نفوذ به غرب افغانستان؛ غور هدف دیگر داعش

کشته شدن ده ها غیر نظامی در ولایت غور توسط نیروهای وابسته به گروه داعش، یک بار دیگر نگرانی ها نسبت به نفوذ داعش در ولایت های مختلف افغانستان را افزایش داده است.

با وجود این که نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت هایی دیگر مانند فراه، هلمند، ارزگان، فاریاب و ننگرهار در حال جنگ با گروه های تروریستی هستند اما، کشته شدن نزدیک به 30 غیرنظامی در ولایت غربی غور، سایر خبرهای مربوط به حوزه امنیت در این کشور را تحت تاثیر خود قرار داد.

کشتار غیرنظامیان توسط داعش در غور، توجه همراه با نگرانی مردم، مسوولین و نهادهای مختلف را نسبت به امنیت در این ولایت و فعالیت گروه های تروریستی، در پی داشته است.

افراد مسلح مخالف دولت که وابسته به گروه داعش خوانده شده اند، روز سه شنبه( 4 عقرب) دهها غیر نظامی را که در میان شان نوجوانان نیز شامل هستند، ابتدا به گروگان گرفته و سپس همه شان را کشتند.

تصویری منتشر شده از اجساد غیر نظامیان که در غور توسط گروهی موسوم به داعش روز گذشته تیرباران شدند
تصویری منتشرشده در صفحات اجتماعی از اجساد غیر نظامیان که در غور توسط گروهی موسوم به داعش روز گذشته تیرباران شدند

در مورد تعداد گروگان های کشته شده، گزارش های ضد و نقیضی وجود دارد اما والی غور در گفتگو با خبرنامه، کشته شدن 26 تن را تایید می کند که در بین شان 7 کودک نیز دیده می شوند.

به گفته والی غور، ابتدا گروه وابسته به داعش، با نیروهای دولتی و خیزش مردمی در این ولایت درگیر شدند که در نتیجه ی این درگیری، یکی از فرماندهان این گروه مسلح، بنام فاروق کشته شده است. پس از آن، گروه داعش، این غیرنظامیان را که همه مشغول کشاورزی، چوپانی و جمع آوری هیزم بودند را به گروگان گرفتند و کشتند.

پیش از این نیز مقامات افغانستان از برنامه داعش برای استقرار در برخی ولایت های شمالی خبر داده بودند. جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری، از ولایت های بدخشان و بادغیس نام برده بود که این گروه در نظر دارند، نیروهای شان را در آن ها مستقر کنند.

ولایت ننگرهار در شرق افغانستان نیز از مدتها قبل شاهد حضور گروه های وابسته به داعش است. اوایل این هفته نیز گروه داعش در ولسوالی پچیرگام این ولایت، به نیروهای امنیتی افغانستان حمله کرده بود.

واکنش ها

ارگ ریاست جمهوری افغانستان، کشته شدن این غیرنظامیان توسط داعش را محکوم کرده و آن را جنایتی بی رحمانه خوانده است.

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری آمده است ” طی ماه های اخیر برای چندمین بار است که تروریستان جنایت کار مظاهره های مدنی، اماکن مقدس، عزاداران، و مسافران را در مسیر شاهراه ها هدف قرار می دهند. این نوع جنایت ها دوسیه های جنایت کاران را هر روز قطورتر ساخته و به عنوان جنایت کاران جنگی روزی در دادگاه عدالت و در برابر قانون و مردم افغانستان پاسخگو خواهند بود.”

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز با صدور اعلامیه ای، گروگان گیری و قتل غیرنظامیان در غور را، عملی غیر انسانی دانسته  و تقبیح کرده است.

در ادامه این اعلامیه آمده است ” از تمامی طرف‌های درگیر‌، به‏خصوص نیروهای مخالف مسلح دولت، یکبار دیگر می خواهیم که، مبتنی بر اصول و ارزش‌های دین ‌اسلام و عرف قبول شده بین‌المللیِ جنگ، اسیران، غیر ‌نظامیان ‏و افراد ملکی را مورد هدف قرار ندهند و از جان، مال و زندگی صلح‌آمیز آنان حفاظت کنند.

 غور، ولایتی دور دست اما نا امن

 ولایت غور در غرب افغانستان با ولایت های هرات، فراه، هلمند، بادغیس، سرپل، دایکندی و بامیان مرز مشترک دارد. از این میان، ولایت های هلمند، فراه و فاریاب به شدت ناامن هستند و از ماهها قبل، طالبان توانسته اند با راه اندازی جنگ های طولانی، برخی مناطق را در این ولایت ها زیر کنترل خود در آورند.

ولایت فاریاب که در همسایگی غور، قرار دارد از مدت ها قبل شاهد نا امنی و جنگ هایی است که طالبان در بسیاری مناطق این ولایت، گسترش داده اند. سقوط ولسوالی غورماچ  موجب شد تا جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری خودش قدم به میدان نبرد بگذارد.

https://www.youtube.com/watch?v=NQYsKCdac08

از ولایت غور اگر چه تا کنون حضور منظم و گسترده از مخالفین مسلح دولت، مانند دیگر ولایت ها کمتر گزارش شده، اما این ولایت نیز همواره، شاهد فعالیت گروه های تروریستی بوده است.

دو سال قبل گروه های مسلح مخالف دولت، 14 مسافر را که همگی مربوط به قوم هزاره بودند و قصد سفر از مرکز  غور به سمت کابل را داشتند، از موترها پیاده کردند و همگی را کشتند. سه زن و یک کودک نیز در این میان کشته شدند. مقامات محلی در غور، طالبان را عامل قتل این مسافران دانستند.

گروگان گیری یکی از مشکلات مردم این ولایت است که هر از گاهی گروه های شورشی در این ولایت دست به این اقدام می زنند.

ماه گذشته نیز تعداد 5 دانشجو در این ولایت از سوی طالبان، به گروگان گرفته شدند که، یکی از این دانشجویان کشته شد و 4 تن دیگر پس از سپری کردن بیش از 50 روز اسارت در نزد طالبان، به تازگی آزاد شدند.

مقامات امنیتی در این ولایت گفته بودند که، طالبان با گروگان گرفتن این 5 دانشجو، خواهان پول و آزادی یکی از فرماندهان شان به نام مولوی عبدالرحمن شده بودند. به گفته مقامات در ولایت غور، این فرمانده طالبان در قتل 14 مسافر هزاره در این ولایت دست داشت

اما برخی رسانه های محلی گزارش داده اند که، این 4 دانشجو با برادر یکی از فرماندهان طالبان، که در بازداشت نیروهای دولتی بوده است، تبادله شده اند.

حضور طالبان و داعش

 غلام ناصر خاضع والی غور در صحبت با خبرنامه، تعداد غیرنظامیان کشته شده را 26 تن می داند و می گوید، این افراد که در میان شان نوجوانان نیز هستند، توسط گروهی که خودشان را وابسته به داعش می دانند، به رگبار بسته شده اند.

خاضع، والی غور پس از سیما جوینده به عنوان والی این ولایت مرکزی تعیین شد.

به گفته والی غور، در جنگ میان نیروهای امنیتی و خیزش مردمی با این گروه، یکی از فرماندهان تروریستان کشته شده، و از نیروهای خیزش مردمی نیز 1 تن کشته شده و 5 تن دیگر زخمی شده اند.

در این درگیری دو تن از سربازان امینت ملی افغانستان نیز، جان داده اند.

آقای خاضع، وجود گروه های تروریستی در این ولایت را تایید می کند، اما می گوید که “ین گروه ها گاهی خودشان را داعش می خوانند و گاهی طالب. اما همواره برای امنیت این ولایت، مشکلاتی را ایجاد می کنند.

هر چند دولت بر تمامی مناطق، کنترل دارد اما مخالفین دولت نیز در برخی مناطق پایگاه هایی دارند و با ماین گذاری، راه گیری، دزدی، و حمله به ولسوالی ها امنیت این ولایت را تهدید می کنند.”

والی غور با اشاره به وجود مشکلات امنیتی در این ولایت، خواهان توجه بیشتر از سوی مقامات در کابل است و می افزاید که “توقع داریم عملیات های بیشتری صورت بگیرد تا بتوانیم سطح تهدیدها از سوی گروه های تروریستی مانند داعش را به حداقل برسانیم.”

کلثوم رضایی نماینده شورای ولایتی غور نیز در گفتگو با خبرنامه، حضور گروه های تروریستی مانند داعش و طالبان را در این ولایت تایید می کند و می گوید که در برخی مناطق مانند پسابند، چهارصده و مرغاب همواره گروه های مسلح مخالف دولت حضور دارند که موجب افزایش نگرانی ها میان مردم شده است.

خانم رضایی می گوید که اگر چه طالبان از سالها قبل در برخی ولسوالی ها حضور داشته اند اما گروه داعش از سال گذشته به این ولایت راه پیدا کرده است.

این نماینده شورای ولایتی غور می افزاید، برای تامین امنیت در این ولایت تا کنون توجه جدی صورت نگرفته است.

سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان
سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان

 

سرکوب داعش

مقامات وزارت دفاع افغانستان از آغاز عملیات برای سرکوب گروه های تروریستی در ولایت غور خبر می دهند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع، به خبرنامه می ‌گوید “گروه داعش تحرکاتی در ولایت غور داشته است اما دارای مراکزی نیستند که بتوانند برای دولت، چالش ایجاد کنند.”

آقای وزیری می گوید که داعش در نظر داشته تا در ولایت های هلمند، فراه، ارزگان، زابل، غزنی، پکتیکا، نورستان، کنر و ننگرهار، مراکز بزرگی برای خود ایجاد کند اما همواره، از سوی قوای مسلح افغانستان سرکوب شده اند.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می گوید که سربازان ارتش، اجازه نخواهند، داعش در افغانستان نفوذ کند. او می افزاید “هر جایی که این گروه حضور یابد، به سرعت از سوی نیروهای امنیتی کشور سرکوب خواهند شد.

با این حال برخی از کارشناسان امنیتی در افغانستان، خطر داعش برای آینده این کشور را، بسیار جدی می دانند.

جنرال میرزا محمد یارمند، معین پیشین وزارت داخله افغانستان معتقد است، نفوذ داعش، یکی از چالش های جدی است که در آینده، امنیت این کشور را تهدید خواهد کرد.

جنرال
جنرال میرزا محمد یارمند، معین پیشین وزارت داخله افغانستان

این مقام پیشین وزارت داخله به خبرنامه می گوید که، داعش می خواهد با نفوذ بیشتر در افغانستان، و با دامن زدن به نفاق قومی و مذهبی، آسیب های جدی را به این کشور وارد کند.

آقای یارمند می افزاید که با توجه به وجود این خطر، مقامات این کشور نیز باید برای مبارزه با تهدیدهای این گروه، برنامه ریزی دقیق و آمادگی کامل داشته باشند.

مختار پدرام همکار این گزارش بوده‌است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *