جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

50 میگاوات برق گازی؛ 75 میلیون دالر سرمایه گذاری بخش خصوصی افغانستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

قرارداد 50 میگاوات برق میان وزارت انرژی و آب افغانستان و شرکت خصوصی غضنفر گروپ در کاخ سپیدار افغانستان به امضا رسید. مقامات وزارت انرژی و آب افغانستان گفته اند که این برق که از گاز شبرغان به دست خواهد آمد، تا دوسال آینده در اختیار وزارت انرژی افغانستان قرار خواهد گرفت.

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب افغانستان در این برنامه گفت که برای اولین بار بخش خصوصی افغانستان سرمایه گذاری بزرگی را در حوزه تولید انرژی به ظرفیت 50 میگاوات برق انجام می‌دهد.

آقای عثمانی گفت که این پروژه نتیجه کار مشترک هفت ارگان بوده است و به گفته او، این موضوع بیانگر هماهنگی جدی میان نهاد های خصوصی و دولتی می باشد. در این پروژه، وزارت معادن و پترولیم، شرکت برشنا، آی اف پی از بانک جهانی، و شرکت افغان گروپ حضور دارند.

آقای عثمانی از نتیجه نشست دبی در مورد پلان خودکفایی انرژی افغانستان که این هفته برگزار شده بود نیز یاد آور شد و گفت که این طرح مورد توجه حامیان مالی خارجی افغانستان قرار گرفته است. او همچنان در این نشست از شروع کارهای بخش دوم و سوم بند کجکی در آینده‌ نزدیک نیز خبر داد.

agreement
این قرارداد امروز در کاخ سپیدار با حضور عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان به امضا رسید

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت افغانستان در این نشست گفت که ابتکار تولید برق از طریق گاز نوعی نوآوری است و تاکید کرد که حمایت از بخش خصوصی و رفتن به خودکفایی از برنامه حکومت وحدت ملی افغانستان می باشد.

برق گازی

بصیر عظیمی، معین وزارت انرژی و آب افغانستان در گفتگو با خبرنامه گفت که روی این پروژه حدود 75 میلیون دالر سرمایه‌گذاری شده که حدود 20 درصد آن توسط «آی اف پی» به عنوان قرضه به غضنفر گروپ پرداخت خواهد شد و بقیه آن توسط این شرکت سرمایه‌گذاری شده است.

آقای عظیمی گفت که کارهای مقدماتی این پروژه پیش از امضای قرارداد در دو سال گذشته تکمیل شده و با امضای این قرارداد کارهای عملی این پروژه آغاز خواهد شد.

او گفت که “افغانستان پوتانسیل خوب برای تولید برق دارد که از آن جمله در شبرغان برای تولید برق، گاز خوب داریم. در غرب، باد مناسب برای تولید انرژی است. در جنوب افغانستان آفتاب و هم‌چنان در مناطق شمالی افغانستان آب فراوان داریم. ازسوی هم مناطق مرکزی، ذغال سنگ و معادن فراوان برای تولید انرژی دارد.”

agreement-signed
مقام‌های وزارت انرژی و آب چند قرارداد تولید انرژی داخلی دیگر را نیز به امضا رسانده اند

بر اساس گزارش ها، اکنون افغانستان ۱۴۰۰ میگاوات برق در اختیار دارد که از این مجموع، ۷۰ درصد آن برق وارداتی بوده و 30 درصد دیگر آن برق تولیدی داخلی است. مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که با اجرای برنامه‌های آنان تا پنج سال آینده این رقم به ۲۰۰۰ میگاوات برق افزایش خواهد یافت.

طرح پنچ‌ساله خودکفایی انرژی

طرح خودکفایی انرژی افغانستان اخیرا ترتیب و از سوی حکومت این کشور تایید شده است. پیاده کردن این طرح در حدود ۶ میلیارد دالر نیاز دارد که به گفته‌‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب، افغانستان تنها ۱٫۵ میلیارد دالر را در اختیار دارند.

این مقام‌ها می‌گویند که آنان در حال بازاریابی هستند تا توجه بیشتر شرکت های خصوصی داخلی و خارجی را در حوزه سرمایه‌گذاری تولید انرژی در افغانستان جلب کنند. بصیر عظیمی، معین وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گوید که آنان تلاش دارند تا ۴٫۵ میلیارد دالر دیگر مورد ضرورت سرمایه گذاری برای خودکفایی انرژی افغانستان را در نشست بروکسل به دست آورند.

برای این منظور حکومت افغانستان کنفرانسی را به خاطر جلب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی در بخش انرژی این کشور، روز های یکشنبه و دوشنبه این هفته در شهر دبی امارات متحده‌ی عربی برگزار کرده بود.

afghanistan-political-map
مناطق که دارای بیشترین ظرفیت برای تولید برق آفتابی در افغانستان است

این کنفرانس به همکاری اداره‌ی توسعه بین‌المللی ایالات متحده امریکا (USAID) برگزار شده بود که به گفته‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان، ۲۴۰ نماینده از مؤسسات و دونرهای مختلف و بانک انکشاف آسیایی نیز حضور داشت.

بصیر عظیمی، معین وزارت انرژی و آب افغانستان در گفتگو با خبرنامه ابراز داشت که افغانستان در این کنفرانس بخاطر عملی ساختن طرح پنج ساله خودکفایی خود، فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در این کشور برای دونرها و بخش خصوصی داخلی و خارجی معرفی کرد و این طرح مورد استقبال بسیاری از دونرهای خارجی قرار گرفت.

تولید انرژی داخلی افغانستان

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که بخاطر افزایش تولید داخلی انرژی، آنان تصمیم دارند بیش از ۲۱ بند برق را در افغانستان بسازند. بند سلما و بند کجکی از جمله بند‌های با ظرفیت بالای تولید انرژی در افغانستان است.

بند سلما که به منظور آبیاری و تولید انرژی ساخته شده، با ۱۰۷ متر ارتفاع و ۵۵۰ متر طول، ظرفیت ذخیره ۶۴۰ میلیون متر مکعب آب را در ساحه‌ آبگیر پشت بند دارد.

inauguration
مراسم افتتاح بند سلما با حضور ریس جمهور افغانستان و نخست وزیر هند

این پروژه علاوه بر ظرفیت تولید ۴۲ مگاوات انرژی برق، در حدود ۸۰ هزار هکتار زمین زراعتی را در مناطق پایین دست بند سیرآب خواهد نمود. هزینه این پروژه که به حدود ۳۰۰ میلیون دالر می‌رسد، از سوی دولت هند تامین شده است.

بند کجکی از پروژه های دیگر تولید انرژی در افغانستان می‌باشد که این پروژه شامل تولید ۱۰۰ میگاوات برق و همچنان افزایش ذخیره یک میلیارد متر مکعب آب می باشد.

با این و جود چندی قبل، ساخت اولین نیروگاه تولید برق خورشیدی و بادی در ولایت هرات در غرب افغانستان آغاز شد.

به گفته مقام های وزارت انرژی و آب افغانستان با آغاز تولید انرژی در این نیروگاه، وابستگی به برق وارداتی کاهش یافته و بیشتر از ۱۵۰۰۰ نفر و ۱۰۰ کارگاه فنی و حرفه‌ای صاحب برق می‌شود.

کار ساخت این نیروگاه در ماه مارچ سال ۲۰۱۷ میلادی تکمیل و در زمینی به مساحت چهار هکتار در ولسوالی گذره ساخته خواهد شد. در حال حاضر در سراسر افغانستان حدود ۶٫۷ میگاوات برق آفتابی تولید می‌شود.

energy-line-inauguration
افتتاح اولین مرکز تولید برق بادی و آفتابی در ولایت هرات

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان