جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

سومین روز جنگ در قندوز؛ درگیری‌ها دوباره شدت یافته است

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

جنگ در شهر قندوز وارد سومین روز خود شد؛ اما درگیری ها دوباره شدت گرفته است. اکنون جنگجویان طالبان برای بار دیگر توانسته اند، خود را تا نقاط مهمی در داخل شهر قندوز برسانند.

مقام های محلی در قندوز می گویند، طالبان همچنان در نقاط مختلف این شهر حضور دارند و با نیروهای امنیتی کشور می جنگند.

یوسف ایوبی رییس شورای ولایتی قندوز در گفتگو با خبرنامه  از کمبود آب ، نان و مواد غذایی در این شهر خبر داده و می گوید:”  اگر وضعیت به همین صورت ادامه یابد و توجهی صورت نگیرد، ممکن است یک فاجعه انسانی در این شهر روی دهد.”

به گفته آقای ایوبی جنگ در کوچه ها و سرک های این شهر بازهم شدت یافته است و نیروهای امنیتی نیز  برای عقب راندن طالبان از مراکز شهر تلاش می‌کنند.

ayubi
یوسف ایوبی، ریییس شورای والایت ولایت قندوز

از ساعت سه بامداد روز یکشنبه حملات جنگجویان طالبان از چند جهت بر شهر کندز آغاز شد. این گروه توانستند حدو ساعت چهار و بیست دقیقه بعد از ظهر همان روز، چهار راهی اصلی شهر کندز را در کنترول خود بگیرند.

سه روز پس از حمله طالبان

سقوط شهر کندز برای بار دوم و زمانی که سران حکومت برای اشتراک در کنفرانس بروکسل در راه آلمان بودند، اتفاق افتاد. اکنون پس از سه روز جنگ، طالبان در میان خانه های مردم سنگر گرفته اند و از مناطق مسکونی حملات شان را ادامه می دهند. این شیوه باعث شده است که حملات پاکسازی نیروهای امنیتی کشور، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مردم با دقت بیشتری ادامه داشته باشد.

مردم شهر قندوز در سومین روز از جنگ همچنان به آب ، برق و مواد اولیه خوراکی دسترسی کافی ندارند. افزایش نا امنی‌های اخیر نگرانی‌ها میان مردم و نمایندگان مردم در پارلمان این کشور را نیز شدت بخشیده است.

kunduz-under-taliban
چهار رهای قندوز در روز سوم جنگ میان جنگجویان طالبان و سربان امنیتی حکومت

نمایندگان پارلمان کشور در جلسه عمومی امروز ، تصمیم گرفتند تا مسوولین نهادهای امنیتی کشور طی هفته آینده به کمیسیون داخلی این مجلس خواسته شوند و در مورد دلایل افزایش نا امنی‌ها به این کمیسیون توضیح دهند.

سید علی کاظمی نماینده کابل با انتقاد از افزایش نا امنی‌ها در کشور، به ولایت میدان وردک اشاره کرد و گفت که راه‌های مناطق مرکزی بسته است و همچنین تعدادی از مردم محل در گروگان طالبان هستند؛ اما هنوز برای رهایی‌شان اقدامی نشده است.

میرداد نجرابی نماینده دیگر مجلس هم، یکی از دلایل گسترش بحران امنیتی کنونی در کشور را ناشی از اختلاف‌های سیاسی در سطح رهبران حکومتی دانست. آقای نجرابی می‌گوید: “در انتخاب مسولین محلی، برخورد سلیقه ای صورت گرفته است بدون اینکه شایستگی‌های این افراد در نظر گرفته شود.”

nijrabi
میرداد نجرابی، رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان

سایه جنگ قندوز بر کنفراس بروکسل

جنگ در قندوز در حالی وارد سومین روز خود شده است که کنفرانس بروکسل برای افغانستان نیز آغاز به کار کرده است. رهبران افغانستان به کنفرانس بروکسل رفته اند تا با ارایه گزارش از وضعیت کلی افغانستان، به دست‌آوردهای شان نیز اشاره کنند.

اما به نظر می‌رسد، حملات این روزهای طالبان به قندوز و سایر نقاط کشور، دست‌آوردهای افغانستان در بخش امنیت و همچنین امیدها به صلح را به شدت زیر سوال برده است. حملات با این گسترده‌گی جنگجویان طالبان نیز ظاهرن به همین منظور صورت گرفته است.

kunduz
از ساعاتی به این سو، طالبان دوباره حملات شان بر شهر قندوز را افزایش داده اند

قدرت گرفتن طالبان

این بار نخست نیست که بخش های از شهر قندز به دست طالبان افتاده بود. سال گذشته نیز شهر قندز برای چند روز به دست طالبان افتاد و این گروه خسارات جدی به شهروندان قندز وارد کرد. سقوط قندوز در سال گذشته،  لطمه  لطمه جدی به حثیت سیاسی حکومت وحدت ملی که با دو رهبر اداره می شود، وارد کرد.

بارها اتفاق افتاده است که نقاطی از مناطق در حال جنگ در افغانستان، در نتیجه بی توجهی نیروهای امنیتی به دست طالبان بیفتد. احتمالن سقوط بخش‌های زیادی از شهر قندز نیز به همین دلیل صورت گرفته باشد.

خبرنگاران محلی در آخرین گزارش های خود، از اقدامات طالبان خبر می دهند که غیر نظامیان را هدف قرار می دهند و خانه و اموال آن‌ها را به آتش می کشند. وحشتی که سال گذشته نیز در این شهر از سوی طالبان انجام شد و در نتیجه آنها صدها خانواده، از ترس جان شان خانه و دارایی شان را رها کرده و از کندز فرار کردند.

kunduz-and-taliban
حضور افراد نظامی در جاده های قندوز

بخش های زیادی از شهر قندز در حالی برای بار دوم به دست طالبان سقوط کرد که نارضایتی های جدی علیه والی این ولایت وجود دارد. چهار روز پیش اعضای شورای ولایتی قندز با هواخواهان شان علیه والی قندز دست به اعتراض زده و خواستار برکناری او شده بودند.

پس از سقوط قندز در سال گذشته، بارها گروه طالبان تلاش کردند دوباره کنترول مرکز این ولایت را به دست بگیرند؛ اما هر بار با رفتن جنرال مراد علی مراد از کابل، این گروه سرکوب شدند. تشدید جنگ در قندز، سبب شده بود که دو ماه پیش بلندپایه ترین هیات نظامی – امنیتی حکومت افغانستان به قندز سفر کنند. محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی همراه با وزرای دفاع و داخله و فرمانده کل نیورهای ماموریت حمایت قاطع، برای بررسی اوضاع شکننده قندوز به این ولایت رفتند.

forces-in-kunduz
جنگ اصلی با طالبان اکنون از سوی نیروهای خاص و کماندوهای ارتش، به پیش برده می‌شود

اهمیت قندز

قندوز یکی از ولایت های استراتژیک در شمال شرق افغانستان است. این ولایت با ولایت های بغلان، تخار و سمنگان مرز مشترک دارد. با این وجود این ولایت مسیری مناسب و استراتژیک برای نفوذ به سایر ولایت های شمالی افغانستان است.

حمله روز گذشته در این شهر، در حالی صورت می گیرد که طالبان در میزان سال گذشته نیز با حمله ای گسترده و غافل گیر کننده توانستند، این شهر را از کنترل نیروهای امنیتی افغانستان خارج کرده و به مدت ۳ روز در کنترل خود داشته باشند.

 تصروف قندوز در سال گذشته توسط طالبان، پیروزی بزرگی برای این گروه و شکست سنگین برای نیروهای امنیتی افغانستان قلمداد شده بود.

taliban-in-kunduz
طالبان با استفاده از تجهیزات نیروهای امنیتی که در اختیاز دارند، با سربازان امنیتی می جنگند

یکی از دلایل اهمیت قندز برای شورشیان، در نفوذ ایدئولوژیک آن ها در این ولایت نهفته است. سه سال قبل شبکه فارسی بی بی سی در گزارشی به بررسی مدارسی در این شهر پرداخته بود که در آن به دختران و پسران آموزش های افراطی و تندروانه داده می شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان