اول شدیم؛ زغفران افغانستان در رتبه‌ی نخست جهان ایستاد

زعفران افغانستان از سوی انستیتیوت جهانی سنجش ذایقه وکیفیت مواد غذایی دربروکسل ازمیان سه صد نوع زعفران ازکشورهای مختلف جهان، از نگاه کیفیت و طعم بهترین زعفران شناخته شد.

این انستیتیوت اعلام کرده که زعفران افغانستان بهترین وبا کیفیت ترین زعفران درجهان می‌باشد. این سومین سال پی‌هم است که زعفران افغانستان در رقابت با زعفران ایران، اسپانیا و سایر کشورها، مقام مرغوب‌ترین زعفران را در جهان می‌گیرد.

سال قبل انستیتوت جهانی سنجش ذایقه و کیفیت مواد غذایی، زعفران افغانستان را بهترین و با کیفیت‌ترین زعفران جهان برگزیده بود.

گفته می‌شود افغانستان به علت داشتن آب وهوای خوب برای کشت زعفران مناسب است و بر اساس ارزیابی‌های اولیه اگر این گیاه صنعتی بگونه‌ی لازم کشت شود، حاصلات آن تا سه برابر نسبت به کشورهای دیگر افزایش می یابد. قیمت جهانی برای یک کیلو زعفران افغانستان دوهزار دالر است وتقاضا برای این زعفران دربازارهای جهانی روبه افزایش است.

از سوی هم مقام‌های حکومت افغانستان از شروع کشت زعفران در سراسر این کشور خبر می دهند و می‌گویند که با کشت زعفران و توسعه تولید آن، می‌توانند تحول تازه‌ای را در زراعت افغانستان به وجود بیاورند.

پیش از این نیز زعفران افغانستان
سال قبل نیز زعفران افغانستان به عنوان بهترین زعفران جهان شناخته شده ‌بود

لطف الله راشد، سخنگوی وزارت زراعت افغانستان در گفتگو با خبرنامه تاکید کرد که آنان برنامه پنج ساله‌ای را برای توسعه تولید زعفران در نظر گرفته اند که در صورت تطبیق آن تحول تازه‌ی را در سکتور زراعت و در کل در سطح اقتصاد افغانستان  بوجود خواهد آورد.

تصویب طرح پنج ساله زعفران

حکومت افغانستان در ماه جوزای سال جاری خورشیدی، طرح پنچ‌ساله زعفران را تصویب کرد. مقام‌های وزارت زراعت افغانستان می‌گویند که این طرح در سه مرحله کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت عملی خواهد شد.

لطف الله راشد، سخنگوی وزارت زراعت افغانستان به خبرنامه گفت ” با عملی کردن این طرح، تا پنج سال آینده، تولید زعفران از ۳.۵ تُن به ۱۴تُن افزایش می‌یابد  و درآمد آن در آینده‌ها از ۴.۵میلیون دالر به ۲۰۰میلیون دالر افزایش خواهد یافت.”

چندی پیش، اسدالله ضمیر، وزیر زراعت و مالداری افغانستان، در مصاحبه‌ای با خبرنامه گفته بود که زعفران افغانستان از کیفیت خوبی برخوردار است و آنان در تلاش اند که این کیفیت را حفظ کنند و نگذارند امراض گیاهی این کیفیت را پایین بیاورد.

مقام‌های وزارت تجارت ادعا دارند که
مقام‌های وزارت تجارت از افزایش کشت این گیاه در افغانستان خبر می‌دهند

افزایش تولیدات

به گفته‌ی مقام‌های وزارت زراعت افغانستان، زعفران این کشور درچند سال گذشته، صرف در ولایت هرات کشت می‌شد که بعد کشت این گیاه در سایر ولایت‌های افغانستان نیز رونق یافت. این مقام‌ها می‌گویند که سال گذشته در ۲۸ ولایت افغانستان زعفران کاشته شده و سال جاری در تمام افغانستان کاشته می‌شود.

لطف الله راشد، سخنگوی وزارت زراعت افغانستان، می‌گوید که برنامه کشت زعفران در هر ولایت مورد استقبال مردم افغانستان قرار گرفته است.  او افزود که “امیدواری که برای رشد کشت زعفران وجود دارد این است که همه‌ی ولایت‌های افغانستان طبق سروی و بررسی‌های ما، به میزان‌های مختلف قابلیت کشت زعفران را دارند و این امر می‌تواند کشت و تولید زعفران را در سطح افغانستان به شکل بی پیشنه‌ای رشد دهد.”

به گفته‌ی مقام‌های وزارت زراعت افغانستان، بررسی‌های ابتدایی آنان نشان می‌دهد که افغانستان ظرفیت تولید سالانه ۷۰ تُن زعفران را دارد.

afg-saffron
ریاست جمهوری افغانستان: برای جلوگیری از تقلب، باید روی بسته‌های تولیدی زعفران این کشور بارکُد نصب شود

نصب بارکُد

سخنگوی وزارت زارعت افغانستان گفت که برای زعفران افغانستان بارکُد مشخصی در نظر گرفته شده که پس از این، محصولات زراعتی به شمول زعفران افغانستان به نام افغانستان به کشورهای خارج صادر خواهد شد. مقام‌های وزارت زراعت افغانستان می گویند، این امر همچنان باعث می‌شود که سایر کشورها نتواند در زعفران افغانستان تقلب کند.

از سوی هم ریاست جمهوری افغانستان نیز در خبرنامه‌ای با اشاره به تصویب این طرح نوشته است که در جلسه کابینه تصویب شده‌ که بخاطر جلوگیری از تقلب زعفران افغانستان، باید روی بسته‌های تولیدی زعفران این کشور بارکُد نصب شود.

آقای غنی گفته است که زعفران این کشور می‌تواند تصویر افغانستان را در جهان بدل کند و روی صادرات این گیاه، سرمایه‌گذاری دراز مدت صورت گیرد.

در افغانستان بیش از ۴۹ شرکت در بخش تولید زعفران فعالیت می‌کنند

سرتفکت برای شرکت‌های صادرکننده

مقام‌های افغانستان در تلاش‌اند که برای شرکت‌های که در بخش زعفران کار می‌کنند، سرتفکیت بین المللی تهیه کنند که آنان راحت بتواند با تاجران خارج از افغانستان، تجارت کنند.

وزارت زراعت افغانستان می‌گوید که تا کنون بیش از ۴۹ شرکت در بخش تولید زعفران در افغانستان کار می‌کنند و بیش از ۱۰ شرکت خصوصی در بخش تولید و صادرات زعفران سرتفکیت بین المللی آیسو را از این وزارت به دست آورده اند.

با این حال وزارت زراعت تلاش دارد که برای شرکت‌های بیشتر که در بخش زعفران کار می‌کنند با همکاری وزرات تجارت و هم‌چنان اتاق تجارت و صنایع افغانستان، سرتفکت بگیرند.

از سوی هم مقام‌های وزارت زراعت افغانستان در بخش پروسس و تولید زعفران از ساختن لابراتوار خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که زعفرانی که در خارج از کشور صادر می‌شود، باید نخست به میزان استاندرهای بین المللی در داخل افغانستان پروسس شود.

اسدالله ضمیر، وزیر زراعت افغانستان در مصاحبه‌ای با خبرنامه گفته است که “بخش پروسس برای آنها مهم است که چه کارهای باید صورت بگیرد تا از ضایعات زعفران جلوگیری شود.” آقای ضمیر پیش از این تاکید کرده است تحقیقات شان شناسایی نقاط حاصل خیز خاک افغانستان برای کاشت زعفران در جریان است.

اسدالله ضمیر وزیر زراعت افغانستان در جریان گفت‌وگو با خبرنامه

بدیل تریاک

حکومت افغانستان گفته است که با سرمایه‌گذاری روی زعفران در این کشور، در کنار رشد اقتصادی، خواسته است تصویری تازه‌ای از چهره افغانستان به خارج از این کشور ارائه کند.

محد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان، در برنامه تصویب طرح پنچ‌ساله زعفران گفته است که “رشد تولید زعفران می‌تواند چهره افغانستان را بدل کند.”

با این حال مقام‌های وزارت زارعت افغانستان، با ذکر دلایل عمده‌ای، باور دارند که این گیاه به زودی جایگزین تریاک در این کشور خواهد شد.

وزارت زراعت باور دارد که قیمت بلند این محصول زراعتی در بازار، بی زحمت بودن کشت و حاصل گیری از آن، سازگاری زمین با این محصول در افغانستان و هم‌چنان حمایت حکومت و دادن امکانات به کشاورزان از جمله دلایلی اند که این گیاه می‌تواند به زودی جایگزین تریاک در افغانستان شود.

با ای حال مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که آنان تلاش دارند که قراردادهای تازه‌ای را با تعدادی از کشورها، برای صدور زعفران به امضا برسانند. مقام های وزارت زراعت افغانستان می‌گویند که آنان در حال امضا کردن یک قرار داد تازه با چین برای صادرات زعفران به این کشور است.

آقای راشد به خبرنامه گفت که آنان در تلاش اند تا یک برنامه منظم بازاریابی در سطح منطقه و جهان برای زعفران افغانستان را عملی کنند و با کشورهای بیشتری قرارداد ببندند. پیش از این، زعفران افغانستان تنها در کشورهای امارات متحده عربی، هندوستان، و برخی از کشورهای اروپایی صادر می‌شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *