داعش در ننگرهار؛ آغاز دوباره حملات سازمان‌یافته بر مواضع دولتی

مقامات محلی در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان، از حمله گروه داعش به پوسته های امنیتی و نیروهای خیزش مردمی در این ولایت خبر داده ‌اند.

بر اساس گزارش ها، نیروهای وابسته به گروه داعش، صبح روز 5 شنبه ( 29 میزان) به مناطقی در ولسوالی پچیرگام حمله کرده اند.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار گفته است که نبرد در این ولسوالی زمانی آغاز شد که گروه داعش به چندین روستا در ولسوالی پچیرگام حمله کرده، با نیروهای خیزش مردمی در این مناطق درگیر شدند و خانه های مردم این محل را به آتش کشیدند.

آقای خوگیانی گفته است که بر اثر حملات هوایی نیروهای امنیتی افغانستان، بیش از 50 تن از مهاجمان داعش کشته شده اند.

به گفته سخنگوی والی ننگرهار در حمله داعش، 4 تن از نیروهای خیزش مردمی کشته شده و نزدیک به 30 تن دیگر زخمی شده اند.

از سال گذشته تاکنون از تحرکات گروه داعش در مناطق مختلف افغانستان گزارش هایی منتشر شده بود. اما به نظر می رسد، توجه داعش در افغانستان تاکنون بیشتر به ولایت شرقی ننگرهار متمرکز بوده است.

تصویری منتشرشده از داعش در ولایت ننگرهار افغانستان
تصویری منتشرشده از داعش در ولایت ننگرهار افغانستان

ننگرهار پایگاه منطقه ای

در بهار ۱۳۹۴ خورشیدی گزارش هایی از ظهور داعش در ولسوالی شینوار ننگرهار داده شد. این گروه سپس توانست در ولسوالی های اچین، سپین غر، نازیان و بتی کوت این ولایت، طالبان را شکست دهد و پرچم سیاهش را در این مناطق بجای پرچم سفید گروه طالبان نصب کند.

اگر چه از آن زمان تاکنون گزارش هایی از حملات نیروهای دولتی بر مواضع داعش در مناطق مختلف این ولایت منتشر شده، اما حملات تازه این گروه به نیروهای امنیتی افغانستان نشان می دهد که این گروه همچنان در این ولایت تمرکز داشته و حضورشان را بیشتر از قبل آشکار می کند.

در کنار نیروهای امنیتی افغانستان، نیروهای آمریکایی نیز بارها مواضع این گروه را مورد حملات هوایی قرار داده اند. حملات علیه مواضع داعش در افغانستان پس از آن شدت یافت که خطر حضور این گروه در مناطق شرقی افغانستان بیشتر از قبل شد.

ولسوالی های اچین و کوت از ولسوالی های ولایت ننگرهار بوده که تاکنون گروه داعش در این مناطق فعالیت داشته است. ولسوالی مرزی اچین با داشتن مرز مشترک با پاکستان از مناطق مورد تمرکز بیشتر داعش بوده است.

جنرال جان کمپل فرمانده عمومی نیروهای ناتو در افغانستان
جنرال جان کمپل فرمانده کل نیروهای امریکایی در افغانستان

مقامات آمریکایی نیز در گذشته هشدار داده بودند که داعش در نظر دارد تا از ولایت ننگرهار به عنوان پایگاه منطقه ای استفاده کند. دو سال پیش جنرال جان کمپل فرمانده کل نیروهای امریکایی و ناتو از خطر حضور داعش در افغانستان هشدار داده بود. او در یک گفتگو با آسوشیتد پرس گفته بود که داعش تلاش دارد، ولایت ننگرهار را به پایگاه منطقه‌یی خود تبدیل کند.

یکی از راه های سربازگیری داعش در این ولایت، ایجاد پایگاه های رادیویی بوده است که با پخش برنامه هایی علیه دولت افغانستان، مردم را برای پیوستن به این گروه تشویق می کند

اگر چه بارها ایستگاه های رادیویی این گروه توسط حملات هوایی نابود شده اما پس از مدتی رادیوهای داعش در این ولایت باز هم شروع به فعالیت کرده اند.

دانشگاه های این ولایت نیز از مراکز مورد توجه و تمرکز گروه داعش بوده است. تا آنجا که سال گذشته شماری از دانشجویان در شهر جلال آباد مرکز این ولایت، در جریان یک تظاهرات بیرق این گروه را نیز با خود همراه داشتند.

برافراشتن بیرق داعش توسط دانشجویان، واکنش تند مقامات افغانستان را در پی داشت که منجر به دستگیری شماری از این دانشجویان شد.

جنرال دوستم، معاون نخست رییس جمهور پس از کمین‌طالبان در کمپ چینایی‌ها
جنرال دوستم، معاون نخست رییس جمهور پس از کمین‌طالبان در کمپ چینایی‌ها

نگرانی های تازه

تحرکات تازه داعش در ننگرهار در حالی صورت می گیرد که جنرال دوستم معاون ریاست جمهوری نیز به تازگی در مورد خطر این گروه در افغانستان، هشدار داده و از برنامه ای خبر داده است که بر اساس آن قرار است تعداد بیش از 7000 تن از افراد این گروه در ولایت های شمالی افغانستان مستقر شوند.

جنرال دوستم گفته بود که این گروه در نظر دارد تا در ولایت های بدخشان در شمال شرق و بادغیس در شمال غرب افغانستان مستقر شوند.

از سوی دیگر چند ماه اخیر، داعش مسوولیت حملات انتحاری و تروریستی به غیرنظامیان که همه از قوم هزاره بوده اند را نیز به عهده گرفته است که موجب افزایش نگرانی ها از گسترش فعالیت این گروه در افغانستان شده است.

حمله به تظاهرات مسالمت آمیز جنبش روشنایی در کابل یکی از اهدافی بود که توسط این گروه انجام شد. در نتیجه حمله انتحاری بر تظاهرات کنندگان، بیش از 80 تن کشته شدند و نزدیک به 500 تن دیگر زخم برداشتند.

زیارت‌گاه سخی کابل، مدتی قبل مورد حمله تروریستی قرارگرفته‌بود
زیارت‌گاه سخی کابل، مدتی قبل مورد حمله تروریستی قرارگرفته‌بود

در همین حال مراسم عزاداری شیعیان نیز در ‌‌‌‌‌‌عاشورای امسال از حملات گروه داعش در امان نبود. در ولایت های کابل و بلخ، عزاداران شیعه مورد حملات تروریستی قرار گرفتند.

گروه داعش مسوولیت حمله به مراسم عزاداری درکابل را به عهده گرفته بود.

دفتر سازمان ملل در گزارش ویژه خود که به بررسی حمله داعش به تظاهرات جنبش روشنایی پرداخته است، این حمله را مرگبارترین حمله به غیرنظامیان، از زمانی دانسته است که این دفتر از سال 2009 تاکنون، اقدام به  مستند سازی تلفات غیرنظامیان در افغانستان نموده است.

در این گزارش که 4 روز قبل( 18 اکتوبر) توسط دفتر نمایندگی سازمان ملل درکابل منتشر شد، آمده است “این حمله به شکلی نگران کننده و به طور عمد، افراد جامعه ای وابسته به قومیت و مذهب خاص را هدف قرار داده است.”

سازمان ملل این حمله داعش را دامن زدن به “خشونت های قومی و تفرقه های مذهبی” دانسته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *