جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
11 بازدید

بازار بزرگ؛ واردات 270 هزارتُنی گوشت‌ مرغ به افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مقام‌های وزارت زراعت و مالدرای افغانستان می‌گویند که آنان برنامه‌ها‌ی جدید اشتغال‌زایی از جمله پروژه انکشاف مرغ‌داری را روی دست گرفته اند.

عارف امان‌یار، مسوول بخش مالداری وزارت زراعت افغانستان به خبرنامه گفت که این وزارت به همکاری شهروندان با اجرای پروژه توسعه مرغ‌داری خانگی برای حدود 2220 خانواده فقیر روستای ولایت لوگر را آغاز کرده و قرار است که در ولایت‌های دیگر نیز این پروژه توسعه یابد. به گفته‌ی آقای امان‌یار این پروژه می‌تواند با ایجاد شغل برای روستاها، مجرای درآمدزای همیشگی باشد.

مقام‌های وزارت زراعت افغانستان می‌گویند که این پروژه یکی از برنامه‌‌های توسعه‌ای این وزارت است که در راستای بهبود مصونیت غذایی و کمک به کاهش فقر در ولایت‌های مختلف افغانستان از جمله لوگر، کابل و پروان عملی می‌شود.

افغانستان برای بهبود مصونیت غذایی برنامه ی جدیدی مرغداری را روی دست گرفته است
افغانستان برای بهبود مصونیت غذایی برنامه ی جدیدی مرغداری را روی دست گرفته است

مصرف بالا

افغانستان سالانه بیش از 273 هزار تُن گوشت مرغ مصرف می‌کند. مقام‌های وزارت زراعت افغانستان می‌گویند که این کشور سالانه حدود 270 هزار تَن گوشت مرغ تنها از کشورهای ایالات متحده امریکا، برزیل و همسایگان خود وارد می کند.

عارف امان‌یار، رییس خدمات مالداری وزرات زراعت افغانستان در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که در سراسر افغانستان، حدود 10824 فارم تولید مرغ وجود دارد که از آن جمله سالانه در داخل افغانستان در حدود 3هزار تُن گوشت مرغ تولید می‌شود.

افغانستان از کشورهای ایالات متحده امریکا، برزیل، چین، هند، آرژانتین، اوکراین، ترکیه و ایران مرغ وارد می‌کند.

با این حال افغانستان از ایالات متحده امریکا سالانه حدود 29.317 تُن، از برازیل حدود 4.290 تن، از چین سالانه حدود 1.983 تُن، از هند سالانه 722 تن، از اتحادیه اروپا 101 تن، از آرژانتین حدود 667 تن، از ایران حدود 177 تُن، از اوکراین حدود 108 تُن، و از ترکیه حدود 98 تُن گوشت مرغ وارد می‌کند.

از سوی هم سالانه افغانستان حدود 58 تا 60 میلیون جوجه مرغ برای پرورش  وارد می کند.

به دلیل افزایش تولیدات داخلی مرغ، واردات آن کاهش یافته است
به دلیل افزایش تولیدات داخلی مرغ، واردات آن کاهش یافته است

افزایش تولیدات داخلی

مقام‌های وزارت زراعت افغانستان می‌گویند میزان تولید مرغ در افغانستان حدود 2.4 میلیون مرغ در سال است. در کنار این مرغ‌ها، حدود 46875 مرغِ تخم‌گذار نیز هر ساله تولید می شود. آقای امان‌یار می‌گوید که در حدود 20 پایه‌ی فعال جوجه‌کشی در افغانستان وجود دارد که هر کدام این ماشین‌ها حدود یک میلیون و 274 عدد تخم را به جوجه تبدیل می‌کند. به گفته‌ی رییس خدمات مالداری وزارت زراعت افغانستان، این کشور دارای 11 کارخانه پروسیس مواد خوراکی برای مرغ است و 9 کشتارگاه مرغ نیز ایجاد شده است.

مقام‌های وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گویند که افزایش تولید داخلی مرغ باعث شده است که واردات گوشت مرغ به ویژه از پاکستان به‌گونه‌ی چشم‌گیری کاهش یابد.

افغانستان در سال 2010 مجموعن حدود 48.850 تُن گوشت مرغ از ایالات متحده، برزیل، چین، هند، آرژانتین، ایران، ترکیه و بعضی کشور دیگر وارد کرده است.

این رقم در آخرین آمار که از سوی سایت (The poultry) نشر شده است، به 37.499 تُن کاهش داشته است.

افغانستان سالانه حدود 100 میلیون دالر، گوشت مرغ وارد می‌کند. بر اساس آمارهای تازه ایالات متحده در صدر صادر کنندگان گوشت مرغ به افغانستان است

موسسه ی در افغانستان در بخش مرغ داری
موسسه های زیادی در افغانستان در بخش مرغ داری سرمایه گذاری کرده اند

موسسه‌های مرغ‌داری

موسسه و نهادهای زیادی به خاطر ایجاد معشیت بدیل در روستاها و شهر‌های افغانستان در حوزه مرغ داری سرمایه گذاری کرده است.

از آن جمله نهاد تسهیلات کشاورزی و توسعه روستایی، (CARD-F) برای بهبود وضعیت اقتصادی روستاهای افغانستان، ابتکار عملی را برای توسعه بیشتر و تقویت زنجیره‌ای تولید مرغ در شرق افغانستان روی دست دارد. بر اساس مطالعات انجام شده، تقاضای زیادی برای گوشت مرغ در افغانستان وجود دارد.

این نهاد بر اساس ارزیابی‌های که در سال 2009 در افغانستان داشته است، منطقه‌ی شرق افغانستان را با در نظر داشت شرایط اجتماعی، اقتصادی و آب و هوای مطلوب برای تولید مرغ انتخاب کرده است.نهاد تسهیلات کشاورزی و توسعه روستایی، در حال حاضر، سالانه 2.9 میلیون جوجه را به بازار داخلی افغانستان عرضه می کند که در نتیجه آن حدود  6.6 میلیون دالر به تولید ناخالص داخلی افغانستان اضافه می‌شود. این نهاد مزرعه‌های را برای مرغ‌های گوشتی و تخمی ایجاد کرده است.

بر اساس آمارهای که این نهاد ارایه کرده، تا کنون 813 مزرعه را برای مرغ‌های تخم‌گذار در روستاهای افغانستان ایجاد کرده است. این نهاد گفته است که تنها با ایجاد مزرعه‌ها، وضعیت اقتصادی‌ 708 زن بی بضاعت به صورت مستقیم بهبود یافته و سرمایه‌دار شده است.

با ابتکار این نهاد، سالانه 13.5 میلیون تخم مرغ به ارزش 1.1 میلیون دالر در بازارهای محلی عرضه می‌شود. در حال حاضر نهاد تسهیلات کشاورزی و توسعه روستایی، بیش از 1340 تُن گوشت مرغ و 13.3 میلیون تخم مرغ در بازار های افغانستان عرضه می کند.

علی اکبر همکار این گزارش بوده‌است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان