از شمال تا جنوب؛ دست پاکستان پشت جنگ افغانستان است

در این شب و روزها، درگیری میان نیروهای امنیتی و جنگجویان طالبان در نقاط مختلف افغانستان، با شدت تمام ادامه دارد. بر علاوه جنگ‌های جبهه‌یی و رو در رو در ولایت های، هلمند، ارزگان، فراه، قندوز و فاریاب، کوماندوهای ارتش همراه با پولیس افغانستان در دیگر ولایت ها نیز، جنگجویان طالبان و دیگر گروه های تروریستی را هدف قرار می دهند.

امروز نیز وزارت دفاع افغانستان از کشته شدن ده‌ها شورشی طالب در نتیجه عملیات‌های 24 ساعت گذشته نیروهای امنیتی در سراسر کشور خبر می دهد.

در بیانیه ای که در وب‌سایت این وزرات منتشر شده، آمده است که ” سربازان ارتش کشور با حمایت نیروی هوایی در ولایت های ننگرهار، غزنی، پکتیا، ارزگان، غور، فراه، بادغیس، هرات، قندوز، بغلان، فاریاب و هلمند عملیات گسترده‌ای را راه اندازی کرده اند که در نتیجه آن، ده‌ها شورشی مخالف مسلح دولت کشته شده و 63 تن دیگر شان مجروح شده اند.”

این وزارت همچنان از کشته شدن 27 شورشی در ولایت نا امن فراه خبر داده است که از چند هفته به این سو زیر حملات سنگین طالبان قرار دارد. در دو سه روز گذشته، طالبان توانسته بودند خود را به دروازه های ورودی این شهر برسانند.

دو روز پیش هم طالبان توانسته بودند، منطقه ای به نام دهک را در شرق شهر فراه به کنترل خود در آورند.

این بیانیه از کشته شدن 19 شورشی در بغلان و 15 تن دیگر در ولسوالی اچین ننگرهار  نیز خبر داده است.

rocket
نیروهای امنیتی افغان، در بیشتر از پانزده ولایت مصروف جنگ با گروه طالبان اند

دست پاکستان پشت جنگ قندوز

اگر چه حالا شهر قندوز، تا حدی به آرامش رسیده است و مردم به زندگی عادی و روزانه شان برگشته اند؛ اما خطر حمله جنگجویان طالبان، هنوز هم به صورت کامل از این شهر رفع نشده است.

نیروهای امنیتی در تمامی جاده‌ها و کوچه‌های این شهر حضور دارند و تلاشی خانه به خانه در اطراف شهر را، همچنان ادامه می دهند تا از پاکسازی کامل جنگجویان طالبان از حومه‌های شهر، اطمینان پیدا کنند.

جنگ یازده روزه قندوز، ویرانی های زیادی را در این شهر بر جا گذاشته است. ظاهرن جنگجویان طالبان، بسیاری از خانه ها، دکان ها و مارکیت های این شهر را به آتش کشیده و اموال دکان داران و تاجران شهر قندوز را تاراج کرده اند.

هزاران خانواده قندوزی با آغاز جنگ قندوز، مجبور به ترک خانه‌ها ی شان شده و برای حفظ جان شان به ولسوالی‌های اطرف و یا ولایت های تخار، کابل، مزار پناه بردند. بر اساس آمار ریاست امور مهاجرین ولایت قندوز، نزدیک به 30 هزار خانواده از این شهر به مناطق امن مهاجر شده اند.

جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری نیز که به تازه گی به شهر مزار شریف رفته است در دیدار با بیجا شده گان جنگ قندوز که به این شهر پناه آورده اند گفته است که پشت این جنگ، دست پاکستان است و نا امنی‌های اخیر در نتیجه مداخلات این کشور، در افغانستان افزایش یافته است. آقای دوستم افزود که ” انتقام مردم قندوز را از مزدوران آی اس آی پاکستان خواهد گرفت.”

معاون اول ریاست جمهوری هم‌چنین با اشاره به افزایش نا امنی‌های اخیر در سراسر کشور گفته است که آخرین تلاش پاکستانی‌ها برای افزایش نا امنی در کشور برای 3 یا 4 هفته دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

gen-dostum
جنرال دوستم همراه با پسران‌اش سال گذشته در خط جنگ با جنگجویان طالبان در ولایت فاریاب

جنگ در قندوز پس از حمله طالبان در اولین ساعات صبح روز دوشنبه 12 ماه میزان به این شهر آغاز شد و پس از ورود طالبان به داخل شهر نبرد خانه به خانه و کوچه به کوچه، میان نیروهای امنیتی و شورشیان مسلح برای بیش از ده روز ادامه یافت.

در روزهای گذشته سخنگوی ریاست جمهوری هم افزایش نا امنی‌های اخیر در سراسر کشور را به پاکستان نسبت داده و گفته بود که: “گروه های تروریستی ابزار سیاست خارجی پاکستان هستند.”

 غزنی؛ پایگاه امن طالبان

 ولایت غزنی در جنوب کشور، یکی دیگر از ولایت‌های نا امن کشور است که در مسیر شاهراه کابل- قندهار قرار دارد. این ولایت با ولایت های نا امنی مانند زابل، پکتیا، میدان وردک و ارزگان مرز مشترک دارد. ولایت‌هایی که طالبان در آن‌ها، حضور چشم‌گیری دارند.

جاده‌هایی که مرکز شهر  غزنی را به ولسوالی‌های این ولایت وصل می‌کنند، بخاطر خطراتی که همواره از سوی شورشیان طالب وجود داشته، جاده های مرگ نام گرفته اند. طالبان هر از گاهی به این جاده‌ها حمله می‌کنند و مسافرین را از موترها پیاده کرده، با خود می برند و بیشتر شان را می‌کشند.

ظاهرن بالا گرفتن همین تهدید های امنیتی و نارضایتی مردم از حکومت وحدت ملی سبب شده است، نیروهای امنیتی افغانستان عملیات گسترده‌ای را برای نابودی شورشیان مسلح در ولسوالی گیرو آغاز کنند. بر اساس گفته‌های مقام‌های امنیتی، این عملیات از 10 روز پیش آغاز شده است.

highways
نیروهای امنیتی در حال تأمین امنیت مناطق نا امن شاهراه کابل – قندهار در ولایت غزنی

فرمانده پلیس غزنی گفته است در عملیاتی که به منظور پاکسازی ولسوالی گیرو آغاز شده است، 70 شورشی طالب کشته شده اند و ده‌ها تن از جنگجویان این گروه زخم برداشته اند. مقامات امنیتی غزنی تأکید کرده اند که این عملیات تا پاکسازی کامل این ولسوالی از حضور شورشیان، ادامه خواهد یافت.

جنگجویان طالبان ظاهرن در این ولسوالی حضور گسترده دارند. این گروه از چندی به این سو تبدیل به تهدید بسیار جدی برای شاهراه کابل قندهار شده بودند و به گفته‌ی مقام های امنیتی غزنی، قصد مسدود کردن این شاهراه را داشتند.

فاریاب

در کنار ولایت قندوز، تخار و بغلان در شمال افغانستان، ولایت شمالی فاریاب نیز شاهد حضور گسترده جنگجویان وابسته به گروه طالبان می‌باشد. جنگجویانی که در جریان دو سال گذشته، بارها جنرال عبدالرشید دوستم معاون نخست رییس جمهور را مجبور کرده است، کاخ صدارت را ترک کرده و برای جنگ با این گروه به این ولایت سفر کند.

ولایت فاریاب، با ولایت های بادغیس، غور، سرپل و جوزجان مرز مشترک دارد، ولایت هایی که گاهی طالبان در برخی از ولسوالی‌های شان حضور گسترده پیدا می کنند.

ولایت فاریاب از مراکز مهم طالبان در شمال غرب افغانستان است و جنگجویان طالبان در این ولایت حضور گسترده دارند. سال گذشته ولسوالی غورماچ این ولایت که ظاهرن مرکز اصلی فعالیت های جنگجویان طالبان نیز شمرده می شود، به دست جنگجویان این گروه سقوط کرده بود.

ana
یک سرباز کوماندوی ارتش در حال آماده باش

دو روز پیش نیز رسانه های محلی در کابل گزارش دادند که ولسوالی غورماچ فاریاب دوباره به دست جنگجویان طالبان افتاده است. شاید همین تحرکات تازه این گروه سبب شد که جنرال دوستم، دوباره برای پس‌گیری این ولسوالی از دست طالبان، به شمال افغانستان سفر کند.

دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری گفته است، جنرال دوستم پس از چاشت روز سه شنبه، به هدایت رییس جمهور به ولایت فاریاب سفر کرده است. ظاهرن هدف از این سفر آقای دوستم، سرکوب طالبان در این ولایت می‌باشد.

دوستم گفته است که پس از آزاد سازی و پاک سازی این ولسوالی از طالبان، به قندوز خواهد رفت تا این ولایت را هم به طور کامل از وجود طالبان پاک سازی کند.

ضعف مدیریت جنگ

بارها یکی از دلایل سقوط ولسوالی ها و مراکز ولایات به دست طالبان و یا مشکل در پس‌گیری آن، ضعف مدیریت در رهبری جنگ عنوان شده است. به تازگی جنرال چارلی کلیفلند سخنگوی نیروهای حمایت قاطع درکابل هم با اشاره به افزایش نا امنی‌ها، مشکلات موجود در این ولایت‌ها را رهبری و مدیریت ضعیف شان دانسته است.

جنرال چارلی به خبرنگاران در کابل گفته است ” چیزی را که ما در یافته‌ایم، مدیریت ضعیف است. زمانی که یک سرباز، نبودن قوای کمکی، غذا و نداشتن تجهیزات را می‌بیند با خود فکر می‌کند که با این شرایط چرا باید بجنگد؟”

army
جنرال چارلی کلیفلند، سخنگوی نیروهای حمایت قاطع ناتو در افغانستان همراه با افسران امنیتی افغان

انتقاد مقامات ناتو از مدیریت و رهبری ضعیف در جنگ‎ها، در حالی مطرح می‌شود که رییس جمهور هم در روزهای گذشته به این موضوع اشاره کرده و از ضرورت آوردن اصلاحات در نهادهای امنیتی این کشور، سخن گفته بود.

رییس جمهور اشرف غنی، دلیل افزایش نا امنی‌ها در کشور و بخصوص شهر قندوز را به دلیل عدم شایستگی مسوولین دانسته بود.

آقای اشرف غنی گفته بود: ” بخش عمده مشکلاتی که در دو سال گذشته در کندز، هلمند، ارزگان و سایر نواحی کشور اتفاق افتاده است، از این جهت نبوده که سربازان و افسران ما توانایی مقابله با دشمن را نداشته اند، بلکه به علت سپردن وظایف مهم به کسانی بوده که از شایستگی مسلکی برخوردار نبوده و با ملاحظات غیر مسلکی در آن پست‌ها گماشته شده بودند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *