جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

دانش در نیویورک؛ موضع مقتدر افغانستان علیه پاکستان در سازمان ملل

خواندن 9 دقیقه
0
(0)

شب گذشته سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور افغانستان به نمایندگی از این کشور در مجمع عمومی سازمان ملل، سخنرانی کرد. صحبت های آقای دانش صریح، جدی و در هر بخش با پیام واضح به همراه بود. به ویژه موضع گیری او به نمایندگی از افغانستان در مقابل پاکستان، واکنش های را در افغانستان در پی داشت.

آقای دانش از سازمان ملل متحد سپاس گذاری کرد که به قول او، نقش اساس در تحول جدید سیاسی در افغانستان و در کشورهای دیگر داشته است. معاون رییس جمهور با تأکید بر مباره با تروریزم، خواستار بسیج جهانی و حمایت کشورهای جهان از افغانستان در خط مبارزه با هراس افگنی شد.

پاکستان محور شرارت

محمد سرور دانش در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دولت پاکستان را به برخورد دوگانه و غیر صادقانه متهم کرد. معاون رییس جمهور با طرح پرسشی از نمایندگان کشورهای جهان در سازمان ملل تصریح کرد “ما از شما می پرسیم که رهبران پیشین القاعده و طالبان در کجا اقامت داشتند و در کجا کشته شدند؟ و همین اکنون رهبران طالبان و گروه حقانی در کجا هستند و تجهیز، آموزش و تمویل تروریستان در یک جنگ تمام عیار، از کجا و چگونه صورت می گیرد؟. ما بارها از همسایه خود پاکستان خواسته ایم تا پناهگاه های شناخته شده تروریست ها را از بین ببرد اما متأسفانه هنوز هیچ تغییری را در وضعیت شاهد نبوده ایم.”

آقای دانش از جامعه جهانی خواست که در جنگ افغانستان، روی از بین بردن پناهگاه های امن تروریستان در خارج از افغانستان تمرکز گردد. او تأکید کرد نباید کشورهای جهان برخورد دوگانه با جنگ افغانستان داشته باشند و ترورستان را به تروریست های خوب و بد تقسیم کنند.

دانش گفت، تروریزم و ادامه جنگ اعلام نشده در افغانستان، هنوز یک چالش جدی برای امنیت افغانستان و منطقه است و همین اکنون بیش از ده گروه تروریستی در افغانستان علیه حکومت و مردم این کشور می جنگند که همه از بیرون از مرز های افغانستان فرستاده می شوند. اشاره آقای دانش بر اساس آنچه در گفته های او مشخص بود، مستقیم به سوی دولت پاکستان بود.

danish-in-united-nations-gen-assably
سرور دانش سخنرانی متفاوتی را در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد

معاون رییس جمهور حمله های تروریستی بر جنبش روشنایی و دانشگاه امریکایی افغانستان را نیز کار کسانی دانست که از بیرون از خاک های افغانستان آمده اند. او گفت که “تروریست ها بر تظاهرات مدنی و مسالمت آمیز طرفداران جنبش روشنایی در دهمزنگ کابل حمله کردند که بر اثر آن دهها تن از جوانان و نخبگان مردم ما به شهادت رسیدند. انها به پوهنتون آمریکایی افغانستان و مراکز ملکی دیگر، نیز حمله کردند و صدها تن از اشخاص بی گناه را به شهادت رساندند. بر اساس اسناد موجود، این حملات از آن طرف خط دیورند و در پاکستان طرح ریزی و سازمان دهی شده بود.”

سرور دانش در عین حال آزادی بیان و رسانه ها را یکی از اهداف حملات تروریستی خواند و گفت که خبرنگاران مورد تهدید جدی قرار دارند. او از سازمان ملل خواست تا در امر حمایت از خبرنگاران توجه جدی نماید و خواستار نماینده ای از سوی سازمان ملل در زمینه حمایت از خبرنگاران شد و گفت که خبرنگاران افغانستان را مورد توجه جدی قرار دهد.

با همه این ها، موضع گیری امسال حکومت افغانستان بر ضد پاکستان در چند سال گذشته بی سابقه بود و از نهایت اختلافات میان کابل و اسلام آباد خبر می داد.

تلاش برای تقویت مشارکت ملی

معاون رییس جمهور افغانستان برای اشتراک کنندگان این نشست گفت، با تمام جنجال های که وجود دارد، حکومت افغانستان تلاش دارد، روحیه مشارکت ملی و همکاری برای عملی ساختن آرزوها و تمثیل اراده شهروندان این کشور را به بهترین و مناسب ترین شکل آن تقویت کند.

او به نمایندگان کشورها تصریح کرد، که افغانستان دموکراسی را تنها راه حل مشکلات و تنها بستری مناسب برای تحقق عدالت و مساوات می داند. هر چند همواره در دو سال گذشته گزارشهای از افزایش نقض حقوق بشر و جرایم در افغانستان به نشر رسیده است، اما آقای دانش به نمایندگان کشورها گفت، در بخش های رعایت عدالت و تأمین حقوق بشر و حاکمیت قانون پیشرفت های چشم‌گیری داشته اند.

danish-in-podium
آقای دانش روی پاکستان تمرکز کرده و آن کشور را به سیاست های دوگانه متهم کرد

این در حالیست که سران حکومت وحدت ملی در دو سال گذشته در تمام موارد به قانون شکنی و نادیده گرفتن خواست شهروندان متهم است و نمونه اش جدال میان جنبش روشنایی و حکومت افغانستان است که از ماه ها به این سو ادامه دارد، اما حکومت وحدت ملی به آنچه که خواست عدالت خواهانه این جنبش خوانده می شود توجه جدی نکرده است.

معاون رییس جمهور همچنان به سازمان ملل ابراز داشت که برای عملی ساختن تعهدات ملی و بین المللی در مورد اصلاحات و مبارزه با فساد، متعهد اند و در تمام بخش های اصلاحی در حکومت تلاش جریان دارد. آقای دانش از آنچه او شفافیت در استخدام ها و قراردادهای بزرگ عنوان کرد، یاد کرد که به گفته‌ای او حکومت افغانستان دست آوردهای در این بخش داشته اشد.

اصلاحات روند انتخابات

معاون رییس جمهور افغانستان در بخشی دیگری از صحبت هایش تماس کوتاهی به روند انتخابات داشت و گفت، به منظور شفافیت در انتخابات آینده پارلمانی، ریاست جمهوری، شوراهای ولسوالی‌ها، روند مشوره و مطالعات فنی و حقوقی در باره اصلاح نهادهای انتخاباتی و قوانین انتخاباتی پایان یافته، قانون جدید انتخابات توشیح شده و به زودی آنچه را که او اقدامات اولیه برای اصلاحات انتخاباتی عنوان کرد به صورت عملی آغاز می شود.

معاون رییس جمهور تصریح کرد که افغانستان همراه با شرکای بین المللی خود برای اتخاذ تصامیم مهم در مورد نحوه همکاری و تصویر واضح از راه پیش رو، در روزهای نزدیک در بروکسل جمع می شوند و حکومت وحدت ملی گزارش های مفصلی را از کارکردهای دوساله و عملی شدن تعهدات شان به جامعه جهانی، ارائه خواهد کرد.

همگرایی منطقه‌یی

سرور دانش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل روی همکاری های منطقه یی برای همکاری های منطقه‌یی تأکید و گفت که “ما نیاز به یک منطقه با ثبات داریم. سیاست خارجی افغانستان در منطقه بر مبنای ایجاد “جامعه امن اقتصاد محور” تنظیم شده است. افغانستان عضو فعال سازمان های منطقه‌یی سارک و ایکو هست و هم چنان عضو ناظر سازمان شانگهای نیز می باشد.”

معاون رییس جمهور گفت که سازمان‌ها و کنفرانس‌های منطقه‌یی چارچوب مناسب برای همکاری ها در جهت تقویت روابط نیک و توسعه اقتصادی می باشد و افغانستان به این اصل باور دارد.

sarwar-danish
سرور دانش خواستار همگرایی منطقه یی شد

او تأکید کرد که “کشورهای منطقه هم تهدیدات مشترک دارند و هم منافع مشترک. همه با هم در مورد تهدیدات مشترک مانند: تروریزم، افراط گرایی، مواد مخدر، جرایم سازمان یافته، مهاجرت های غیر قانونی، قاچاق و غیره باید مبارزه مشترک و همکاری های دوامدار و منسجم داشته باشیم.”

او گفت که تأسیس خط آهن منطقه یی، انتقال انرژی، استخراج معادن، ترانزیت و تجارت می تواند از مهم ترین فعالیت های مشترک اقتصادی در افغانستان باشد و باید روی آن تمرکز گردد.

آقای دانش از نقش جغرافیایی افغانستان به عنوان چهارراه مهم تجارت و ترانزیت در منطقه یاد کرد و گفت که افغانستان به عنوان نقطه وصل شرق میانه به شرق و جنوب آسیا، کارهای را روی دست دارد. او پروژه های مانند تاپی، کاسا 1000، شاهراه لاجورد، دهلیز خط آهن بین چین، آسیای میانه، ایران و افغانستان و توسعه بندر چابهار را به عنوان فعالیت های حکومت افغانستان یاد کرد.

سیاست عدم مداخله

معاون رییس جمهور افغانستان گفت که حکومت این کشور سیاست عدم مداخله در امور همسایه های خود را دنبال می کند. او تأکید کرد که حکومت افغانستان باور دارد که اصل عدم توسل به زور در حل اختلافات، احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورها، مبادله اطلاعات و دانش و تکنالوژی و از همه مهم تر با تأمین صلح و امنیت پایدار و ثبات سیاسی، می تواند، زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی برای کشورهای منطقه را فراهم سازد.

آقای دانش از کشورهای منطقه خواست در مورد تأمین امنیت و ثبات منطقه که به قول او پیش زمینه تأمین منافع اقتصادی و رفاه مردم است، با افغانستان همکاری کنند و بدانند که بدون تأمین امنیت و ثبات در افغانستان، هیچ کشوری به ثبات پایدار و رفاه اقتصادی دست نخواهند یافت.

معاون رییس جمهور افغانستان گفت که افغانستان مانند سایر اعضای جامعه بین المللی در مقابله با تروریزم، افراط گرایی و خشونت، جدی و قاطع بوده و مبارزه خود را در مقابل این پدیده ادامه می دهد. او تأکید کرد که مردم افغانستان قربانی تروریزم اند و در این راه شخصیت های بزرگ ملی خود را نیز از دست داده و همین اکنون نیز تروریزم از مردم و نیروهای امنیتی افغانستان قربانی می گیرد.

Afghans
سرور دانش تروریزم را یکی از چالش های بزرگ افغانستان دانست و گفت که کشورهای جهان افغانستان را در خط مقدم نبرد علیه تروریزم قرار دهند

آقای دانش تصریح کرد که تروریسم و افراط گرایی تبدیل به یک تهدید علیه صلح جهانی شده است، تا آن جا که اروپا و امریکا نیز امسال مصوون نبوده اند.

او گفت، مبارزه جدی با تروریزم و افراط گرایی حد اقل به یک برنامه ریزی دقیق و همه جانبه 20 ساله لازم دارد و در این برنامه باید افغانستان به عنوان خط مقدم نبرد، مورد توجه ویژه جامعه جهانی قرار بگیرد.

معاون رییس جمهور افغانستان هچنان گفت به منظور نادیده گرفته نشدن افغانستان، دولت این کشور انتظار دارد که کاندیداتوری این کشور برای عضویت در شورای حقوق بشر ملل متحد برای سال های 2018 – 2020، نادیده گرفته نشود و از دولت های عضو تقاضا کرد که از روند حمایت کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان