جنگ قندوز؛ وزیر داخله افغانستان نیز وارد این شهر جنگ زده شد

در حالی که جنگ در قندوز برای چهارمین روز پی در پی ادامه دارد، وزیر داخله افغانستان وارد این شهر شده است.

وزارت داخله افغانستان اعلام کرده است که تاج محمد جاهد وزیر داخله این کشور صح امروز همراه با نیروهای تازه نفس وارد شهر قندوز شده است. در همین حال، عملیات زمینی و هوایی در این شهر برای عقب راندن طالبان همچنان ادامه دارد.

بر اساس اعلامیه این وزارت “در آخرین حمله هوایی امروز که در منطقه زاخیل روی داده است 15 شورشی طالب کشته شده اند و عملیات تصفیوی در داخل شهر ادامه دارد.”

پس از چهار روز جنگ در قندوز این بلند پایه ترین مقام نظامی افغانستان است که به این شهر سفر کرده است.  به درازا کشیدن جنگ در شهر قندوز، نگرانی های مردم و مسوولین نسبت به پیامدهای آن را افزایش داده است.

به نظر می رسد همین موضوع باعث شده تا وزیر داخله افغانستان با سفر به این شهر و دیدار با مسولین محلی و نظامی این ولایت، چگونگی جنگ قندوز را از نزدیک بررسی کند.

در حالی که مسوولین محلی در روز نخست جنگ احتمال سقوط این شهر را رد کرده بودند اما طالبان در بعد از ظهر همان روز توانستند بر نقاط کلیدی و مرکزی این شهر تسلط یابند و تاکنون توانسته ا ند برای چهارمین روز در داخل شهر حضور داشته و با نیروهای امنیتی افغانستان بجنگند.

jahid-in-kunduz
در روز چهارم جنگ وزیر داخله افغانستان وارد قندوز شد

تسلط بیشتر

سید محمد دانش سخنگوی والی قندوز از فروکش جنگ و تسلط نیروهای امنیتی افغان بر بیشتر نقاط این شهر خبر می دهد.

او وضعیت شهر قندوز را در چهارمین روز از جنگ، بهتر از روزهای گذشته می داند و می گوید که با عملیات گسترده نیروهای امنیتی افغان، در بیشتر نقاط شهر طالبان عقب زده شده اند و شمار تلفات آنها بیش از 100 کشته و زخمی بوده است.

مناطقی مانند بندر خان آباد، زاخیل و خاک کنی که در روزهای گذشته در دست طالبان بود حالا زیر کنترل نیروهای مشترک امنیتی افغانستان است.

کمال صافی نماینده قندوز در مجلس نمایندگان افغانستان در گفتگو با خبرنامه می گوید که نقاط مرکزی و اصلی شهر در کنترل نیروهای امنیتی است اما طالبان در برخی مناطق شهر همچنان مقاومت می کنند.

به گفته آقای صافی، نمایندگان ولایت قندوز در ملاقاتی که با عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری داشته اند از وی خواسته اند تا با توجه به طولانی شدن جنگ و عدم دسترسی کافی شهروندان قندوزی به مواد خوراکه برای پایان دادن جنگ در این شهر اقدامات جدی تری صورت گیرد.

forces
قندوزبرای چهار روز متوالی شاهد جنگ در گوشه و کنار خود است

بحران غذایی

روز گذشته یوسف ایوبی رییس شورای ولایتی قندوز از کمبود آب و مواد غذایی در این شهر خبر داده و گفته بود “اگر وضعیت به همین صورت ادامه یابد و توجهی صورت نگیرد ممکن است که یک فاجعه انسانی در این شهر روی دهد.”

در درگیری های چهار روزه قندوز تعداد زیادی از دکان ها و مارکیت های تجاری عمده شهر در آتش سوخته است.

طالبان با سنگر گرفتن در کوچه ها و خانه های مسکونی، جنگ دشواری را به راه انداخته اند. همین امر سبب شده است تا نیروهای امنیتی افغان برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان با احتیاط بیشتری به عملیات نظامی شان در داخل این شهر ادامه دهند.

با توجه به شدت درگیری ها تاکنون از میزان تلفات این جنگ گزارش دقیقی در دست نیست اما مقامات محلی گزارش داده اند که تعداد زیادی از زخمیان به شفاخانه های این شهر منتقل شده اند. بیشتر این زخمی ها غیرنظامیانی هستند که در این جنگ گیر مانده اند و توسط وسایل پیش پا افتاده وساده مانند کراچی برای تداوی به شفاخانه ها منتقل می شوند.

با این حال، بخش های از قندوز تا کنون در اختیار شورشیان می باشد و جنگ در آن جریان دارد؛ امری که برای بسیاری از شهروندان افغان نگرانی های را در باره آینده این شهر و شهرهای دیگر افغانستان خلق کرده و سوالی را در باره این که چطور طالبان این توانایی را یافته تا با این نیرو عمل نمایند، به وجود آورده است.

kunduz-security
مقامات محلی از بحران مواد غذایی در قندوز سخن می گویند

قدرت گرفتن طالبان

این بار نخست نیست که بخش های از شهر قندز به دست طالبان افتاده بود. سال گذشته نیز شهر قندز برای چند روز به دست طالبان افتاد و این گروه خسارات جدی به شهروندان قندز وارد کرد. سقوط قندوز در سال گذشته،  لطمه  لطمه جدی به حثیت سیاسی حکومت وحدت ملی که با دو رهبر اداره می شود، وارد کرد.

بارها اتفاق افتاده است که نقاطی از مناطق در حال جنگ در افغانستان، در نتیجه بی توجهی نیروهای امنیتی به دست طالبان بیفتد. احتمالن سقوط بخش‌های زیادی از شهر قندز نیز به همین دلیل صورت گرفته باشد.

خبرنگاران محلی در آخرین گزارش های خود، از اقدامات طالبان خبر می دهند که غیر نظامیان را هدف قرار می دهند و خانه و اموال آن‌ها را به آتش می کشند. وحشتی که سال گذشته نیز در این شهر از سوی طالبان انجام شد و در نتیجه آنها صدها خانواده، از ترس جان شان خانه و دارایی شان را رها کرده و از کندز فرار کردند.

بخش های زیادی از شهر قندز در حالی برای بار دوم به دست طالبان سقوط کرد که نارضایتی های جدی علیه والی این ولایت وجود دارد. چهار روز پیش اعضای شورای ولایتی قندز با هواخواهان شان علیه والی قندز دست به اعتراض زده و خواستار برکناری او شده بودند.

afg-taliban
این بار دوم است که شهر قندوز شاهد حضور طالبان می باشد

پس از سقوط قندز در سال گذشته، بارها گروه طالبان تلاش کردند دوباره کنترول مرکز این ولایت را به دست بگیرند؛ اما هر بار با رفتن جنرال مراد علی مراد از کابل، این گروه سرکوب شدند. تشدید جنگ در قندز، سبب شده بود که دو ماه پیش بلندپایه ترین هیات نظامی – امنیتی حکومت افغانستان به قندز سفر کنند. محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی همراه با وزرای دفاع و داخله و فرمانده کل نیورهای ماموریت حمایت قاطع، برای بررسی اوضاع شکننده قندوز به این ولایت رفتند.

اهمیت قندز

قندوز یکی از ولایت های استراتژیک در شمال شرق افغانستان است. این ولایت با ولایت های بغلان، تخار و سمنگان مرز مشترک دارد. با این وجود این ولایت مسیری مناسب و استراتژیک برای نفوذ به سایر ولایت های شمالی افغانستان است.

حمله روز گذشته در این شهر، در حالی صورت می گیرد که طالبان در میزان سال گذشته نیز با حمله ای گسترده و غافل گیر کننده توانستند، این شهر را از کنترل نیروهای امنیتی افغانستان خارج کرده و به مدت ۳ روز در کنترل خود داشته باشند.

 تصروف قندوز در سال گذشته توسط طالبان، پیروزی بزرگی برای این گروه و شکست سنگین برای نیروهای امنیتی افغانستان قلمداد شده بود.

یکی از دلایل اهمیت قندز برای شورشیان، در نفوذ ایدئولوژیک آن ها در این ولایت نهفته است. سه سال قبل شبکه فارسی بی بی سی در گزارشی به بررسی مدارسی در این شهر پرداخته بود که در آن به دختران و پسران آموزش های افراطی و تندروانه داده می شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *