الکتروگراف ساین؛ خلاقیت بی نظیر در طرح و دیزان در کابل

توسطسرور سروش

مرداد ۱۸, ۱۳۹۵ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲ , , , , , ,

در کنار یکی از جاده های شلوغ در غرب شهر کابل، در زیر زمینی یک مارکیت تجاری در یک اتاق نه چندان بزرگ، یک هنرمند به تمام معنا، مصروف خلق آثار فوق العاده است. در اولین نگاه در داخل کارگاه، با دنیای کاملن متفاوت از رنگ ها و طرح های زیبا رو به رو می شوی که همه ساخته‌ی ذهن و خلاقیت یک جوان است.

تابلو های از تصاویر افراد و مختلف که سفارش داده اند در کنار طرح های از ستاره های سینما های مشهور که به گونه نمایشی طراحی شده است، لحظه‌ای هر کسی را به دنیای غیر واقعی می برد که بیشتر شبیه یک رویا می ماند؛ اما همه واقعی اند.

picture-art
این شرکت، عکس‌های مشتریان خود را روی انواع کریستال‌ها با کیفیت عالی چاپ می کند

طرحی اسکلیت مانندی که سه روز روی آن کار شده است و دیگر طرح های که همه به نحوی هر بیننده را در خود غرق می سازد. احمد خدادادی، هوش خدادادی نیز دارد. وقتی در مورد کارش می گوید، فروتنی و تواضع در رفتار و حتا در نحوه نگاهش آشکار است. درمدتی که در دفتر کاری شان بودم، با دنیای غیر از آنچه در بیرون دیده می شود رو به رو بودم.

احمد خدادادی مشتریان زیاد دارد. با وجودی که طرح‌هایش به توجه به وضعیت اقتصادی در افغانستان شاید قیمت بالای داشته باشد، اما باز هم افرادی می آیند و فرمایش‌شان را دارند. یکی برای زیبا ساختن خانه، دیگری تحفه برای دوستش و سومی هم عکس خودش را، خلاصه هر کسی ذوقی دارد که خدادادی آن را روی شیشه و یا فلز عملی با مهارت خاص حک می کند.

plate-arts
هر موادی که برای چاپ عکس استفاده می شود، قیمت های متفاوت دارد

احمد خدادادی کیست ؟

احمد خدادادی در مشهد ایران تولد شده است. اصلن از ولسوالی سنگ‌تخت ولایت دایکندی است. او پس از بازگشت از ایران، در افغانستان مکتب اش را ادامه می دهد و وارد دانشگاه تعلیم و تربیه استاد برهان الدین ربانی شده و لیسانس خود را از ادبیات روسی دریافت کرده است.

او اکنون 25 ساله است و با برادرانش یک کار منحصر به فرد و ناب ایجاد کرده است. یک کارگاه تولیدی که هر روز به هوادارانش افزوده می شود. باور دارد که باید در افغانستان کار ایجاد شود و هر کس که توانایی و یا ایده‌ای در ذهن دارد می تواند با پشت کار موفق شود.

khodadadi
احمد خدادادی؛ رییس شرکت الکتروگراف ساین است

گامی کوچک، با دورنمای عالی

احمد خدادادی با دو برادرش با سرمایه خیلی کم، سه سال پیش شرکت تبلیغاتی به نام “الکتروگراف ساین” را راه اندازی کرد. آنها دست به کارهای زدند که در افغانستان تا اکنون کسی سراغش را نگرفته و یا هم شاید موفق نشده اند. تمام تلاش شان این است که زمینه سازی کند تا کسی برای چاپ عکس و دیزاین پیچیده ترین لوگوهای شان، به هنرمندان و طراحان خارجی مراجعه نکنند.

آقای خدادادی از بهترین، طراحان عکس ولوگو درافغانستان است. لوگوی های که او می سازد، تا هنوزکسی در افغانستان نتوانسته است به آن ظرافت کار کند. او در یکی از رقابت ها که برای وزارت معارف لوگو نیاز بوده است، از میان 150 نفر مقام نخست را گرفته است.

electrograph-shop
ظرافت در کار این شرکت موج می زند

کار این چند برادر، ساختن لوحه های برقی، تندیس های کریستالی، تابلوهای تبلیغاتی و درمجموع کارهای لیزری چاپی ولوحه سازی است؛ اما خیلی متفاوت تر از دیگران که به این کار روی آورده اند.

چوکات های طرح دار عکس از بهترین خلاقیت های آنها می باشد. خدادادی این عکس ها را به شکل عجیبی می سازد که از چوب، عکس و فلم درست می شود و در این بخش بیشتر از 250 طرح را دیزان کرده است.

خدادادی به دنیا انترنت سر می زند و از میان طرح های متفاوت که وجود دارد، ایده هایش را جمع کرده و یک چیزی جدید می سازد.

pictures
این شرکت زمینه هر نوع چاپ عکس را با بهترین کیفیت در کابل فراهم کرده است

این گروه، زمینه چاپ عکس های نمایشگاهی را با بهترین کیفت در کابل فراهم ساخته است. کاری که پیش از این عکاسان مجبور بودند به بیرون از افغانستان بروند و عکس های شان را با کیفیت عالی به چاب برسانند.

بازار گرم با قیمت بالا

قیمت هر عکسی که آقای خدادادی آن را طرح و عملی می کند، بین 3 تا 4 هزار افغانی است؛ اما مشتریانش با پیشانی باز این مقدار پول را برای آنها می پردازند و راضی نیز هستند. مردم از کار شان استقبال می کنند. همه روز مشتریان جدید دارند.

خدادادی می گوید عکس های را که او تحویل مشتری می دهد، با طرحهای خیلی پیچیده و متشکل از فریم های خاص ساخته می شوند. اکنون آنها عکس را خیلی زود می سازند و در این کار مهارت زیاد پیدا کرده اند.

arts
عکس‌های که این شرکت چاپ می کند، با طرح‌های خیلی پیچیده و متشکل از فریم های خاص ساخته می شوند

تا اکنون بیشتر افرادی با درامد بالا تر مشتراین اصلی این چند برادر اند. هر قدر یک جنس کارش نفیس و ظریف تر باشد، قیمتش بیشتر از است و نظر به ذوق مشتری ها فرق می کند.

خدادادی مواد های خام کار شان را از ایران و چین می خواهند. زیرا در افغانستان چیزهای را که آنها استفاده می کنند، یافت نمی شود.

هیچ نهادی تا اکنون این گروه و شرکت شان را حمایت نکرده اند. نه حکومت و نه هم سکتور خصوصی. برای همین از حکومت دلخور اند و شکایت دارند.

آنها باور دارند اگر حکومت کمی هم دست شان را بگیرد، کارهای شگفت انگیز تری انجام می دهند و میدانند استعداد های زیادی در افغانستان اند که به دلیل مشکلات و نبود زمینه کاری، نمی توانند ایده های شان عملی کنند.

electrograph-dragon
مسوولان این شرکت از بی توجهی دولت نسبت به کار آنها ناراض اند

این گروه، توقع دارند کمک شوند تا بتوانند کارهای شان را در بازارهای جهان به نمایش بگذارند. هرچند این مساله هنوز در حد یک آرزو برای شان باقیست، اما همه روزه کار می کنند و تلاش دارند در آینده نزدیک پاسخگوی نیازهای مردم شده و هر نوع سفارش های مشتریانش را اجرا و عملی کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *