تظاهرات مجازی؛ هجوم جنبش روشنایی به صفحات کاربری ریاست جمهوری و اجرایی

توسطمختار پدرام

مرداد ۲۸, ۱۳۹۵ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲ , , , , , , , ,

هم‌زمان با بزرگداشت از روزاستقلال افغانستان در ارگ ریاست جمهوری در کابل، هواداران جنبش روشنایی به حساب های کاربری ارگ ریاست جمهوری، ریاست اجراییه و همچنان حساب های کاربری رییس جمهور و رییس اجرایی افغانستان  یورش برده  و با آنچه که آنان تظاهرات مجازی خوانده، خواستار عدالت شده اند.

این کار جنبش روشنایی در ادامه دادخواهی و اعتراضات مدنی برای انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت، از مسیر بامیان صورت می گیرد.

این کمپاین فیس‌بوکی که از آن به نام طوفان فیس‌‎بوکی یاد شده است، از صبح امروز پنج شنبه 28 اسد آغاز شده و احتمالن تا بیست و چهار ساعت ادامه خواهد داشت. کارمندان بخش مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری و ریاست اجرایی ساعاتی زیاد را مصروف دلت کردن کمنت‌های هواداران جنبش روشنایی بودند؛ اما به نظر می رسد که این یورش فیس بوکی فرا تر از حوصله آنان بوده  و از حدود ساعت یک بعد از ظهر به بعد، بیشتر این کمنت ها باقی مانده است.

Mustafa-Noori

برخی از هواداران جنبش روشنایی نوشته اند که کامنت های آن ها حذف شده و خودشان نیز توسط حساب های کاربری این دو نهاد رهبری حکومت افغانستان بلاک شده اند.

هواداران جنبش روشنایی با انتقاد از سکوت ریاست جمهوری و ریاست اجرایی، بر خواسته های جنبش روشنایی تأکید دارند و هشدار می دهند که از خواسته های شان یک قدم عقب نشینی نمی کنند.

این “تظاهرات مجازی” پس از طوفان تویتری که از سوی هواداران این جنبش راه افتاده بود، بزرگ‌ترین فشار مدنی بر حکومت افغانستان پنداشته می شود.

در کمپاین تویتری که در هشتم اسد راه اندازی شده بود، هواداران جنبش روشنایی توانستند، در هر ساعت بیش از ۴۰۰۰ تویت کنند و بیشتر از ۸۰۰ هزار خواننده در تویتر برای آنان در ساعت وجود داشت.

گزارش‌ها حاکی از آن بود که کاربران تویتری افغانستان توانسته بودند، حدود ۵۰۰ هزار تویت در یک روز تحت عنوان “روشنایی”، تبدیل به ترند یا گرایش تویتری روز شوند و برای حدود بیست و چهار ساعت، در منطقه در صدر مسائل روز تویتر قرار گیرند و در عین حال در سطح بین المللی نیز جزء ۳۰ ترند برتر جهان در تویتر شوند.

Kawa-Ahmadzada

تا حدود ساعت های چهار بعد از ظهر امروز پنج‌شنبه، با وجودی که کارمندان بخش مطبوعایت کمنت‌های اعضای جنبش روشنایی را پاک می کردند، صفحات فیس‌بوک ارگ و ریاست اجراییه، هر کدام شاهد بیشتر از پنج هزار کمنت هواداران جنبش روشنایی بود.

همچنان صفحه شخصی دو رهبر حکومت وحدت ملی نیز، هرچند به دلیل کنترول شدن دقیق تر این صفحات، نظریات هواداران جنبش روشنایی را به طور منظم پاک می کردند، شاهد صدها کمنت و دیدگاه هواداران جنبش روشنایی بودند.

تظاهرات  مجازی ابتکار ناب

اعتراض در صفحات اجتماعی به گونه‌ای آنلاین، ابتکار جدید و فوق العاده تأثیر گذار در افغانستان است که توسط هواداران جنبش روشنایی ایجاد شده است. در این گونه اعتراضات، مدنی ترین خواست یک بخش بزرگ از مردم توسط کابران فیس‌بوک و تویتر مطرح می گردد که احتمالن برای سیاست گران افغانستان که خیلی علاقه به پاسخ‌گویی ندارند، سخت تمام می‌شود.

علی محمد رضایی یک کاربر فیس‌بوک خطاب به دکتر عبدالله نوشته است که

شما با این حکومت کانتنیری و سهامی خود تاریخ عجیبی برای نسل های آینده گذاشته اید. امروز شما با گذاشتن کانتنیر می خواهید صدای مردم را خاموش سازید اما باید بدانید که تاریخ قضاوت خواهد کرد و شما را به مسخره خواهد کشید.  #جنبش_روشنایی

Aqil

عقیل حلیم یک کابر دیگر فیس‌بوک نوشته است که

ارگ سپیدار !

امروز به پشت دیوارهای مجازی تان آمده ایم تا یک بار دیگر فریاد روشنایی، عدالت اجتماعی و انکشاف متوازن را به صورت مسالمت آمیز مطرح نماییم.  #جنبش_روشنایی

Azim-Basharmal

صفحه ارگ ریاست جمهور نیز وضعیت خوبی ندارد. هزاران نفر به این صفحه نیز  هجوم برده اند و در این تظاهرات مجازی اشتراک کرده اند. عیدمحمد روییش یک کاربر فیس‌بوکی نوشته است:

آزادی بیان حق من است ! کامنتم را حذف و من را بلاک نکنید! صفحات ارگ و ریاست اجرائیه به شدت در حال حذف و بلاک اند. #جنبش_روشنایی #تظاهرات_مجازی

ARG

پیام های که در صفحات فیس‌بوک مربوط به ریاست جمهوری و ریاست اجرایی داده شده است، بسیار دقیق و سنجیده شده اند. همه تلاش کرده اند حتا جدی ترین پیام های شان، مودبانه و با ادبیات خوب باشد. مثلن زهرا امانی در صفحه فیس‌بوک ارگ نوشته است

برای نسل بعد از خود می‌نویسم: پسرم ! هرگز در برابر بی عدالتی سکوت نکردم. بیشتر از این چیزی در توان نداشتم تا برای گرفتن حق ات انجام می‌دادم. #جنبش_روشنایی

Zahra-Amani

در این تظاهرات مجازی اکثرن افراد از رییس جمهور خواسته اند، به صدای حق طلبانه جنبش و میلیون‌ها انسان گوش کند و دست از آنچه آنها تبعیض سیستماتیک و حق تلفی می خواند، بکشد

بسیاری از کاربران پیام های به شدت معنا دار را گذاشته اند. مثل عبدالعظیم یک کاربر دیگر فیس‌بوک که نوشته است

جناب آزاده !

جایگاه ملت را دراین حکایت دریاب.

حاکمی به مردمش گفت: صادقانه مشکلات تان را بگویید !

ابراهیم بلند شد و گفت: امنیت چه شد، نان چه شد، کار چه شده ؟ حاکم جواب داد : تشکر از این که به یادم دادی، همه چی حل می شود !

یک سال بعد حاکم دوباره از مردم سوال کرد، صادقانه مشکلات تان را بگویید. اما این بار کسی چیزی نگفت و همه ساکت ماندند… یک نفر زیر لب می گفت، ابراهیم چه شد؟

Arif-Rahmani

صفحات شخصی رییس جمهور و رییس اجرایی نیز همین گونه اند. خیلی ها به آنجا سر زده اند و پیام های شان را به دو رهبر نوشته اند تا شاید در سیاست های شان نسبت به انتقال خط برق 500 کیلیوولت از مسیر سالنگ به مسیر بامیان تجدید نظر کنند.

با این حال قرار است فردا جمعه هواداران جنبش روشنایی همچنان به صفحه رسمی فیس‌بوک سازمان ملل متحد هجوم برده و از آنها بخواهند به خواست این اعتراض کنندگان رسیدگی کند.

ظاهرن به نظر می رسد که اکنون زمان آن فرا رسیده است که اعتراض بر علیه نظام و یا کدام مشکل دیگر اجتماعی – سیاسی، تنها آمدن به جاده ها نیست. هرچند جنبش روشنایی دوبار بزرگترین راهپیمایی های بدون خشونت تاریخ افغانستان را در کابل به راه انداخت که در اعتراض دوم مورد حمله قرار گرفت و حدود سیصد نفر از اعضای این جنبش که بیشتر لیسانس و ماستر بودند، کشته و زخمی شدند.

Eissa-sharifi

اما اکنون این جنبش راه های به مراتب متفاوت تر از آمدن به جاده ها را در پیش گرفته است. تظاهرات در فضای مجازی که در یک چشم برهم زدن، تمام دنیا را با خبر می سازند و تاثیر گذار ترین فشار مدنی بدون هزینه پنداشته می شود.

این جنبش پس از حمله انتحاری به اعتراض خیابانی شان چهل روز به حکومت مهلت دادند تا به خواست شان رسیدگی کند. اکنون که کمتر از پانزده روز به پایان این مهلت باقی مانده است، هنوز اما معلوم نیست که حکومت چه برخورد با آنها خواهد داشت و این جنبش پس از آن دست به چه کارهای خواهند زد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط مختار پدرام

مختار پدرام حدود یک دهه عمر خود را در کارهای روزنامه‌نگاری گذرانده است. لیسانس ادبیات از دانشگاه کابل است و دوره‌های مختلف در بخش روزنامه‌نگاری تحقیقی، روزنامه‌نگاری آنلاین و روزنامه‌نگاری جنگ، نیز آموزش دیده است. مدت بیشتر از یک سال به عنوان مدیر دیپارتمنت مطالعات امنیتی در مرکز مطالعات استراتیژیک کابل بوده است. سه سال با تلویزیون خصوصی یک به عنوان خبرنگار تحقیقی و امنیتی کار کرده است. پدرام سردبیر و مسوول چند خبرگزاری و نشریه چاپی نیز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *