جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

تمرکز بر چابهار؛ مجلس نمایندگان افغانستان موافقت‌نامه‌ی اقتصادی این بندر را تایید کرد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مجلس نمایندگان افغانستان امروز موافقتنامه‌ی اقتصادی توسعه‌ی بندر چابهار را تایید کرد. بی بی سی فارسی گزارش داده که مقام‌های کمیسیون روابط بین‌المللی مجلس افغانستان گفته اند که این سند 15 ماده‌ای، پس از بررسی توسط کمیسیون‌های ذیربط مجلس نمایندگان، مورد تایید قرار گرفته است.

این موافقتنامه در ماه جوزا سال جاری میان سران افغانستان، هند و ایران به منظور ایجاد یک دهلیز حمل و نقل میان این سه کشور امضا شده بود.

بندر چابهار در مقایسه به بندر عباس و بندر کراچی به ترتیب ۹۰ کیلومتر و ۷۰۰ کیلومتر به مرکز افغانستان نزدیک‌تر است و این فرصت را براى تاجران افغان فراهم مى‌کند تا نسبت به بنادر دیگر اموال خود را ٢٠ درصد زودتر صادر کنند که بر بنیاد آن، هر کانتینر مال، براى تاجران از ۵٠٠ تا ١٠٠٠ دالر نازل‌تر تمام مى‌شود.

مقام های حکومت افغانستان باور دارند که با افتتاح بندر چابهار، افغانستان گذرگاه انتقال اموال تجارتی کشورهای محاط به خشکه در آسیای‌میانه خواهد شد و از این طریق سالانه میلیون‌ها دالر به‌دست خواهد آورد.

در همین زمینه دفتر ریاست جمهوری افغانستان نیز تاکید کرده است که بندر چابهار می‌تواند تاجران افغان را که همواره در انتقال اموال تجاری شان از بندر کراچی پاکستان با مشکلات روبه‌رو بودند، کمک کند.

سران افغانستان و ایران به همراه نارندرا مودی نخست وزیر هند، قبل از امضا این قرارداد در ایران
سران افغانستان و ایران به همراه نارندرا مودی نخست وزیر هند، قبل از امضا قرارداد بندر چابهار در ایران

رقابت هند و چین

هند و چین روی بندرهای گوارد و چابهار به نوعی به رقابت پرداخته‌اند؛ به نظر می‌رسد، هند از طریق چابهار می‌خواهد قدرت چین در آسیای‌میانه و جنوبی را به چالش بکشد.

با این وجود چین از طریق سرمایه‌گذاری‌های فراوان در بندر گوادر پاکستان تلاش کرده است که نبض تجارت منطقه را در دستان خود داشته باشد.

چین و پاکستان سال‌ها است که سرگرم توسعه‌ی بندر گوادر در نزدیکی چابهار هستند و توسعه‌ی بندر چابهار و افزایش ترانزیت کالا از طریق ایران به افغانستان و آسیای‌میانه به صورت بالقوه می‌تواند بر هم‌کاری پکن و اسلام‌آباد تأثیر بگذارد.

چین هم‌چنین با اعلام سرمایه‌گذاری میلیاردی در پاکستان در تلاش برای اتصال بندر گوادر به خاک خود است؛ این کشور می‌کوشد که از طریق این سرمایه‌گذاری موسم به «احیای راه ابریشم»، از نظر اقتصادی و سیاسی بر هند فشار وارد کند.

بنابراین، هند هم‌اکنون در برابر این رقیب قدرت‌مند خود از طریق سرمایه‌گذاری در چابهار صف‌آرایی کرده است. دهلی نو پس از حدود یک دهه فعالیت نیم‌بند در حوزه‌ی فعال‌سازی بندر چابهار، سرمایه‌گذاری بزرگی را در این بندر تصویب کرد.

اواسط سال جاری میلادی نارندرا مودی نخست وزیر هند، تفاهم‌نامه‌ی سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیون دالری هند در این بندر ایرانی را تأیید کرد.

دولت هند اعلام کرد که بر اساس تفاهم‌نامه‌ی سال ۲۰۱۵ بین دو کشور، دهلی نو در قالب این سرمایه‌گذاری، دو لنگرگاه این بندر را تجهیز و اجرایی می‌سازد.

این بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری هند تا به حال در بندر چابهار بوده است. پیش از این مدیر این منطقه آزاد تجاری اعلام کرده بود که تاجران افغان تا مرز ۶۰ میلیون دالر در این بندر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

فاصله اندک بنادر چابهار و گوادر
فاصله اندک بنادر چابهار و گوادر

احتمال سرمایه‌گذاری جاپان

جاپان اخیرا اعلام داشته که علاوه بر ساخت و ساز یک منطقه صنعتی در بندر چابهار می‌خواهد هند را در ساختن یک بندرگاه یا پورت در این بندر نیز کمک کند.

بر اساس گزارش برخی از رسانه ها قرار است که موافقت‌نامه ساخت و ساز این بندرگاه در جریان سفر شین‌زو‌آبه، نخست وزیر جاپان به تهران در آخر سال جاری میلادی امضاء شود.

سرمایه‌گذاری و حضور جاپان در بندر چابهار می تواند بر اهمیت این بندر بیش از پیش بی افزاید و در عین حال دیدگاه کلان سه کشور هند، ایران و افغانستان را در رقابت‌های بندری منطقه‌ای نیز تقویت نماید.

جاپان یکی از بزرگترین حامیان مالی افغانستان است. این کشور حدود ۵ میلیارد و هفت صد میلیون دالر تا سال ۲۰۱۲ به افغانستان کمک کرده بود.

در جریان کنفرانس توکیو جاپان اعلام داشت که ۳ میلیارد دالر دیگر را در بخش های توسعه اجتماعی-اقتصادی برای افغانستان تا سال ۲۰۱۷ کمک می کند. وزارت خارجه جاپان گزارش داده است که از مجموع تعهد توکیو، جاپان تا ماه فبروری سال ۲۰۱۵ میلادی ۲ میلیارد و چهارصد و پنجاه و یک میلیون دالر را به افغانستان کمک نموده است.

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان