جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
10 بازدید

250 پایه آنتن دیگر؛ پوشش 95 درصدی خدمات مخابراتی در افغانستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

مقام‌های وزارت مخابرات و تکنالوژی افغانستان از نصب 250 پایه آنتن مخابراتی در روستاها و نقاط دور دست افغانستان خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که این تصمیم بر اساس پیشنهاد‌های مردم محل، نماینده‌های شورای ولایتی و انکشافی اتخاذ شده است.

یاسین صمیم، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی افغانستان در گفتگو با خبرنامه ابراز داشت که این وزارت نظر به اولویت‌ها و نیاز‌سنجی‌های که انجام داده، تصمیم دارد این تعداد پایه‌های مخابراتی را در حدود 200 ولسوالی های افغانستان نصب کند.

او می گوید که این طرح از سوی هیئت وزرا نیز تصویب شده و بزودی کار نصب آن‌ها آغاز می‌شود. آقای صمیم گفت که این 250 آنتن مخابراتی، بیشتر در مناطقی نصب خواهد شد که در دوردست واقع شده و هنوز امکانات مخابراتی در آن موجود نیست.

samim
آقای صمیم گفت که قرار است این 250 پایه در نقاط دور دست افغانستان نصب شود

طرح پوشش مخابراتی

مقام‌های وزارت مخابرات و تکنالوژی افغانستان تاکید دارند که این وزرات در کنار درخواست مردم، نقشه عمومی از چگونگی توزیع آنتن‌های مخابراتی دارند که این نقشه در فاصله هر شش ماه، بروز می‌شود.

این مقام‌ها می‌گویند که وزارت مخابرات و تکنالوژی افغانستان بر اساس این نقشه‌ی پوشش دهی مخابراتی، سال گذشته‌ی خورشیدی، حدود 450 پایه آنتن مخابراتی را در سراسر افغانستان فعال کرده است. این پایه‌ها شامل خدمات مخابرات صوتی و خدمات انترنتی 2جی و 3 جی می‌شود.

بر اساس این نقشه، 250 پایه دیگر نیز در 34 ولایت افغانستان نصب خواهد شد که به گفته‌ی مقام‌های وزارت مخابرات و تکنالوژی افغانستان، 3 تا 4 درصد از مردم این کشور را که تا هنوز به خدمات مخابراتی دسترسی نداشت، تحت پوشش قرار خواهند داد.

یاسین صمیم، سخنگوی وزارت تکنالوژی و مخابرات افغانستان گفت که با فعال‌سازی این پایه‌های مخابراتی، فیصدی پوشش مخابراتی در افغانستان به 95 درصد خواهد رسید.

mobile-coverage
نقشه پوشش مخابراتی افغانستان در سال 2015

چالش‌ها

ناامنی در بخش مخابرات نیز مانند سایر بخش‌ها دست و پاگیر بوده است. مقام‌های وزارت مخابرات و تکنالوژی افغانستان می‌گویند که پایه‌های مخابراتی در ساحه‌های که تحت نفوذ طالبان قرار دارد، مورد تهدید می‌باشد.

این مقام‌ها می‌گویند که در ولایت‌های نا امن از جمله قندز و هلمند بسیاری از آنتن‌های مخابراتی آسیب پذیر اند و از سوی گروه های مخالف حکومت تهدید می‌شود.

به گفته‌ی مقام‌های وزارت مخابرات و تکنالوژی افغانستان، در سال های 94 و 95 یکی از مشکلات عمده این وزارت نا امنی بوده است. هم‌زمان با گسترش ساحه پوشش خدمات مخابراتی، تعداد زیادی از آنتن‌های مخابراتی، توسط گروه های مخالف تخریب شده است.

این آنتن‌ها در مواردی توسط شورشیان آسیب دیده و در برخی از موارد کارمندان آن نیز تهدید شده اند.

آقای صمیم گفت که “در برخی از ولسوالی ها وقتی خواسته ایم که خدمات مخابراتی و انترنتی از جمله فایبر نوری را گسترش دهیم، تهدیدهای امینی به عنوان یک مانع جدی پیش روی کار ما وجود داشت.”

نبود زیربنای مواصلاتی از موانع و مشکلات دیگری بوده که به گفته‌ی مقام‌های وزارت مخابرات، باعث شده تا آنان نتوانند خدمات مخابراتی را به تمام نقاط افغانستان برسانند.

tower
گفته می‌شود که اکثر آنتن‌های مخابراتی در مناطق ناامن مورد تهدید گروه های مخالف حکومت قرار دارد

این مقامات می‌گویند که در برخی از ولایت‌های افغانستان از جمله دایکندی، ارزگان و نورستان به دلیل نداشتن راه های مناسب تجهیزات مخابراتی منتقل نشده است.

مشکل عمده دیگر، مساله منابع مالی بوده است. مسولان مخابراتی افغانستان تاکید دارند که تا حد زیادی با محدودیت مالی نیز روبرو می باشند.

خدمات انترنتی

دولت افغانستان در بخش انترنت تاهنوز سه قرار داد ابتدایی با کشورهای قزاقستان، قرغزستان و ایران به امضا رسانده که از آن جمله حجم انترنت قزاقستان دو ۱۰ جی بی است که کارهای فنی آن و هم‌چنان تلاش‌ها برای همخوانی مسیر انتقال آن از طریق ترکمنستان جریان دارد.

از سوی هم شرکت ارتباطات زیرساخت ایران اعلام کرده که بر اساس توافق‌نامه مشترک همکاری با افغانستان، عرض باند مـورد نیاز افغانـستان را به میزان ۱۰ گیگابایت، تامین خواهد کرد.

کارهای فنی انتقال این حجم از انترنت را به افغانستان، شرکت «ارتباطات زیرساخت» ایران و شرکت «افغان تلی‌کام» به عهده دارد که با معادل ۱٫۲ میلیون دالر در اختیار افغانستان قرار خواهد گرفت. مقام‌های وزارت مخابرات افغانستان گفته است که پس از  بهینه سازی و همخوان‌سازی سیستم‌های مخابراتی این کشور و آماده سازی مقدمات فنی پروژه، اجرای آن، عملیاتی خواهد شد.

fiber
افغانستان قرارداد‌های انترنتی را به کشورهای منطقه از جمله قزاقستان و قرغزستان عقد کرده است

این عرض باند از ایران با حجم ۱۰ جی‌بی از ولایت هرات وارد افغانستان می‌شود که با اتصال به شبکه ملی فایبر نوری افغانستان، به تمام ولایت‌های این کشور توزیع خواهد شد. اما نظر به برنامه ریزی که وزارت مخابرات افغانستان دارد، این انترنت در حال حاضر به مناطقی توزیع خواهد شد که بیشترین نیاز به انترنت را دارد.

مقامات وزارت مخابرات افغانستان گفته اند که توافق‌نامه کیفیت خدمات این حجم انترنتی که دارای ۹۸ درصد ضریب اطمینان می باشد، نهایی نشده اما حکومت افغانستان در تلاش پیگیری این توافق‌نامه می‌باشند.

از سوی هم وزارت مخابرات افغانستان قرارداد خرید انترنت را با قزاقستان نیز به امضا رسانده است. عبدالرزاق وحیدی، وزیر مخابرات افغانستان، قراداد خرید ۱۰ جی بی انترنت را با قزاقستان مذاکره کرده و نهایی کرده است. این قرارداد در ماه حوت سال گذشته در «آستانه» پایتخت قزاقستان امضاء شد.

با این وجود وزارت مخابرات افغانستان گفته که با عرضه این خدمات، سرعت انترنت در افغانستان افزایش و بهای آن کاهش خواهد یافت. بر اساس این قرارداد، بهای ده جی بی انترنت قزاقستان به افغانستان ۷۵ هزار دالر آمریکایی خواهد بود.

این در حالی است که پاکستان، بسته انترنتی مشابه را به بهای بیش از دوصد هزار دالر به افغانستان عرضه می‌کند. این خط انترنتی با عبور از ازبکستان بدون پرداخت حق ترانزیت به افغانستان خواهد رسید.

importing-internet
امضای قرارداد انترنتی میان مقام‌های افغان و قزاقستان

خرید انترنت از چین، گام بعدی وزارت مخابرات در چارچوب طرح ارتباطات منطقه ای است. بر این اساس، وزارت مخابرات در چارچوب برنامه زیر نام «راه ابریشم دیجیتالی» فایبر نوری چین را از طریق مرز واخان به افغانستان وصل می‌کند.

سخنگوی وزارت مخابرات تاکید کرد که چین از این طرح به شدت استقبال کرده است. این پروژه از سوی بانک جهانی در مرزهای افغانستان تمویل خواهد شد. در عین حال، چین متعهد شده تا در خاک آن کشور، هزینه های انتقال فایبر نوری را پرداخت کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان