بحران مهاجرت؛ کمک به پناهجویان در صدر سخنرانی اوباما در سازمان ملل

توسطقیام نوری

شهریور ۳۱, ۱۳۹۵ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲ , , , , , , ,

باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحد امریکا آخرین سخنرانی اش را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان رییس جمهور آمریکا، ایراد کرد.

در بخشی از این سخنرانی، آقای اوباما در باره نیاز کمک به پناهجویان که در سراسر جهان به دنبال پناهگاه می گردند، تاکید کرد.

رییس جمهور آمریکا در بخشی از سخنانش گفت که”امروز باید همه‌ی ما متحدانه پناهجویانی را که در تلاش یافتن سرپناه هستند، کمک کنیم. ما باید از افزایش کمک ها به پناهجویان استقبال کنیم. ما باید روی بودجه بیشتر برای پناهجویان کار کنیم. هرچند که سیاست های دولت های مختلف در این راستا سخت گیرانه است. ما باید به هزاران زن و مرد و کودکی که مجبور شده اند از کشورهای شان فرار کنند و عزیزترین های شان را از دست داده اند، نگاه کنیم و آنان را کمک کنیم.”

رییس جمهور امریکا، برخلاف باورهای برخی کشورها که پناهجویان را تهدیدی به امنیت و فرهنگ شان می دانند، گفت که ” باید تصور کنیم، اگر چنین چیزی به خانواده های خودمان رخ می داد، چی می کردیم؟ جهان ما با کمک به پناهجویان امن تر خواهد شد.”

در حالی که شاید سخنرانی آرمان گرایانه ای رییس جمهور اوباما را خیلی از کشورها و رهبران سیاسی شنیده باشند، هم اکنون صدها هزار پناهجو بشمول شهروندان افغانستان در بخش های مختلف جهان از پاکستان گرفته تا ایران، ترکیه و پشت دروازه های اروپا منتظر پاسخی برای اقامت شان در کشور و مکان دیگری هستند.

un
باراک اوباما کمک به پناهجویان را وظیفه بشری جهان گفت

تأکید پاکستان بر اخراج مهاجرین

با آن که رییس جمهور آمریکا اظهارات جدی در حمایت از مهاجران مختلف ایراد کرد، اما نخست وزیر پاکستان در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد یک بار دیگر بر ضرورت ترک مهاجرین افغان از پاکستان تأکید کرده است.

نواز شریف در این سخنرانی گفته که ” ما از جامعه جهانی و ادارۀ مهاجرت سازمان ملل متحد می خواهیم که زمینه ها را برای بازگشت افغان ها از پاکستان به افغانستان فراهم سازد.”

به باور برخی از آگاهان، شاید بر اثر سردی روابط افغانستان و پاکستان خیلی ها در این دو کشور زیان مند شوند، اما بی تردید مهاجرین افغان در پاکستان در خط نخست این آسیب پذیری قرار دارد. وضعیت بد اقتصادی افغانستان در واقع به این کشور اجازه نمی دهد که شمار چشم گیر از پناهجویان را بپذیرد و برای شان غذا و مسکن بدهد. پاکستان نیز با استفاده از این نقطه ضعف افغانستان، هر از گاهی با تهدید بر اخراج پناهجویان، فشارهای سیاسی زیادی را بر کابل وارد می کند.

هرچند، در این هفته وزیر دفاع پاکستان گفته بود که مهاجرین افغانستان باری است بر دوش اقتصاد پاکستان، اما مهاجرین افغان در پاکستان زیر چتر حمایتی ادارۀ پناهجویی سازمان ملل متحد اند و بخشی از امکانات معیشتی شان را از این نهاد دریافت می کنند. آنهایی هم که از این امتیاز برخوردار نیستند، مشغول کار هستند و با دستان خود معیشت زندگی شان را فراهم می کنند.

Afghan Refugee
نخست وزیر پاکستان بر برگشت مهاجرین افغان به کشور شان تاکید دارد

پیام صلح اوباما

رییس جمهور امریکا در آخرین سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر اهمیت تأمین صلح در سراسر جهان نیز تاکید کرده است.

او به رهبران کشورهای قدرت مند توصیه کرد که از تولید جنگ افزارهای خطرناک دست بردارند و همچون امریکا در کاهش این جنگ افزارها بکوشند. آقای اوباما به مخالفان آمریکا نیز گفت که ” بیایید به جای هزینه کردن پول های هنگفت در تولید سلاح های خطرناک، این امکانات را در مهار بیماری های هم چون زیکا، ایبولا و دیگر بیماری های کشنده هزینه کنیم.”

به باور اوباما ” همین بشر بود که انتخاب کرد جنگ های بزرگ جهانی را راه اندازی کند. ولی، همین ما بشر بودیم که تصمیم گرفتیم نهاد سازمان ملل متحد را بسازیم، تا آن کابوس ها دوباره هرگز تکرار نشود. ما همیشه با همین انتخاب رو به رو بوده ایم. ولی، تاریخ نشان داده است که ما از میان بدترین و بهترین گزینه، بهترین آن را انتخاب کرده ایم.”

سخنان اوباما در باره امنیت و صلح جهانی در حالی مطرح می شود که 21 ماه سپتامبر در سالنامه‌ی  جهانی به عنوان روز جهانی صلح معرفی شده است.

از این روز در سراسر جهان در حالی تجلیل می شود که دامنه ی جنگ بیش از هر زمانی دیگر گسترش یافته است و نتیجه آن مهاجرت های گسترده از افغانستان، تا عراق و سوریه و لیبیا و مصر بوده است.

obama
رییس جمهور امریکا صلح اندیشی را راه نجات نسل های آینده عنوان کرد

ناامنی ها در واقع سبب شده، پس از سوریه – که هم اکنون مشغول یک جنگ تمام عیار داخلی است – افغانستان به دومین کشوری بدل شود که بیشترین قربانیان جنگ و بیشترین بی جا شدگان داخلی و پناهجویان در بیرون از مرزهایش را در کارنامه اش ثبت کند.

تلاش های دولت افغانستان برای تأمین صلح ظاهرن نتیجه ای چندانی نداشته است و طالبان  – طرف اصلی جنگ کنونی افغانستان – هنوز بر ادامه جنگ تاکید می کند و دستآوردهایی نیز داشته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط قیام نوری

قیام نوری از خبرنگاران خبرنامه است. دانش آموخته رشته حقوق و علوم سیاسی از یکی از دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان می‌باشد. او بیش از شش سال می‌شود که در رسانه‌های مختلف در افغانستان به عنوان خبرنگار ارشد در حوزه های سیاسی و امنیتی کار کرده است. قیام اکنون در خبرنامه سیاست و امنیت را دنبال می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *