جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

اوضاع نابسامان؛ صلح در قطر و جنگ در افغانستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

در حالی که اخیرا گزارش های مبنی بر ادامه یافتن گفتگو های صلح میان دولت افغانستان و نمایندگان طالبان ادامه دارد اما آتش جنگ در ولایت های مختلف این کشور همچنان شعله ور است.

نمایندگان دولت افغانستان با طالبان در ماه گذشته در قطر دیدار داشته اند و در مورد صلح گفتگو کرده اند.

رسانه های افغانستان هم به تازگی گزارش داده اند که پس از انجام دو دور گفتگو میان نمایندگان دولت و طالبان در قطر، حالا هیات نمایندگان طالبان به پاکستان سفر کرده است. گفته شده که این هیات طالبان برای مشورت با پاکستان به این کشور رفته اند.

این هیات طالبان، متشکل از مولوی شهاب الدین دلاور سفیر پیشین طالبان در پاکستان، ملا جان محمد مدنی وزیر خارجه طالبان و ملا عبدالسلام، معین تعلیم و تربیه طالبان می باشند.

اما نمایندگان مجلس افغانستان نسبت به نتایج این گفتگوها، خوش بین نیستند.

ملا یعقوب پسر رهبر پیشین طالبان ملا عمر.
قرار است ملا یعقوب پسر رهبر پیشین طالبان ملا عمر نیز به هیات مذاکره کننده صلح در قطر بپیوندد.

زهیر سعادت نماینده مردم پنجشیر در مجلس نمایندگان در جلسه امروز مجلس گفت که مسئله صلح هر ساله زمانی مطرح می شود که فصل زمستان فرا می رسد.

آقای سعادت این گفتگو ها را بیشتر نیرنگ این گروه برای تقویت نظامی شان می داند.

این نماینده معتقد است که “دروازه جنگ و صلح” باید هر دو و به صورت همزمان باز باشد.

در همین حال وزارت دفاع افغانستان نیز از ادامه نبردها میان نیروهای امنیتی این کشور با طالبان در ولایت های مختلف، خبر می دهد.

قندوز

مقامات در ولایت قندوز از کشته شدن 13 طالب و زخمی شدن 5 تن دیگر از نیروهای این گروه خبر می دهند.

محمد دانش سخنگوی والی قندوز در مصاحبه با خبرنامه گفت که “در ادامه عملیات پاکسازی طالبان از اطراف شهر قندوز، شب گذشته در نتیجه عملیات مشترک نیروهای امنیتی افغانستان و ناتو، در منطقه حضرت سلطان، 13 طالب کشته شده و 5 تن دیگرشان زخم برداشته اند.”

طالبان در شهر کندز
طالبان در شهر کندز

به گفته سخنگوی والی قندوز، نیروهای شورشی از مناطق اطراف شهر به صورت کامل دور شده اند اما عملیات های پاکسازی در رستاهای اطراف قندوز ادامه دارد و مقامات امنیتی این ولایت تصمیم دارند تا این عملیات به ولسوالی های اطراف شهر قندوز هم گسترش یابد.

آقای دانش حضور طالبان در ولسوالی های قلعه زال، چهاردره و دشت ارچی این ولایت را می پذیرد اما می گوید که “حضور آنها در این مناطق به صورت منظم و جبهه ای نیست.”

ننگرهار

وزارت دفاع ملی از کشته شدن 63 تن از نیروهای داعش در ولسوالی پچیرگام ولایت شرقی ننگرهار خبر می دهد.

در سایت وزارت دفاع افغانستان آمده است که نیروهای امنیتی این کشور در ولایت های مختلف مانند ارزگان، هلمند، فراه، ننگرهار، فاریاب، هرات و پکتیا، عملیات نظامی راه اندازی کرده اند که در نتیجه ده ها شورشی کشته شده که در این میان 63 تن از گروه داعش نیز شامل اند.

وزارت دفاع در حالی از آغاز این عملیات خبر می دهد که گروه داعش از روز 5 شنبه، حملات خود را به پوسته های امنیتی در ولسوالی پچیرگام آغاز کرده و گزارش شده که در این جریان 4 تن از نیروهای خیزش مردمی کشته شده و نزدیک به 30 تن دیگر زخم برداشتند.

ننگرهار یکی از پایگاه های مهم داعش در افغانستان به حساب می آید
ننگرهار یکی از پایگاه های مهم داعش در افغانستان به حساب می آید

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار از عملیات هوایی نظامیان افغان علیه گروه داعش خبر داده و گفته که در نتیجه عملیات هوایی، بیش از 50 تن از نیروهای داعش کشته شده اند.

ننگرهار از مدت ها قبل شاهد فعالیت گروه داعش است. به نظر می رسد که این گروه به این ولایت شرقی و هم مرز با پاکستان توجه ویژه ای دارد.

ولسوالی های اچین و کوت از مناطقی است که داعش در آن حضور چشمگیری داشته است.

فاریاب

مقامات در ولایت فاریاب از کشته و زخمی شدن نزدیک به 40 مخالف مسلح در این ولایت خبر می دهند.

احمد جاوید بیدار سخنگوی والی فاریاب در گفتگو با خبرنامه گفت که “در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی کشور در منطقه شیرین تگاب ولسوالی خواجه سبز پوش فاریاب، نزدیک به 40 تن از مخالفین مسلح دولت کشته و زخمی شده  اند.”

آقای بیدار، اوضاع امنیتی در این ولایت را نسبت به هفته گذشته بهتر توصیف می کند اما در عین حال از ادامه جنگ در ولسوالی غورماچ برای پاکسازی کامل این ولسوالی، از وجود طالبان خبر می دهد.

فاریاب بستری مناسب برای جنگ‌جویان طالب
فاریاب بستری مناسب برای جنگ‌جویان طالب

آقای بیدار می افزاید” نیروهای دولتی که توانسته اند مناطق مرکزی این ولسوالی را از کنترل طالبان خارج سازند، حالا در حال تحکیم پوسته های امنیتی در مناطق آزاد شده هستند و جنرال دوستم معاون  اول ریاست جمهوری هم برای نظارت بر عملیات ها در منطقه حضور دارد.”

آقای بیدار می گوید که در تمامی عملیات های نظامی در این ولایت، تعداد زیادی از نیروهای مردمی در کنار نیروهای امنیتی قرار دارند و حضورشان در کنار نیروهای امنیتی تاثیر گذار بوده است.

هرات

رسانه های محلی از انفجاری در داخل مسجد جامع شهر هرات خبر داده اند.

روز گذشته هنگامی که مولوی خداداد صالح امام جمعه این ولایت در حال خواندن خطبه نماز جمعه در داخل مسجد جامع این شهر بوده است، بمب جا سازی شده در زیر منبر منفجر شده، اما به کسی آسیب نرسیده است.

گفته شده که این بمب به صورت کامل منفجر نشده است.

اسماعیل خان از رهبران پیشین جهادی در غرب افغانستان
اسماعیل خان از رهبران پیشین جهادی در غرب افغانستان

تصاویر منتشر شده در تلویزیون های داخلی نشان می دهد که وقتی مولوی خداداد در حال خواندن خطبه است صدای انفجاری شنیده می شود که باعث قطع سخنرانی مولوی خداداد می گردد.

انفجار دیروز در شهر هرات در حالی صورت می گیرد که به تازگی اسماعیل خان از رهبران جهادی در این شهر، نسبت به افزایش ناامنی ها در افغانستان به ویژه اطراف شهر هرات هشدار داده بود و گفته بود “دشمن به دروازه های شهر رسیده و در صورت ادامه نا امنی ها، مجاهدین برای مقابله با دشمن آماده هستند.”

غزنی      

وزیران دفاع ملی و امور داخله افغانستان همراه با رییس عمومی امنیت ملی و جنرال نیکلسون فرمانده عمومی نیروهای خارجی در افغانستان روز گذشته به این ولایت سفر کرده اند.

هدف از سفر این مقامات امنیتی به غزنی، بررسی اوضاع امنیتی این ولایت خوانده شده است.

جنرال جان نیکولسن
جنرال جان نیکولسن

جنرال نیکلسون فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان گفته است که “طالبان 6 ماه پیش عملیات شان را با نام عملیات عمری آغاز کردند اما به هیچ کدام از هدف های شان نرسیده اند.”

به گفته نیکلسون تصرف قندوز، شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، شهر ترینکوت مرکز ولایت ارزگان از اهداف طالبان در سال جاری بوده است.

مقامات امنیتی در این  ولایت، از کشته شدن بیش از 620 شورشی و زخمی شدن نزدیک به 300 تن دیگر در جریان ماه های گذشته خبر داده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان