جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

جنگ جبهه یی؛ روزهای دشوار لشکرگاه و فراه

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

سی و شش ساعت گذشته، افغانستان خونبار ترین لحظات جنگی اش را پشت سر گذاشت. هرچند در بیست و چهار ساعت گذشته، بر علاوه وارد شدن صدمه جدی به نیروهای امنیتی، طالبان نیز به شدت سرکوب شده اند. جنگجویان طالبان از گوشه ها و اطراف شهر قندوز بیرون رانده شده و حمله گسترد این گروه در ولایت غور با شکست مواجه گردیده است.

بر اساس خبرنامه وزارت دفاع ملی، بیشتر از دوصد جنگجوی طالب در یک شبانه روز  گذشته کشته و زخمی شده اند. ظاهرن این تلفات در عملیات های نیروهای امنیتی در ولایت های ننگرهار، کنر، لغمان، غزنی، پکتیا، لوگر، قندهار، ارزگان، زابل، غور، فراه، بادغیس، هرات، قندوز، بغلان، فاریاب، سرپل و هلمند به ستیزه جویان طالبان وارد شده است. بر اساس این خبرنامه، بیشترین تلفات به این گروه، در ولایت های غزنی، قندوز، ارزگان، بغلان، بادغیس، هرات و هلمند وارد شده است.

Afghan forces
جنگ در اطراف شهرهای هلمند و فراه در 24 ساعت گذشته به شدت جریان داشته است

لشکرگاه در معرض خطر جدی

اما به نظر می رسد در ولایت جنوبی هلمند، اوضاع بر وفق مراد نیست. تلویزیون خصوصی یک در یک گزارشی نوشته است که دو شنبه شب، نیروهای امنیتی در منطقه چاه انجیز ولایت هلمند تلفات سنگینی دیده است. بر اساس گزارش این رسانه محلی، طالبان حدود 200 سرباز امنیتی را کشته و 200 سرباز دیگر را زخمی ساخته است.

یک منبع امنیتی به این رسانه گفته است که حدود هشتاد سرباز پولیس در این منطقه با تمام تجهیزات دست داشته خود، به طالبان تسلیم شده اند و از سرنوشت نزدیک به 800 سرباز دیگر خبری در دست نیست.

منابع در ولایت هلمند می گویند، که طالبان قسمت های زیاد حوزه دوم شهر لشکرگاه را در کنترول خود در آورده و هر آن احتمال حمله به شهر لشکرگاه وجود دارد.

این منابع می گویند، جنگجویان طالبان تا مناطق ده پایان حوزه دوم شهر لشکرگاه رسیده اند و به دلیل نبود آمادگی در میان نیروهای امنیتی برای دفاع از شهر لشکرگاه، این شهر احتمالن امشب با خطر خیلی جدی رو به رو است.

هلمند از ولایت های مهم برای گروه طالبان است و جنگجویان این گروه در دوماه گذشته چندین بار حملات گسترده را بر این ولایت و به ویژه بر شهر لشکرگاه راه اندازی کرده اند.

Afghan Police
چاه انجینریک بار دیگر در 24 ساعت گذشته خبرساز شده است

ولایت جنوبی هلمند در طول ۱۵ سال گذشته همواره از مناطق نا امن افغانستان بوده که طالبان در بخش های مختلف آن حضور داشته و با نیروهای امنیتی این کشور می جنگند.

فعالیت گسترده طالبان در این ولایت همواره مایه نگرانی شهروندان افغان بوده است. در دو ماه اخیر نیز درگیری های شدید میان نیروهای امنیتی و طالبان در ولسوالی ها و همچنین در نزدیکی دروازه های ورودی شهر لشکرگاه وجود داشته است. هر چند که در اوج نگرانی ها از سقوط شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، نیروهای امنیتی توانسته اند تا کنون طالبان را از دروازه های شهر لشکرگاه دور نگه دارند اما این نگرانی ها همچنان باقی می باشد.

مانور طالبان در شهر فراه

در همین حال گزارش ها در 36 ساعت گذشته نشان می دهد که طالبان بر مرکز ولایت فراه نیز تمرکز کرده است. این گروه دوشنبه شب توانسته دروازه شرقی شهر فراه را به تصرف خود در آورد و ساختمان دروازه این شهر را نیز انفجار دهد.

هر چند تا هنوز نیروهای امنیتی از ورود این گروه به داخل شهر جلوگیری کرده و در شمال شهر مصروف جنگ با گروه طالبان اند، اما اعضای شورای ولایتی این ولایت به رسانه ها گفته اند، در صورتی که کمک های بیشتر به نیروهای امنیتی مستقر در این ولایت صورت نگیرد، احتمال سقوط مرکز شهر به دست طالبان وجود دارد.

Taliban insurgents
ستیزه جویان طالبان در اطراف شهر فراه نیز جنگ شدیدی را ادامه می دهند

فرید بختور رییس شورای ولایتی فراه گفته است، طالبان در شرق شهر فراه تا منطقه دهک پیش آمده و اداره این منطقه استراتژیک را نیز به دست گرفته است. دهک بر سر راه فراه – کابل و فراه – هرات قرار دارد و ظاهرن مسیر رفت و آمد در این بخش از شهر فراه، در کنترول طالبان قرار دارد و مسدود است.

عقب نشینی طالبان از قندوز

مقام های محلی در قندوز گفته اند که شب گذشته حمله دوباره طالبان به شهر قندوز با پاسخ جدی نیروهای امنیتی رو به رو شد. صدای امریکا گزارش داده که طالبان شب گذشته پس از درگیری شدیدی که با نیروهای امنیتی داشتند، نه تنها که از شرق شهر، بلکه از تمام مناطق این شهر عقب‌نشینی کرده اند.

پیش از این جنگجویان این گروه در مناطق چاله مزار، سه‌درک، زاخیل، حوزه سوم، نوآباد، سه صد فامیلی بالاحصار، قهوه خانه و خاکنی حضور داشتند و با سربازان افغان درگیر جنگ بودند. اما شب گذشته نیروهای  امنیتی توانسته اند، جنگجویان این گروه را از تمامی این مناطق بیرون برانند.

قندوز ده روز پیش، هدف حمله طالبان قرار گرفته و این گروه توانستند حدود ساعت چهار و نیم روز دوشنبه هفته پیش، چوک مرکزی این شهر را از کنترول نیروهای امنیتی بیرون کنند.

روز گذشته عبدالسلام هاشمی رییس امور مهاجرین ولایت قندوز به خبرنامه گفت که “طبق آمارهای اولیه نزدیک به ۳۰ هزار خانواده به دلیل جنگ در شهر قندوز آواره شده اند. از این میان حدود ۸ هزار خانواده به ولایت هایی مانند بلخ، تخار و کابل مهاجر شده اند و مابقی به ولسوالی های امن ولایت قندوز پناه برده اند.”

kunduz-circle
طالبان از شهر قندوز به صورت کامل عقب نشینی کرده اند

آقای هاشمی گفته است که رییس جمهور در دیداری که روز گذشته با نمایندگان ولایت قندوز در کابل داشته، از اختصاص ۷۵ میلیون افغانی برای کمک به بیجا شدگان این جنگ خبر داده است.

رییس امور مهاجرین ولایت قندوز مواد غذایی، صحی و پوشاک را از ضرورت های اولیه بیجا شدگان می داند و می گوید که جلسه ای برای هماهنگی برای رسیدگی به وضعیت این بیجاشدگان با نظارت والی قندوز برگزار شده تا هر چه سریعتر به وضعیت آنها رسیدگی صورت گیرد.

رویارویی در 18 ولایت

آنچه در اعلامیه وزارت دفاع افغانستان مشخص می شود، عملن در هجده ولایت این کشور جنگ میان طالبان و نیروهای امنیتی در بیست و چهار ساعت گذشته ادامه داشته است. در این میان در سه – چهار ولایت، این جنگ به شدت جبهه‌یی و جدی است.

kunduz-war
نیروهای امنیتی افغان در 18 ولایت با ستیزه جویان درگیر اند

ولایت های قندوز، هلمند، فراه در تهدید بسیار بالای قرار دارند. مراکز ولایات هلمند و فراه بر بنیاد اظهارات مقام ها و منابع محلی مورد حملات شدیدی قرار دارد. نیروهای امنیتی افغانستان اکنون در جبهات گسترده مصروف درگیری و جنگ با طالبان اند. آنهم جنگی که در اکثر موارد این نیروها، با محدودیت های جدی رو به رو اند.

طالبان با استفاده از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی، پیشروی و موثریت عملیات های نیروهای امنیتی افغانستان را مشکل ساخته است.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان