جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

مصونیت غذایی؛ برنامه خودکفایی غذایی افغانستان تا پنج سال آینده

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

مقام‌های حکومت افغانستان پس از نشر گزارش مصونیت غذایی برنامه جهانی غذا، اعلام کرده اند که آنان با برنامه‌های که روی دست دارند تا پنچ سال آینده این آمار را تغییر خواهند داد و ارقام کسانی که با عدم مصونیت غذایی در افغانستان روبرو می‌باشد، به حد اقل می رسد.

لطف الله راشد، سخنگوی وزارت زراعت افغانستان در گفتگو با خبرنامه ابراز داشت که انکشاف برنامه‌های مالداری، مرغ داری، باغ داری، سرمایه گذاری در بخش تولید عسل، سرمایه گذاری در بخش تولید زعفران، افزایش تولید غله جات و امسال آن از جمله برنامه‌های است که این وزارت برای ایجاد مصونیت غذایی در نظر گرفته است.

به گفته‌ی سخنگوی وزارت زراعت افغانستان با تطبیق برنامه‌های روی دست داشته‌ی این وزارت، تا پنج سال آینده آمار کسانی که با کمبود غذا در افغانستان مواجه اند، به حد اقل خواهد رسید.

Apple
مقام‌های وزارت زراعت افغانستان از سیستم جدید باغداری در افغانستان خبر داده اند

برنامه جهانی غذا در افغانستان، همه ساله گزارش مصونیت غذایی را پس از حاصل برداری نشر می‌کند. امسال این نهاد طی گزارشی اعلام کرده که حدود 40 درصد از مردم افغانستان که حدود 11.3 میلیون تن را در بر می‌گیرد، با کمبود غذایی روبرو است.

این نهاد وابسته به سازمان ملل گفته است که حدود 40 درصد کودکان نیز در افغانستان، به سوء تغذی مزمن گرفتار است.

وحیدالله امانی، مسوول روابط عامه برنامه جهانی غذا (WFP) در افغانستان، در گفتگو با خبرنامه گفت که همکاری‌های این نهاد در افغانستان با مشورت حکومت افغانستان همه ساله ادامه دارد. به گفته‌ی آقای امانی این نهاد امسال حدود 3.6 میلیون تن را در افغانستان زیر پوشش قرار داده است.

مسوول روابط عامه این نهاد وابسته به سازمان ملل گفت که برنامه جهانی غذا هم‌چنان امسال حدود 2 میلیون تن را که به عدم مصونیت غذایی دچاره بوده است، کمک نقدی و غذایی کرده است.

baging
مقام‌های برنامه جهانی غذا گفته اند که 40 درصد کودکان به سوء تغذی مزمن گرفتار است

متوقف شدن موقتی کمک‌ها

مسوولان حکومت افغانستان می‌گویند که کمک‌های بشری نهادهای بین المللی بخاطر جریان داشتن جنگ در تعدادی از نقاط کشور، به‌گونه‌ی موقتی، متوقف است. اما این مقامات تاکید کرده اند که کمک‌ها به زودی جریان پیدا خواهد کرد و در دورترین نقاط افغانستان این کمک‌های بشری نهادهای بین المللی رسانده خواهد شد.

لطف الله راشد، سخنگوی وزارت زراعت افغانستان گفت که بازگشت تعداد زیادی از مهاجران افغان به افغانستان و جریان جنگ در بسیاری از مناطق این کشور از جمله عواملی است که آمار عدم مصونیت غذایی در افغانستان را افزایش داده است.

با این حال وحیدالله امانی، مسوول روابط عامه برنامه جهانی غذا در افغانستان، در گفتگو با خبرنامه نیز تاکید کرد که کمک‌های این نهاد برای افغانستان کاهش نیافته اما در 10 درصد مناطق تحت پوشش، به دلیل جنگ فعالیت‌های این نهاد به حالت تعلیق در آورده شده است.

آقای امانی افزود که برای کمک به 1.6  میلیون تن دیگر در افغانستان، این نهاد تا پایان سال جاری میلادی به 50 میلیون دالر نیاز است که روند کمک های این نهاد در زمستان نیز متوقف نشود.

village
کمک نهادهای بشری در افغانستان، به دلیل نا امنی در برخی از ولایات افغانستان به طور موقتی متوقف است

درخواست کمک‌های بشری برای افغانستان

سازمان ملل متحد و دولت افغانستان هرساله فراخوانی را برای کمک‌های بشری در افغانستان اعلام می‌کند. سال گذشته سازمان ملل متحد از جامعه جهانی، خواهان 393 میلیون دالر برای کمک‌های بشری در افغانستان شده بود.

این کمک ها شامل تامین سرپناه اضطراری برای مهاجرین که تازه به کشورشان برگشته اند، کمک‌های مواد غذایی و آب و مراقبت‌های صحی می‌باشد. مقام‌های سازمان ملل متحد گفته اند که فراخوان این کمک‌ها به همکاری افغانستان صورت می‌گیرد. به گفته‌ی این مقام‌ها برای جمع آوری این کمک‌ها، صندوق پولی مشخصی در سازمان ملل ایجاد شده است.

عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت افغانستان سال گذشته در نشست اعلام این فراخوان گفته که از کمک درخواست شده قرار است بیش از ۵۳ میلیون دلار برای تامین سرپناه اضطراری، بیش از ۱۱۰ میلیون دلار در بخش زراعت، بیش از ۳۹ میلیون دالر در بخش بهداشت، بیش از ۶۳ میلیون دالر در بخش مواد غذایی، بیش از ۴۲ میلیون دالر در بخش مصونیت غذایی، بیش از ۲۰ میلیون دالر در بخش آب و متباقی بودجه در بخش های دیگر مصرف شود.

Dr.-abdullah
آقای عبدالله سال گذشته از سازمان ملل خواستار کمک های بشر در افغانستان شده بود

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که درخواست این کمک‌ها، به دلیل فعالیت افغانستان به سمت خودکفایی، نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته است.

لطف الله راشد سخنگوی وزارت زراعت افغانستان گفت که این درخواست کمک‌ها در سال 2014 در حدود بیشتر از 405 میلیون دالر بوده است در حالی که سال گذشته‌ی میلادی این رقم به 393 میلیون دالر کاهش یافته است که این بیانگر خودکفایی افغانستان در بخش تولیدات داخلی است.

تمرکز روی مصونیت غذایی

از آن جای که استراتژی حکومت افغانستان روی ظرفیت سازی داخلی در حوزه تولید متمرکز است، برخی از مقام های حکومت افغانستان می‌گویند که آنان در بخش زراعت این کشور بیشترین تمرکز را روی مصونیت غذایی دارند. این مقام ها می‌گویند برنامه های استراتژیک و دراز مدتی را برای بلند بردن میزان تولید غله‌جات طراحی نموده اند.

اسدالله ضمیر، وزیر زراعت افغانستان در مصاحبه با خبرنامه گفته بود که”اولین تمرکز برنامه های زارعتی ما روی مصونیت غذایی است که ما چطور بتوانیم تا پنج سال آینده، از نگاه غله‌جات خود کفا شویم. که این برنامه به صورت پروژه ای نه بل که به صورت پروسه ای و استراتیژیک به آن دیده خواهد شد.”

MAIL-8
وزیر زراعت افغانستان می‌گوید که آنان یک انقلاب زراعتی را در سکتور زراعت این کشور به وجود خواهند آورد

آقای ضمیر هم‌چنان روی کنترول کیفیت تولیدات داخلی تاکید کرده بود و گفته بود که اگر تولیدات داخلی افغانستان به صورت جدی مدیریت نشود، افغانستان به زودی از نگاه غله جات خودکفا می‌شود. او تصریح کرد که افغانستان به دلیل نداشتن بارکد مشخص، محصولات اش را به قیمت اندک به کشوری های دیگر صادر می کند و این محصولات به نام تولید کشورهای دوم در بازارهای جهانی فروخته می شوند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان