی در این کنفرانس حرف زندند
کریم خلیلی و صبغت الله مجددی به نمایندگی از شورای احزاب جهادی و ملی در این کنفرانس حرف زدند

این شورا اعلام کرده که هيات با صلاحيت از اعضای رهبرى شورای حراست و ثبات تحت رياست عمر داوودزی، وزیر داخله پشین افغانستان و هم‌‎چنان ریيس كميته سياسی و امور بين المللی شورای حراست و ثبات مسوولیت گرفته اند که اختلافات موجود ميان محورهای حكومت وحدت ملي را بررسی کنند و برای مهار آن، راه‌های حل لازم با تمرکز به خير و فلاح افغانستان جستجو کنند.

در اعلامیه این شورا آمده است که این هیات با طرف ها و جوانب اختلافات از جمله محمد اشرف غنی ریيس جمهوری افغانستان ، جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوی، عبدالله عبدالله ریيس اجرایی و احمد ضیا مسعود نماينده خاص رياست جمهوری افغانستان از نزديك ديدار می‌کند.

این شورا گفته است که این هیات نگرانی‌های مردم را با آنها شريك می‌کند تا در مسوولانه تصميم گرفته شود.

این شورا تاکیدکرده است که اختلافات درون‌نهادی حکومت افغانستان، همه جناح‌های دخیل را متضرر می‌کند.

در اعلامیه این شورا آمده است که ” از متولّيان امور سياسي مي‌خواهيم اختلافات شخصي و تيمي شان را به نفع منافع ملي كنار بگذارند وبيشتر از اين دامن نااميدي و ناامني را پهن نكنند و فُرصت را براي گستاخ شدن دشمنان مسلح افغانستان و إيجاد شك و ترديد به فرزندان مجاهد و مبارز مان در ميدان دفاع از كشور و ملت، مساعد نكنند.”

https://www.youtube.com/watch?v=GjLNfMAH9Wg

انتقاد‌های بی سابقه از حکومت

پا در میانی احزاب سیاسی در حالی صورت می‌گیرد که اخیرا جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رییس‌جمهور افغانستان در نشست خبری با رسانه‌ها، به گونه‌ی بی‌سابقه‌ای شخص اول و دوم این کشور را مورد انتقاد قرار داد. در کنفرانس خبری، جنرال دوستم گفت که رییس‌جمهور افغانستان تباری عمل می کند.

در این نشست، ریاست اجرایی افغانستان نیز از این سخنان تند و تیز معاون ریاست‌جمهوری بی‌نصیب نماند. جنرال چهار ستاره‌ی افغانستان در مورد رییس‌اجرایی نیز گفت که برای او کسی خوب و قابل قبول است که تاجیک باشد.

علاوه بر آقای دوستم، احمد ضیا مسعود نماینده خاص رییس جمهور در امور اصلاحات و  حکومت داری خوب نیز، از قوم گرایی در استخدام افراد در ادارات دولتی به شدت انتقاد کرده بود.

پس از یک هفته هنوز هم، موضوع اختلاف میان رییس جمهور، رییس اجرایی، معاون اول رییس جمهور و نماینده خاص رییس جمهور، همچنان موضوع داغ در محافل سیاسی افغانستان است. رسانه ای شدن اختلاف ها، واکنش های برخی از مقامات دیگر افغانستان را نیز در پی داشت.

احمدضیا مسعود، نماینده‌ی فوق‌العاده رییس جمهور افغانستان در امور اصلاحات و حکومت داری خوب چند روز پیش گفته بود که اگر رهبران حکومت وحدت ملی اختلافات شان را کنار نگذارند مردم افغانستان به دنبال بدیل سیاسی برای انان خواهند بود

بدیل سیاسی

احمد ضیا مسعود نماینده خاص رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب،  به رهبران حکومت وحدت ملی هشدار داده است که اگر اختلاف های شان را حل نکنند، باید به فکر بدیل سیاسی در افغانستان باشند.

احمد ضیا مسعود نماینده خاص رییس جمهور در همایش فرماندهان جهادی در ولسوالی استالف شهر کابل، از رهبران حکومت خواسته بود که اختلاف های شان را کنار بگذارند و به افغانستان و شهروندان آن آسیب بیشتری نرسانند.

او تاکید کرده بود که “یا این مسایل را حل بسازند و اگر حل ساخته نمیتوانند، ملت دیگر تحمل بیشتر از این را ندارد و این پراگندگی سیاسی به ملت قابل قبول نیست. اگر تا چند وقت دیگر این اختلاف ها حل نشود ملت مجبور است که بدیل سیاسی را جستجو کند.”

محمد عارف رحمانی، عضو مجلس نمایندگان
محمد عارف رحمانی، عضو مجلس نمایندگان

واکنش نمایندگان مجلس

مجلس نمایندگان افغانستان نیز از وضعیت پیش آمده به شدت انتقاد کرده است. محمد عارف رحمانی نماینده مردم غزنی، ضمن انتقاد از اختلافات بوجود آمده میان مقامات ارشد افغانستان، از مجلس خواست تا بی طرفی خود را در این وضعیت حساس، حفظ کند.

او گفت که “مجلس نباید به نفع هیچ کدام از طرفین وارد ماجرا شود، اما باید بی طرفی فعال خود را حفظ کند.”

به باور آقای رحمانی، مجلس نمایندگان افغانستان، ضمن حفظ بی طرفی، باید برای حل اختلاف های موجود تلاش کند. چرا که به گفته او، هر گونه نزاع سیاسی، آسیب جدی را به امنیت این کشور وارد خواهد کرد.

محمد رضا جعفری همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان