تعویذنویسی در افغانستان؛ از کاریابی تا وصال یار

تعویذ نویسی یکی از مشاغل پردرآمد و پرکار در افغانستان است. بسیاری از مردم به تعویذنویسان با نام و نشان مراجعه می کنند تا راه حلی برای مشکل شان پیدا نمایند. دلایل مراجعه به تعویذنویسان متعدد است اما برخی از آن ها مسائلی است که زبانزد عمومی می باشد.

درمان بیماری های خطرناک

بسیاری از شهروندان زمانی که دیگر امیدی به شفای بیمار خود ندارند و در عین حال از مراجعه به معالج بیشتر به مراجعه به تعویذنویس اعتقاد دارند، به تعویذنویسان مراجعه می کنند. آنان تعویذ، دعا و امثال آن را دریافت می کنند و با اعتقادات دینی و مذهبی که دارند، امید بهبود و درمان بیماران خود را دارند.

clurgy

در برخی از موارد، لوحه های تعویذنویسان نشان می دهد که آن ها حتی بیماری های سرطان و ایدز را که به عنوان بیماری های لاعلاج پنداشته می شوند را نیز درمان می کنند.

کاریابی

بیکاری یکی از چالش های کلان افغانستان است. بسیاری از جوانان افغان حتی آنانی که دارای تحصیلات عالی هستند ماه ها به دنبال شغل اند. به همین جهت، برخی از این افراد بیکار برای کاریابی به تعویذنویس مراجعه می کنند.

men

یک جوانی که نزد یکی از ملاهای تعویذ نویس رفته می گوید لیسانس دارد. یک و نیم سال به هر وزارت و نهاد خصوصی سر زده اما صاحب کار نشده و اکنون به این ملا پناه آورده که شاید او بتواند با دعا سبب شود کار گیر بیاورد.

وصال یار

در جوامع سنتی معمولن دیدار دو جوان دختر و پسر، کمی سخت تر و حتا گاهی بدور از امکان است. جوانان در مواردی زیادی نمی توانند به راحتی همدیگر را ببینند و حرفهای شان را به هم بگویند. دختران اکثرا از سوی پدران شان بدون رضایت آن ها شوهر داده می شوند. برخی از پسران خواستار زمانی که دیگر چاره و راهی ندارند، برای رسیدن به معشوقه خود به تعویذ نویس مراجعه می کنند. این رجوع به خاطر افزایش مهر پسر در دل پدر دختر و دختر و فامیل او می باشد.

roadside-clurgyman

بازشدن بخت

در بسیاری از مناطق روستایی افغانستان زمانی که سن دختری بالاتر از بیست سال شد، دیگر به سختی او خواستگار دارد. به این جهت، خیلی اتفاق افتاده که دختران دوم، سوم و چهارم شوهر کرده باشند، اما دختر اول در خانه پدر باشد. این دختر بیچاره و مادرش باید چاره کار را از تعویذ نویس بجویند. این مورد در باره پسران نیز صدق می کند. برای باز شدن بخت پسر و دختری، بسیاری ها به تعویذ نویسان مراجعه می کنند.

clurgyman

مهر زناشویی

برخی ازدواج ها در کشورهای سنتی خلاف میل پسر و دختر انجام می شود. در افغانستان این مساله به قدر کافی گسترده است. به جز از کلان شهرها اکثرن در روستاها حرف اول را در ازدواج جوانان، بزرگان خانواده می زنند، بدون این که علاقه و عشق یک دختر و یا پسر جوان را در نظر بگیرند. این کار نتیجه بسیار منفی در روابط زنا شویی دارد و سبب کاهش علاقه میان زن و شوهر در اندک زمان پس از ازدواج می گردد.

fight

خیلی از خانواده ها و به ویژه زنان برای ایجاد یک رابطه محکم تر و پایدارتر، تنها کاری که می توانند انجام دهند مراجعه به تعویذ نویس می باشد. باورهای سنتی اجازه نمی دهد اکثرن یک زن و شوهر برود از سردی رابطه شان به دکتر و مشاور خانواده مراجعه کنند. گفتن راز های زندگی زن و شوهر برای دیگران ننگ محسوب می شود، اما تعویذنویس محرم کل اسرار زن و مرد است و گرفتن تعویذ و دعا نیز تنها راه حل.

مداخله در زندگی دیگران

مداخله و حسادت به زندگی دیگران در جوامع سنتی خیلی جدی است. شاید فقر و ناچاری یکی از عوامل عمده باشد که برخی ها به زندگی خوب دیگران حسادت کنند. برای زمین گیر کردن رقیبان خود خیلی ها به تعویذنویس مراجعه می کنند.

beaten

سلامتی و بهبودی

در برخی از فامیل ها برای این که در سفر پیش رو، عضو از آن خانواده به راحتی برود و بر گردد، تعویذنویس هدف قرار می گیرد و تعویذ گرفته می شود. در این گونه موارد، بسیاری از خانواده ها پول هنگفتی را نیز به عنوان کمک به آن شخص تعویذنویس می پردازند.

جنس گم شده

گاهی اتفاق افتاده که یک کسی و یا خانواده‌ی یک چیزی با ارزش یا عضو فامیل خود را گم کند و تلاش های شان برای پیدا کردن آن بی نتیجه بماند، در آن صورت نیز اکثرا به تعویذ نویسان و فال بین ها مراجعه می کنند. باور به قدرت فرا طبیعی یک فالبین و یا یک تعویذ نویس در میان مردم به شدت سنتی و عمدتن بی سواد در روستها بیشتر است.

taweez

در این میان عالمان دین نیز با این گونه کارها با احتیاط برخورد می کنند. هر چند در محافل خصوصی اکثر عالمان دین تعویذ نویسی را کار نادرست می دانند و تأکید می کنند که صبغه دینی ندارد، اما کمتر دیده شده است که این عالمان دین در محافل عمومی و یا در منابر و مساجد هنگام ایراد خطبه های دینی به این مسایل بپردازند.

بخش عمده این باورها در میان مردم ناشی از بی سوادی و عدم آگاهی شان از مسایل دینی و عقیدتی می باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *