گروگان‌گیری پاکستان؛ توقف کالاهای تاجران افغان در چمن

مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان از دولت این کشور خواسته اند تا برای عبور اجناس گیرمانده تاجران افغان در آنسوی مرز چمن، اقدام نماید.

خان جان الکوزی، معاون اتاق‌ تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که “بیش از 2500 کامیون حامل اموال تجاری تاجران افغان، بیش‌تر از ده روز است که در آن سوی مرز چمن (مرز مشترک میان افغانستان و پاکستان) گیر مانده اند.”

به گفته‌ی مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان، این اموال شامل لبنیات، تخم مرغ و سایر مواد خوراکی می‌شود. آقای الکوزی گفت که بیشتر این اموال از بین رفته و در صورتی که این مشکل به زودی حل نشود، ضربه‌ی سنگینی به تاجران افغان وارد خواهد شد.

khan-jan
مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان خواستاره خساره اموال تاجران افغانی از اسلام آباد است

در کنار اموال تجاری تاجران افغان، تعداد زیادی از کامیون‌های حامل تدارکات ناتو نیز در صف‌های طولانی متوقف شده و منتظر اجازه ورود به افغانستان هستند.

از سوی هم بیش از 200 کامیونی که میوه‌های تازه از افغانستان انتقال می‌داد، به دلیل بسته بودن مرز دوباره برگشت داده شده اند و میوه های بیش از 100 کامیون نیز از بین رفته و قابل استفاده نمی‌باشد.

با این حال مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان خواستار خساره این اموال تجارتی شان از پاکستان اند. این مقام‌ها می‌گویند که پاکستان و افغانستان هر دو عضو سازمان «تجارت جهانی» اند اما پاکستان همواره از قوانین این سازمان، سر باز زده است. به باور مقام‌های اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان، این کار پاکستان خلاف دستور العمل‌های سازمان تجارت جهانی است.

Chaman-Border-FC
باب دوستی افغانستان – پاکستان در خط مرزی مشترک چمن-بولدک

مذاکرات بی‌نتیجه

پاکستان اعلام کرده است، تا زمانی که کابل به طور رسمی بابت آتش زدن پرچم پاکستان در مرز چمن توسط شهروندان افغان، عذرخواهی نکند، این مرز مشترک بسته خواهد ماند.

با این وجود با گذشت بیش از 13 روز مرز چمن هم‌چنان بسته است و نیروهای مرزی دو کشور نتوانسته‌اند با هم به توافق برسند.

درخواست اسلام آباد مبنی بر عذرخواهی افغانستان از پاکستان در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش عمر زاخیلوال سفیر دولت افغانستان در اسلام‌آباد اعلام کرد که افغانستان دخالتی در آتش زدن پرچم پاکستان نداشته و نیازی به عذرخواهی ندارد.

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغنستان می‌گویند که پیش از این، روزانه حدود 15 هزار کامیون از مرز چمن تردد می‌کرد، اما حدود دو هفته می‌شود که حتی به یک موتر نیز اجازه عبور از این مرز داده نشده است.

flag
مقام‌های پاکستانی گفته اند تا زمانی که کابل بخاطر آتش زدن پرچم این کشور به طور رسمی معذرت خواهی نکند، مرز چمن هم‌چنان بسته خواهد ماند

طبق گزارش رسانه‌های پاکستانی، مقام‌های این کشور ادعا کرده اند که حدود دوهفته پیش در مرز چمن، پرچم این کشور توسط شهروندان افغانستان، به آتش کشیده شده است که بعد از آن، این مرز مشترک مسدود و نیروهای ارتش به حالت آماده‌باش درآمدند.

تاکنون نیروهای ارتش مرزی هردو کشور برای حل این مشکل چندین بار میان شان مذاکرات داشته اند، اما تلاش‌های شان بی نتیجه بوده است. آخرین گفتگوی این مقام‌ها روز سه شنبه همین هفته در نزدیکی دروازه دوستی افغانستان – پاکستان صورت گرفته است و این مذاکره نتیجه‌ی مثبتی نداشته است.

روزنامه دان پاکستان نوشته است که جلسه‌ی روز سه شنبه مقام‌های مرزی دوکشور به نتیجه نرسیده است و این مقام‌ها، حل این بن‌بست را به مقام‌های عالی رتبه اسلام آباد و کابل موکول کرده اند.

Zakhilwal
عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان، به آتش کشیدن پرچم پاکستان را توسط شهروندان افغانی، رد کرده است

راه بدیل

تاجران افغان علاوه بر رویه بد پاکستان با آنها‌، از سیاست‌های چند پهلوی اسلام‌آباد نسبت به کالاهای ترانزیتی افغانستان، در بیشتر از یک دهه گذشته، شاکی بوده اند. این شکایت‌ها بیشتر در سال‌های اخیر افزایش یافته است. اتاق تجارت و صنایع افغانستان در چندین مورد، اعلام داشته که پاکستان به دلایل مختلف اجناس و کانتنرهای افغانستان را برای مدت طولانی در مرزهایش توقف می‌دهد. در مواردی حتی آنان، خواهان قطع روابط تجاری افغانستان با پاکستان و عمل‌کرد بالمثل بوده اند.

به باور مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان، پاکستان همواره از وابستگی ترانزیتی افغانستان به عنوان  ابزار فشار سیاسی بر دولت افغانستان استفاده کرده است. هرازچند گاهی در پی بروز تنش‎های سیاسی میان کابل و اسلام آباد، مسیرهای ترانزیتی از پاکستان به افغانستان در مرزهای این کشور بسته شده اند.

با این وجود اتاق‌ تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرده که در نظر دارد با هماهنگی حکومت افغانستان میوه تازه این کشور را از طریق هوایی به هند و امارات متحده عربی صادر کند.

Nato
گفته می‌شود که ده ها موتر حامل تجهزات ناتو نیز در آنسوی مرز چمن گیر مانده است

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت افغانستان می‌گوید که هند وعده کرده، از صادرات میوه افغانستان به این کشور مالیات دریافت نکند. او گفت که تاکنون چندین تن میوه تازه افغانستان از طریق ترانسپورت هوایی به دهلی فرستاده شده‌است.

مقام‌های اتاق و تجارت افغانستان می‌گویند که بعد از بروز تنش‌های مرزی میان مرزبانان افغانستان و پاکستان، به‌خصوص جنجال‌های مرزی که در ماه جوزای امسال رخ داد، میزان تبادل کالا میان افغانستان و پاکستان به‌گونه بی سابقه‌ای کاهش یافته است.

معاون اتاق‌های تجارت افغانستان، می‌گوید که پاکستان دیگر خواستار تجارت با افغانستان نیست و دولت افغانستان باید مسیرهای جدید تجارتی را برای بازرگانان افغانستان باز کند.

به گفته او پیش از این روزانه، تنها ۶۰ کامیون میوه تازه از طریق مرز چمن به پاکستان فرستاده می‌شد که اکنون به دلیل بسته شدن این نقطه مرزی، هیچ موتر حامل میوه‎های تازه افغانستان تردد نکرده است.

transportation
مقا‌م‌های افغانستان گفته اند که پاکستان همیشه از مرزهایش به عنوان ابزار فشار سیاسی بالای این کشور استفاده کرده است

از سوی هم رییس جمهور افغانستان گفته است که کمیسیونی برای صادرات میوه افغانستان از مسیر‌های هوایی ایجاد کرده است که میوه‌های افغانستان که از مرز چمن برگشت داده شده است، به خارج این کشور انتقال داده شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *