جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

رییس جمهور در بامیان؛ گشایش پروژه های زیربنایی و حاشیه های بیشتر از متن

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

سفر رییس جمهور غنی به ولایت مرکزی بامیان، در کنار دستاوردهای جدی برای بامیانی ها از جمله گشایش دو پروژه زیر بنایی میدان هوایی استاد عبدالعلی مزاری شهید وحدت ملی بود و سرک میدان وردک – بامیان بود دارای حاشیه های خبرساز نیز بود.

افتتاح پروژه های زیر بنایی

رییس جمهور افغانستان در آغاز ورود به بامیان نخست سرک بامیان – میدان وردک، که مناطق مرکزی را به ولایت کابل و شاهراه کابل قندهار وصل می کند، افتتاح کرد. پس از آن رییس جمهور غنی با رسیدن به ولایت بامیان، میدان هوایی این ولایت را به نام میدان هوایی شهید وحدت ملی استاد عبدالعلی مزاری نام گذاری کرده و افتتاح کرد.

رییس جمهور در سخن‌رانی در جریان افتتاح این میدان هوایی گفت “منابع مالی برای تمام پروژه های زیر بنایی مناطق مرکزی تأمین شده است و حکومت متعهد به اجرای پروژه های زیر بنایی در مناطق مرکزی می باشد.”

Bamyan-Airport
رییس جمهور غنی در جریان افتتاح میدان هوایی شهید وحدت ملی استاد عبدالعلی مزاری در بامیان

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رییس جمهور به بی بی سی گفته است “رییس جمهور  در سخنرانی خود با مردم بامیان گفت که کار برنامه‌ریزی جاده بامیان-سمنگان به پایان رسیده که به ۱۸۰ کیلومتر طول دارد و با ۲۰۰ میلیون دالر هزینه ساخته خواهد شد.”

در کنار این، محمود بلیغ وزیر فواید عامه افغانستان در بامیان از ساخت ۹ جاده دیگر در مناطق مرکزی در آینده خبر داد و وزیر انرژی و آب نیز از آمادگی‌ها برای کشیدن خط انتقال برق ۲۲۰ کیلوولت از بغلان به بامیان سخن گفته است؛ پروژه‌یی که عامل اصلی اعتراض چهار ماهه جنبش روشنایی است.

در این سفر رییس جمهور را معاون دومش و معاون دوم رییس اجرایی و شماری از اعضای کابینه همراهی می کردند. معاون دوم رییس جمهور نیز در مراسم امروز در بامیان گفته که در کنار میدان هوایی بامیان پلان ساخت میدان هوایی دایکندی نیز روی دست است. آقای دانش افزوده “هشت میلیون دالر برای میدان هوایی ولایت دایکندی اختصاص یافته است و همین اکنون 10 سرک در مناطق مرکزی زیر کار است.”

Road-Inauguration
رییس جمهور در سفر امروزش به بامیان سرک بامیان – میدان وردک را نیز افتتاح کرد

حاشیه های خبرساز

سفر امروز رییس جمهور و هیئت همراه او با حاشیه های نیز به همراه بوده است. گزارش شده که در جریان امروز سه خبرنگار از سوی نیروهای امنیتی میان لت کوب شده و وسایل خبرنگاری شان ضبظ گردیده اند. نی یا دفتر حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان در خبرنامه‌یی گفته است، پس از چاشت امروز سه خبرنگار از سوی مسوولان امنیتی این ولایت و به دستور آقای ظهیر لت کوب و تهدید شده اند. این نهاد افزوده است، نیروهای امنیتی افغانستان قصد بازداشت این خبرنگاران را داشتند اما موفق نشده اند.

اما گزارش شده دها فعال مدنی معترض نیز به دستور والی بامیان مورد لت کوب قرار گرفته و زندانی نیز شده اند. بامداد امروز و همزمان با ورود رییس جمهور غنی به این ولایت، صدها فرد معترض در چوک الکین با پلاکارت های ما را حذف نکنید، برق باید از مسیر بامیان بگذرد و تعصبات سیستماتیک را متوقف کنید، جمع شده بودند که با برخورد خشونت آمیز پولیس رو به رو شدند.

Bamyan-Protest
نیروهای امنیتی اعتراض اعضای جنبش روشنایی در بامیان را با خشونت سرکوب کردند

نی یا دفتر حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان با نشر اعلامیه‌یی گفته است، حدود 30 خبرنگار و فعال مدنی به دستور آقای ظهیر والی بامیان بازداشت شده اند. دفتر نی گفته است : ” این افراد به دستور آقای ظهیر والی بامیان از طرف امنیت ملی آن ولایت بازداشت شده اند. مقامات ضمن تأیید بازداشت به خبرنگاران محلی گفته اند که تا برگشت آقای غنی از بامیان، افراد متذکره در بند خواهند بود”

دفتر نی در خبرنامه اش خواستار آزادی فوری افرادی شده اند که در بازداشت به سر می برند. در خبرنامه این نهادها همچنان روی این مساله تأکید شده است که باید عاملان این رفتارهای خشونت بار، پاسخگو باشند.

Broken-in-Protest
چندین خبرنگار نیز از سوی نیروهای امنیتی و محافظان رییس جمهور لت و کوب شدند

بامیان شهر خلاق

بامیان یکی از ولایت‌های امن است که عضویت شهرهای خلاق جهان را نیز کسب کرده است، خلاقیت‌هایش همیشه بر سر زبان‌ها بوده است. خلاقیت این مردم را می‌توان حتی در اعتراض‌های مدنی نیز دید، مردمانی که به الاغ تقدیر نامه می‌دهند، برای نداشتن برق شان چهار راهی اریکین می‌سازند و برای نداشتن سرک اسفالت، آن را کاه‌گِل می‌کنند.

در بهار ۱۳۸۸ بامیانی‌های در اعتراض به بی توجهی به بازسازی و عدم اسفالت جاده های این ولایت دست به اعتراض زدند. در این تظاهرات مدنی، معترضان جاده اصلی داخل شهر بامیان را بستند و در یک اقدام طنزآمیز، این جاده را کاه‌گِل کردند.

Road
رییس جمهور را امروز درسفرش به بامیان معاون دوم ریاست جمهوری و مقام‌های حکومتی همراهی کردند

شهروندان این ولایت، همواره برای رسانیدن اعتراض شان، دست به کارهای ناب زده اند. در کنار کاه‌گِل کردن جاده، شماری از فعالان مدنی هفت سال پیش، به یک الاغ سیاه تقدیر نامه و مدال دادند. یک سال پس از آن اقدام، یعنی در سال 1390 گروهی از فعالان مدنی که نقش مرکزی را در آن محمد جواد ضحاک داشت، یک چهار راهی را به نام چهار راهی الکین نام گذاری کردند. جای که امروز اعتراض شهروندان بامیان از همان جا شروع شد. این اقدام بامیانی ها نسبت به نبود برق در این ولایت بود که تا هنوز جنجال آن ادامه دارد عمده ترین خواست جنبش روشنایی نیز همین مساله است.

بامیان نخستین ولایتی است که دختران جوان در آن به ورزش های بایسکل رانی و ایسکی زمستانی می پردازند. دخترانی که حتا موفق شدند کاندید جایزه نوبل نیز شوند. اما در این میان، چیزی که شهروندان این ولایت از آن رنج می برند، بی توجهی حکومت مرکزی به خواسته های شان است.

گروه بایسکل رانی دختران بامیانی
گروه بایسکل رانی دختران بامیانی

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان