تغییر استراتژی؛ نزدیکی با دهلی جدید و احتمال حملات بیشتر بر افغانستان

توسطقیام نوری

شهریور ۲۷, ۱۳۹۵ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲ , , , , , , ,

سفر دو روزۀ اشرف غنی به دهلی-نو و تعهد یک میلیارد دالر کمک مالی هند به افغانستان، تقریبا واکنش های تمام گروه ها و دولت های درگیر در قضایای افغانستان را برانگیخته است. همزمان با آن افکار عمومی در داخل افغانستان به شدت از این تغییر موضع افغانستان و نزدیکی با هند، حمایت کرده است.

اما سفر اخیر رییس جمهور افغانستان به هند، در اوج تنش های سیاسی میان کابل – اسلام آباد بر سر بستن راه های ترانزیتی و حمله های خونین اخیر در کابل انجام شد. همزمان با آن تنش های  اسلام آباد-دهلی نو بر سر مساله کشمیر نیز در اوج خود می باشد.

رییس جمهور غنی در این سفر انتقاد تندی بر نوع عملکرد و سیاست های پاکستان در قبال افغانستان داشت. همزمان با آن، هند نیز وعده کرده که برای فراهم کردن تجهیزات نظامی به افغانستان فکر می کند.

ظاهرن اعلام همکاری های بیشتری اقتصادی هند به افغانستان و اظهارات تند اشرف غنی علیه پاکستان باعث واکنش های گسترده اسلام آباد شده است.

رییس جمهور افغانستان در نشست خبریی در دهلی نو گفته است که ” اگر پاکستان راه های ترانزیتی را به روی ما بندد، ما نیز چنین خواهیم کرد.”

او در این نشست به کنایه به پاکستان گفته است که ” افغانستان، هرچند کشوری است محاط به خشکه، اما باز می اندیشد. اما، پاکستان در حالی که به بحر راه دارد، هنوز همچون یک کشور محاط به خشکه می اندیشد.”

نارضایتی پاکستان

وزارت خارجۀ پاکستان در واکنش به این اظهارات رییس جمهور غنی گفته که ” پاکستان از این اظهارات رهبری افغانستان ناامید شده است. پاکستان تلاش های زیاد برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان انجام می دهد و چنین گفته ها کارساز نیست.”

india-helps
نزدیکی افغانستان با هند با بدبینی ها و خوشبینی هایی همراه است

استقبال امریکا

در آن سوی دنیا، امریکایی ها از کمک های تازه هند به افغانستان ظاهرن خوش حال هستند. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا در نشست خبریی در واشنگتن گفته که ” ما از سخاوت هند و تمرکز او بر افغانستان و علاقۀ شان برای تبدیل شدن افغانستان به یک کشور مستقل تر، با ثبات تر و قوی تر، استقبال می کنیم. در واقع، این که هند برای آینده افغانستان سرمایه گذاری می کند، نشانه خوبی است و ما از این مساله استقبال می کنیم.”

ترس از جنگ نیابتی

اما برخی از آگاهان در کابل نسبت به تغییر موضع افغانستان نسبت به پاکستان زیاد خوشبین نیستند. به نظر این افراد، تغییر سیاست خارجی افغانستان از تعامل با پاکستان تا تقابل با این کشور، بر اساس محاسبات دقیق حول محور منافع کلان افغانستان انجام نشده بلکه به گفته آن ها این تغییر رویکرد از روی ناچاری و ناگزیری بوده است.

احمد سعیدی از آگاهان سیاسی در کابل  باور دارد، این نزدیکی افغانستان را قربانی جنگ نیابتی اسلام آباد و دهلی نو خواهد ساخت. به باور سعیدی ” این مساله یعنی، حمله های هراس افگنانه بر اهداف نظامی و غیرنظامی افغانستان و هند در بخش های مختلف افغانستان در هفته ها و ماه های آینده افزایش خواهد یافت.”

indian-heli
یکی از این بدبینی‌ها احتمال شعله ور شدن جنگ نیابتی پاکستان و هند در افغانستان است

از سوی هم سید اکبر یکی از اعضای گروه طالبان که اکنون مسولیت گروهی به نام جیش المسلمین را دارد، از تغییر موضع افغانستان خرسند نیست.

آمادگی افغانستان

اما، نظامیان افغانستان ظاهرن در برابر تمام تهدیدهای احتمالی پاکستان به خاطر نزدیکی روابط میان کابل-دهلی نو آماده اند.

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به خبرنامه گفت که” دشمنان افغانستان و حامیان خارجی شان، بیشتر از این نمی توانند اوضاع افغانستان را بی ثبات سازند. امریکا و دیگر همکاران جهانی در پیکار با هراس افگنی، همکار ماست.”

هرچند آقای رادمنش نمی پذیرد که در پی تحولات اخیر میان افغانستان و هند، تحرکاتی نظامی از سوی گروه های هراس افگن وابسته به ارتش پاکستان در افغانستان آغاز شده باشد.

اما، طالبان قبلا هشدار داده اند که کمک های بیشتر هند به افغانستان به معنای دشمنی آشکار با مردم افغانستان است و این کمک ها از سوی این گروه بی پاسخ نخواهد ماند. آگاهان در هند به این باور اند که طالبان به هند می خواهد بگوید که، این کشور هرگز در مسایل داخلی افغانستان مداخله نکرده است و این بار هند نیز نباید در مسایل داخلی افغانستان مداخله کند.

در گذشته نیز پس از آن که هند ساختمان تازه پارلمان افغانستان را ساخت و بهره برداری کرد، این ساختمان مورد حمله های موشکی طالبان قرار گرفت.

afghan-armed-force
وزارت دفاع افغانستان می گوید برای آمادگی در برابر تمام تهدیدها آماده است

در همین حال، زمانی که هند چرخبال های نظامی به ارتش افغانستان کمک کرد، دو- سه هفته بعد افرادی تلاش داشتند تا قطعات این چرخبال ها را به پاکستان انتقال دهند.

این بار نیز تا هفته های دیگر روشن خواهد شد که کمک های تازه هند به افغانستان با چه نوع حملات خون بار عناصر مخالف تقویت حاکمیت ملی در افغانستان مواجه خواهد شد. هر چند گزارش می شود که دولت افغانستان اکثر حملات احتمالی طالبان و گروهای دیگر مورد حمایت پاکستان را در کلان شهرهای این کشور خنثی نموده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط قیام نوری

قیام نوری از خبرنگاران خبرنامه است. دانش آموخته رشته حقوق و علوم سیاسی از یکی از دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان می‌باشد. او بیش از شش سال می‌شود که در رسانه‌های مختلف در افغانستان به عنوان خبرنگار ارشد در حوزه های سیاسی و امنیتی کار کرده است. قیام اکنون در خبرنامه سیاست و امنیت را دنبال می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *