بند شاه و عروس؛ کلید آب شهروندان کابلی و زراعت باشندگان شمالی

مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان از اکمال کار سد شاه و عروس در ولسوالی شکردره کابل در آینده نزدیک خبر می‌دهند. آنان تاکید می‌کنند که 72 درصد کار این پروژه تکمیل شده و قرار است که در چند ماه دیگر، آب‌گیری از این بند شروع شود.

بصیر عظیمی، سخنگوی وزارت انرژی و آب افغانستان به خبرنامه گفت که این سد با هزینه 48 میلیون دالر از بودجه توسعه ای حکومت افغانستان ساخته می‌شود که حدود 1.2 میگاوات برق از آن تولید خواهد شد.

این سد 708 متر ارتفاع دارد که به گفته‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان تا حالا 46 متر آن تکمیل شده است . این سد حدود 10 میلیون متر مکعب آب ذخیره می‌کند که از آن جمله 5 میلیون متر مکعب آب آن برای آب‌دهی آب آشامیدنی شهر کابل به مصرف خواهد رسید و هم‌چنان 1500 هکتار زمین را نیز آبیاری خواهد کرد.

به گفته‌مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان این سد در میزان سال 1391 شروع شده بود و بعد از مدتی کار آن در همان سال متوقف شد. این مقام‌ها می‌گویند که وزارت انرژی و آب افغانستان با یک برنامه مشخص، مشکلات فنی این پروژه را حل کرد و کار دوباره این سد شروع شده است.

معین وزارت انرژی و آب از بهره برداری این بند تا چند ماه آینده خبر داد
معین وزارت انرژی و آب از بهره برداری این بند تا چند ماه آینده خبر داد

آقای عظیمی به خبرنامه گفت که کار این پروژه با حفظ کیفیت آن دوباره شروع شده و از هفت ماه بدینسو کار آن جریان دارد و قرار است که تا 11 ماه آینده این بند به بهره برداری سپرده شود.

برنامه خودکفایی انرژی

مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که آنان با تکمیل ۷ پروژه زیربنایی تا پنج سال آینده، ظرفیت تولیدی برق افغانستان را به ۲ هزار میگاوات خواهند رساند.

بصیر عظیمی، معین وزارت انرژی و آب افغانستان به خبرنامه گفت که سه پروژه بزرگ انرژی در افغانستان به شمول بند سلما و فاز اول بند کجکی تکمیل شده و تا پنچ سال دیگر همه‌ی این هفت پروژه تکمیل شده و بهره برداری خواهد شد.

اقای عظیمی اضافه کرد که وزارت انرژی و آب افغانستان با اجرای این پروژه ها می‌خواهد به خودکفایی انرژی و بازی نقش منطقه ای برسد.

اکنون افغانستان ۱۴۰۰ میگاوات برق در اختیار دارد که از این مجموع، ۷۰ درصد آن برق وارداتی بوده و ۳۰ درصد دیگر آن برق تولیدی است؛ ۳۰ درصد این برق حدود ۳۵۰ میگاوات می شود که مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند، با اجرای برنامه‌های آنان تا پنج سال آینده این رقم به ۲۰۰۰ میگاوات برق افزایش خواهد یافت.

بازدید وزیر انرژی و آب افغانستان از بند شاه و عروس
بازدید وزیر انرژی و آب افغانستان از بند شاه و عروس

 بند سلما

بند سلما که به منظور آبیاری و تولید انرژی ساخته شده، با ۱۰۷ متر ارتفاع و ۵۵۰ متر طول، ظرفیت ذخیره ۶۴۰ میلیون متر مکعب آب را در ساحه‌ آبگیر پشت بند دارد.

این پروژه علاوه بر ظرفیت تولید ۴۲ میگاوات انرژی، در حدود ۸۰ هزار هکتار زمین زراعتی را در مناطق پایین دست بند آب یاری می کند. هزینه این پروژه که حدود ۳۰۰ میلیون دالر شده، از سوی دولت هند تامین گردیده است.

رییس جمهور غنی و نخست وزیر مودی حین بهره برداری از بند سلما
رییس جمهور غنی و نخست وزیر مودی حین بهره برداری از بند سلما

بند کجکی

بند کجکی از پروژه های دیگر تولید انرژی در افغانستان می‌باشد که ۱۰۰ میگاوات برق تولید می کند و یک میلیارد مکعب آب ذخیره می نماید.

پروژه بند کجکی ابتدا در سال ۱۳۳۲ به منظور کنترول سیلاب و آبیاری زمین های زراعتی و همچنان تولید انرژی برق پایه گذاری شد.

ارتفاع این بند که در ابتدا ۹۰ متر و هم‌چنین طول تاج آن در حدود ۲۷۰ متر بود، مجموعن می‌توانست به ظرفیت ۱.۷ میلیارد متر مکعب آب ذخیره کند.

به گفته‌ی بصیر عظیمی، معین وزارت انرژی و آب افغانستان بر اساس برنامه این وزارت، در ماه اکتوبر سال جاری میلادی از توربین جدید این بند نیز بهره برداری می شود. او اضافه کرد که با بهره برداری توربین شماره سه، ظرفیت تولیدی بند برق کجکی به ۱۵۱  میگاوات برق خواهد رسید.

نمایی از بند کجکی
نمایی از بند کجکی

بند کجکی ۲

قرارداد بخش دوم بند کجکی میان وزارت انرژی و آب افغانستان و شرکت خصوصی بین المللی «هفتاد و هفت» دوهفته پیش منعقد شد . مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که با تکمیل بخش دوم، ظرفیت ذخیره سازی این بند به ۲ میلیارد و ۳۴ میلیون متر معکب خواهد رسید.

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب افغانستان در برنامه امضای این تفاهم‌نامه گفت که با پایان کار بخش دوم این بند، ظرفیت تولیدی آن به بیش از ۱۵۰ میگاوات برق می‌رسد. آقای عثمانی گفت که در کنار تولید برق، این بند باعث می‌شود که ۱۰۰ هزار هکتار زمین را آبیاری کند.

سروبی دوم

یکی از شرکت های افغان اعلام آمادگی و توافق برای ۳۰۰ میلیون دالر سرمایه گذاری روی بند سروبی برای تولید برق کرده است. وزارت انرژی و آب افغانستان اعلام کرده که کار سروبی دوم توسط شرکت خصوصی الکوزی آغاز می شود.

جریان امضای تفاهم نامه بند سروبی دو
جریان امضای تفاهم نامه بند سروبی دو

به گفته‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان، با سرمایه‌گذاری روی این پروژه، حدود ۱۸۰ میگاوات برق در افغانستان تولید خواهد شد.

این دومین سرمایه‌گذاری بزرگ سکتور خصوصی روی گاز شبرغان می‌باشد. حدود چند هفته پیش نیز قرارداد تولید ۵۰ میگاوات برق میان وزارت انرژی و آب افغانستان و شرکت خصوصی غضنفر گروپ در کاخ سپیدار افغانستان به امضا رسید. مقامات وزارت انرژی و آب افغانستان گفته اند، این برق که از گاز شبرغان به دست می‌آید، تا دوسال آینده در اختیار وزارت انرژی افغانستان قرار خواهد گرفت.

بصیر عظیمی، معین وزارت انرژی و آب افغانستان در گفتگو با خبرنامه گفت که شرکت غضنفر روی این پروژه حدود ۷۵ میلیون دالر سرمایه‌گذاری می کند که حدود ۲۰ درصد آن توسط «آی اف پی» به عنوان قرضه به غضنفر گروپ پرداخت خواهد شد و بقیه آن توسط این شرکت سرمایه‌گذاری می شود.

ایجاد نیروگاه بادی و آفتابی

حکومت افغانستان حدود یک ماه پیش، اولین نیروگاه تولید برق خورشیدی و بادی را در ولایت هرات در غرب افغانستان آغاز کرد.

مقام های وزارت انرژی و آب حین افتتاح اولین نیروگاه خورشیدی و بادی در ولایت هرات
مقام های وزارت انرژی و آب حین افتتاح اولین نیروگاه خورشیدی و بادی در ولایت هرات

به گفته مقام های وزارت انرژی و آب افغانستان با آغاز تولید انرژی در این نیروگاه، وابستگی به برق وارداتی کاهش می یابد و بیشتر از ۱۵۰۰۰ نفر و ۱۰۰ کارگاه فنی و حرفه‌ای صاحب برق می‌شود.

کار ساخت این نیروگاه در ماه مارچ سال ۲۰۱۷ میلادی تکمیل و در زمینی به مساحت چهار هکتار در ولسوالی گذره ساخته خواهد شد. در حال حاضر در سراسر افغانستان حدود ۶.۷ میگاوات برق آفتابی تولید می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *