جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
13 بازدید

معاون اول رییس‌جمهور افغانستان از کمین طالبان جان به سلامت برد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

گزارش ها در باره سوء قصد امروز به جان جنرال دوستم در ولایت فاریاب از سوی نزدیکان او تکذیب شد.

نقیب الله فایق رییس اداره نرم و استندرد و از نزدیکان جنرال دوستم در صحفه کاربری فیس بوک خود این گزارش ها را رد کرده و گفته است که کمین طالبان در برابر کاروان نیروهای جنرال دوستم روز گذشته، صورت گرفته بود.

گزارش شده است که گروه طالبان شب گذشته، در یک کمین غافل‌گیرانه، کاروان نیروهای جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری را در منطقه کجکی در نزدیک کمپ چنایی ها هدف حمله قرار دادند؛ اما پس از درگیری سخت، جنگجویان طالبان فرار کردند.

کجکی محل سخت گذر گذشته از منطقه چهارشنبه و نارسیده به کمپ چنایی ها است که همین اکنون جنگ در آن منطقه به شدت میان جنگجویان طالبان و نیروهای تحت رهبری جنرال دوستم ادامه دارد.

یک منبع نزدیک به معاون اول که نخواست نامش گرفته شود، به خبرنامه گفت که در این کمین طالبان، بیست نفر از نیروهای امنیتی جنرال دوستم به شمول چند فرمانده ارشد و نزدیک به معاون اول و چند محافظ نزدیک او کشته شده و بیست تن دیگر زخمی شدند.

general-dostum-during-an-opration-in-north-of-afghanistan2
جنرال دوستم جنگ با طالبان را در ولایت فاریاب، رهبری می کند

این حمله به منظور کشتن جنرال دوستم از سوی جنگجویان وابسته به گروه طالبان و دیگر گروهای تروریستی در فاریاب راه اندازی شده بود که در آن موفق نشدند.

در همین حال منابع محلی به بی بی سی گفته است که در جنگ میان گروه طالبان و نیروهای جنرال دوستم، از شب گذشته تا اکنون حدود 35 جنگجوی طالب کشته شده اند.

جنگ بر سر غورماچ

کریم یوریش، سخنگوی پلیس ولایت فاریاب به بی‌بی‌سی گفته که عملیات نیروهای امنیتی افغان به فرماندهی جنرال دوستم از شب گذشته آغاز شده و تا هنوز حدود 24 روستا از وجود طالبان پاکسازی شده است.

پنج روز پیش رسانه های محلی گزارش دادند که ولسوالی غورماچ فاریاب به دست گروه طالبان سقوط کرده است. سقوط این ولسوالی سبب شد که جنرال دوستم معاون اول رییس جمهور، به منظور سرکوب طالبان دوباره از کابل به ولایت فاریاب برود.

داکتر نقیب الله فایق از نزدیکان جنرال دوستم به خبرنامه گفت که “عملیات پاکسازی در فاریاب با قدرت تمام به پیش می رود. جنرال صاحب دوستم تعهد کرده است که طالبان مزدور را از این ولایت بیرون براند و همین در دیگر ولایت های شمالی که این گروه حضور دارند، با همت معاون صاحب اول سرکوب خواهند شد.”

آقای فایق گفت که تا هنوز جنگ به کلی به نفع نیروهای تحت فرماندهی جنرال صاحب دوستم بوده مناطق زیادی از وجود تروریستان پاکسازی شده است. او افزود که به زودی پاکسازی ولسوالی های قیصار و غورماچ به طور کامل از وجود طالبان انجام خواهد شد.

فاریاب بستری مناسب برای جنگ‌جویان طالب
فاریاب بستری مناسب برای جنگ‌جویان طالب

فاریاب؛ بستر امن برای طالبان

در کنار ولایات قندوز، تخار و بغلان در شمال افغانستان، ولایت شمالی فاریاب نیز شاهد حضور گسترده جنگجویان وابسته به گروه طالبان می‌باشد؛ جنگجویانی که در جریان دو سال گذشته، بارها جنرال عبدالرشید دوستم معاون نخست ریاست جمهوری را مجبور کرده تا کاخ صدارت را ترک کرده و برای جنگ با این گروه به این ولایت سفر کند.

ولایت فاریاب، با ولایت های بادغیس، غور، سرپل و جوزجان مرز مشترک دارد؛ ولایت هایی که گاهی طالبان در برخی از ولسوالی‌های شان حضور گسترده پیدا می کنند.

اکنون ولایت فاریاب، تبدیل به مرکز مهم طالبان در شمال غرب افغانستان شده است و جنگجویان این گروه در این ولایت، بارها در مقابل نیروهای جنرال دوستم ایستاده و چندین بار ولسوالی های غورماچ و قیصار را سقوط داده اند. سال گذشته طالبان توانستند ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب که ظاهرن مرکز اصلی فعالیت های جنگجویان طالبان نیز شمرده می شود، را برای مدتی در کنترول خود بگیرند که با سختی و تلفات بسیار این ولسوالی دوباره از چنگ این گروه آزاد شد.

سقوط دوباره این ولسوالی به دست طالبان در جریان هفته گذشته، سبب شد که جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری دوباره به این ولایت برود. سفری که نخستین خطر جدی را نیز با کمین طالبان تجربه کرد. دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری سه روز پیش اعلام کرد که جنرال دوستم پس از چاشت روز سه شنبه، به هدایت رییس جمهور، به ولایت فاریاب سفر کرده است. ظاهرن هدف از این سفر آقای دوستم، سرکوب طالبان در این ولایت می‌باشد.

در همین حال دفتر معاون اول ریاست جمهوری اعلام کرده که پس از فاریاب آقای دوستم به قندوز خواهد رفت و این ولایت را از وجود شورشیان پاک سازی خواهد کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان