نابودی زیربناها؛ شورشیان در مقابل افکارعمومی

دستگاه پیام رسانی حکومت افغانستان، این بار شهروندان افغان را با جنبه دیگری از جنگ این کشور آشنا ساخته است. روز گذشته، یکی از سخنگویان رییس جمهور افغانستان برای اولین بار گزارش خسارات دو ماهه حملات طالبان بر مکان های عمومی را منتشر کرد.

حکومت افغانستان می گوید که طالبان با تخریب زیرساخت ها و زیربناهای افغانستان در دو ماه گذشته، بیش از دو میلیارد افغانی( نزدیک به 30 میلیون دلار) به این کشور، خسارت مالی وارد کرده اند.

مقامات حکومت افغانستان در این گزارش، به خسارات مالی و هزینه های هنگفتی که گروه های تروریستی به این کشور تحمیل می کنند پرداخته، و سعی کرده تا چهره دیگری از جنگ در این کشور را نیز آشکار سازند. چهره و بعد دیگری از جنگ که، در میان خبرهایی از کشتار غیر نظامیان، از دیدها پنهان مانده و نگاهی جدی را در پی نداشته است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می گوید، طالبان تنها در دو ماه گذشته، 2 میلیارد و 149 میلیون افغانی به تاسیاست زیربنایی افغانستان، خسارت وارد کرده اند.

آقای مرتضوی می گوید که در دو ماه گذشته، طالبان در 11 ولایت افغانستان مانند قندز، فراه، هلمند، ننگرهار، بغلان، پکتیا، ارزگان، بادغیس، فاریاب، غزنی و سرپل حملات شان را افزایش داده بودند که در نتیجه، 302 مکتب و همچنین 41 مرکز صحی توسط این گروه ویران شده است.

او می افزاید در این جنگ دو ماهه، 123 کیلومتر سرک از بین رفته و به بیش از 1800 دکان، 4 ساختمان دولتی، 6 پل و 293 گذرگاه آسیب رسیده است.

بر اساس این گزارش، به بیش از 5 هزار منزل مسکونی نیز در این مدت، خسارت وارد شده است.

taliban-against-development2

چهره دیگر جنگ

در کنار حمله به نیروهای امنیتی افغانستان و همچنین کشتار افراد غیرنظامی، تخریب زیربناها و زیرساخت ها مانند سرک، پل، مکاتب و اماکن دولتی، همواره یکی از اهداف طالبان بوده است.

این گروه در سالیان گذشته، از طریق ماین گذاری، بسیاری از سرک ها و پل ها در مناطق مختلف این کشور را نابود کرده اند. در برخی مناطق نیز که عمدتا در ولایت های جنوبی و نا امن افغانستان بوده، بسیاری از مکاتب را بسته اند و یا از بین برده اند.

آقای مرتضوی می گوید که حکومت افغانستان با ارایه این گزارش می خواهد، چهره و ماهیت دیگر جنگ در افغانستان و اهدافی که طالبان در این جنگ دارند را نمایان سازد.

این سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می گوید “یکی از پیامدهای جنگی که از طرف دشمنان افغانستان، به مردم این کشور تحمیل شده، وارد شدن خسارات به تاسیسات عامه است که، هزینه ای بسیار سنگین را به دوش مردم و حکومت افغانستان می گذارد. حکومت از یکسو باید اقدام به بازسازی این زیربناها کند و از سوی دیگر برای رفع مشکلات افراد بیجا شده از جنگ ها نیز، مبالغ هنگفتی را باید مصرف کند.”

به گفته مرتضوی، پیامدهای این تخریب ها، به صورت مستقیم بر مردم افغانستان تاثیر می گذارد. او می گوید با از بین رفتن هر مکتب، صدها دانش آموز افغان از مکتب محروم می شوند و یا با از بین رفتن کلینیک ها، بسیاری از شهروندان، به خدمات صحی دسترسی نخواهند داشت.

او می افزاید “تمام تلاش طالبان بر این است که مانع توسعه، بازسازی و نوسازی در افغانستان شوند که عملکرد طالبان در بیست سال گذشته این امر را ثابت کرده است. اگر بیست سال جنایت طالبان در این مورد بررسی شود، خساراتش به میلیاردها دلار خواهد رسید.”

دولت افغانستان انتظار دارد که مردم، در حفاظت از تاسیسات و ساختمان های دولتی، مکاتب و ادارات عامه با نیروهای امنیتی همکار باشند و اجازه ندهند که طالبان یا سایرگروه های تروریسی، به مکتب، مراکز صحی، اماکن دولتی، سرک ها و پل ها آسیب برسانند.

مکتب دخترانه‌ای که در 65 کیلومتری کابل در ولایت لوگر از سوی طالبان به آتش کشیده شده‌بود
مکتب دخترانه‌ای که در 65 کیلومتری کابل در ولایت لوگر از سوی طالبان به آتش کشیده شده‌بود

20 سال تخریب

از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان و سپس ادامه جنگ با دولت اسلامی افغانستان، 20 سال می گذرد. 20 سالی که نتیجه اش برای مردم این کشور، میلیون ها کشته، زخمی و یا معلول بوده است.

پس از روی کارآمدن دولت جدید در افغانستان، طالبان برای تحت فشار قرار دادن این دولت، اقدام به تخریب بسیاری از زیربناها  کردند که در واقع، خسارات و زیان های آن به صورت مستقیم بر اقتصاد این کشور و مردمش تاثیرات منفی زیادی داشته است. خسارت هایی که اگر به صورت دقیق محاسبه می شد، شاید رقم نجومی اش، عمق ضربه های اقتصادی که بر پیکر این کشور و مردمانش وارد شده است را، می توانست بهتر نشان دهد.

همانطور که در گزارش ریاست جمهوری افغانستان اشاره شده، مکاتب این کشور یکی از اهداف ساده برای طالبان بوده، اما میزان خسارت های وارده بر مردم و حکومت افغانستان، بسیار سنگین بوده است.

برای نمونه، وزارت معارف افغانستان قبلا گفته بود که تنها در سال 1388 خورشیدی، 32 مکتب و در سال 1389 خورشیدی، 28 مکتب مورد حمله قرار گرفته است. مقامات این وزارت، استخبارات کشورهای خارجی را نیز در حمله به مکاتب افغانستان دخیل دانسته بود.

سه سال قبل نیز، مقامات امنیتی افغانستان، از خنثی شدن برنامه طالبان برای تخریب و انفجار  بند سلما در شهر هرات در غرب افغانستان خبر داده بودند. بند سلما یکی از بزرگترین پروژه های زیربنایی در افغانستان می باشد.

همچنین مقامات وزارت فواید عامه این کشور در سال 1393 خورشیدی گفته بودند که، تنها در مسیر شاهراه کابل- قندهار، 14 پل بزرگ و نزدیک به 120 پل کوچک از سوی مخالفین مسلح دولت تخریب گردیده است که برای بازسازی آن ها، به بیش از 350 میلیون دالر نیاز است.

taliban-against-development3

تخریب این زیربناها در شرایطی صورت می گیرد که این کشور متکی به کمک های خارجی است. مقامات افغانستان نیز در گذشته، از ناتوانی این کشور برای ساخت سرک هایش خبر داده و گفته اند که، هزینه هنگفت و سنگینی برای این کار نیاز هست که حکومت افغانستان، قادر به تامین آن نیست.

در عین حال، تصاویر ویدیویی، از سوی گروه طالبان در شبکه های اجتماعی منتشر شده که در آن تلاش شده، نشان داده شود که طالبان در این مناطق نه مکتب را می سوزانند و نه ویران می کنند. این تصاویر، ظاهرا برخی از ولسوالی های غزنی و لغمان را نشان میدهد.

در این فیلم، برخی از طالبان در میان مردم این مناطق و یا در مکاتب سخنرانی کرده و می گویند که مخالف آموزش و پرورش نیستند. کودکانی هم نشان  داده می شوند که در مکاتب و در صنف های شان حضور دارند البته در مکاتب و مدارسی که بالای آن بیرق طالبان نیز دیده می شود.

تحریک افکار عمومی

به باور برخی کارشناسان، گزارش تازه ارگ به منظور جلب افکار عمومی نسبت به عمق خسارت های وارد شده از سوی طالبان، منتشر شده است. آنان ضمن ستایش از چنین گزارش های، مدیریت افکار عمومی و تبیین حقایق را در مبارزه با طالبان حیاتی می دانند.

داکتر لطیف نظری استاد دانشگاه می گوید که ” مقامات افغانستان می خواهند با ارایه این گزارش، نوعی نفرت و انزجار را نسبت به مخالفان مسلح دولت افغانستان بوجود بیاورند.”

با این حال آقای نظری، بهترین شیوه برای تحریک افکار عمومی علیه طالبان و یا مقابله با افکار طالبانی را روی  کار آمدن حکومتی می داند که کارآمد و پاسخگو بوده، و در آن قانون حاکمیت داشته باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *