جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

کمپاین ضد کلدار پاکستانی؛ پول افغانی ارزش پیدا می کند

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

کمپاین منع کلدار  واحد پولی پاکستان در معاملات تجاری افغانستان به ولایت‌های هلمند و پکتیا رسید؛ ولایت‌های که در آن بیشترین معاملات تجاری با این واحد پولی صورت می‌گیرد. مقام‌های محلی این دو ولایت می‌گویند که شهروندان این ولایات تصمیم گرفته اند پس از این تنها از واحد پولی افغانستان استفاده کنند.

حیات الله حیات، والی هلمند در گفتگو با خبرنامه تأکید کرد که کمپاین منع استفاده از کلدار در بازراهای این ولایت، از سه روز  بدین‌سو ادامه دارد. آقای حیات گفت که او در یک کنفرانس مطبوعاتی از مردم این ولایت خواسته است تا دو هفته دیگر پول‌های کلدار خود را به افغانی تبدیل کنند و سپس داد و ستدهای اقتصادی به پول افغانی صورت گیرد. به گفته‌ی آقای حیات این اقدام با استقبال مردم ولایت هلمند به‌خصوص در مرکز این ولایت روبرو شده است.

governer
حیات الله حیات، والی هلمند استفاده کردن از کلدار پاکستانی را در معاملات اقتصادی جرم شمرده است

با این حال مقام‌های ولایت پکتیا نیز می‌گویند که آن‌ها کمپاین ترویج استفاده از واحد پولی افغانستان و هم‌چنان منع استفاده از کلدار پاکستانی را به‌طور جدی آغاز کرده اند.

نقیب احمد اتل، سخنگوی ولایت پکتیا در گفتگو با خبرنامه گفت که آنان این کمپاین را از روز پنج‌شنبه هفته گذشته شروع کرده بودند و تا هنوز این کمپاین تاثیر‌ات مثبتی داشته است.

آقای اتل گفت که هرچند پیاده کردن این روند، در ولایت مانند پکتیا که بیشترین معاملات آن به کلدار صورت می‌گیرد، کاری آسانی نیست اما او تاکید کرد که آن‌ها این کمپاین را از سه شیوه حمایت جامعه مدنی، رسانه‌ها و منبرها ادامه خواهند داد. به گفته‌ی وی هفته‌ی قبل فعالین جامعه مدنی این ولایت به جاده‌ها آمدند و خواهان منع استفاده از واحد پول پاکستان در معاملات تجاری ولایت پکتیا شدند.

protest
حرکت فعالان جامعه مدنی ولایت پکتیا در مورد منع استفاده از کلدار پاکستانی

اراده مردم

شهروندان افغانستان از تصمیم مقام‌های حکومتی این کشور مبنی بر منع استفاده از واحد پولی پاکستان در معلامات مالی، استقبال کرده و اراده جدی شان را برای پیاده کردن این روند نشان داده اند. برخی از دکانداران در ولایت‌های مختلف با نوشتن شعارهای گفته اند که “مفت می‌فروشیم، اما به کلدار نمی‌فروشیم”

با این وجود تاجران ولایت قندهار تصویری بزرگی از جنرال عبدالرازق فرمانده پولیس این ولایت را چاب کرده و از تصمیم او مبنی بر منع استفاده از واحد پولی پاکستان حمایت کرده اند.

PKR
اعتراض یکی از دوکانداران ولایت قندهار

جنرال رازق که به فعالیت های ضد پاکستانی مشهور است، هفته پیش اعلام کرد که هیچ کسی پس از این در ولایت قندهار حق استفاده از کلدار به جای پول افغانی را ندارد.

این اقدام تاجران و مردم برخی از ولایت های افغانستان، سبب شده است که فعالان مدنی و جوانان در سراسر افغانستان کمپاین وسیعی را در این ارتباط در شبکه ‌های اجتماعی راه اندازی کنند.

فعالان مدنی خواستار تحریم محصولات پاکستانی به ویژه ممنوعیت استفاده از واحد پولی پاکستان در بازارهای افغانستان شده اند. اقدامی که با توجه به حاکم بودن روحیه ضد پاکستان در افغانستان، نتیجه خوبی نیز به دنبال داشته است.

gen.-raziq
بازرگانان قندهار از دستور فرمانده پولیس این ولایت حمایت کردند

با این حال مقام‌های ولایت پکتیا می‌گویند که تاجران این ولایت در کنار استفاده نکردن از کلدار پاکستانی، تصمیم گرفته اند که دیگر از محصولات پاکستانی نیز استفاده نکنند.  نقیب احمد اتل در گفتگو با خبرنامه گفت که تاجران ولایت پکتیا از یک ماه به  این‌سو، محصولات پاکستانی از جلمه آرد این کشور را تحریم کرده و دیگر وارد نکرده اند.

پیامد ها

استفاده از واحد پولی پاکستان در معاملات اقتصادی در بیشتر ولایت های جنوبی و شرقی افغانستان مانند ولایت‌های قندهار، ننگرهار، هلمند، پکتیا، پکتیکا، غزنی، خوست و زابل رایج است. برخی از آگاهان امور اقتصادی به این باور اند که در صورت گسترش این کمپاین و هم‌چنان پیاده شدن این روند در تمام ولایات افغانستان، می‌توان ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی را بلند برد و تاثیر مثبتی را بالای اقتصاد افغانستان داشت.

حسیب الله موحد، استاد اقتصاد در دانشگاه کابل، در گفتگو با خبرنامه اظهار داشت که در صورت کشیدن واحدهای پولی دیگر از دوران پولی افغانستان، انفلاسیون به 4 الی 5 درصد خواهد رسید که در آن صورت تولید‌کنندگان تشویق به سرمایه‌‎گذاری خواهد شد.

آقای موحد گفت، افغانستان با استفاده کردن واحدهای پولی سایر کشورها به نوعی مستعمره آن کشورها محسوب می‌شود و کمپاین کنونی در صورتی که به موفقیت بیانجامد خود می‌تواند برچسپ متکی بودن به این کشور ها را از افغانستان دور سازد.

Afghan-curency
نرخ افغانی در یک سال گذشته به نوع کم‌سابقه‌ای در مقابل اسعار خارجی افزایش یافته است

با این حال با راه اندازی کمپاین ممنوعیت استفاده از کلدار پاکستانی، نرخ افغانی در یک سال گذشته به نوع کم‌سابقه‌ای در مقابل اسعار خارجی افزایش یافته است.

برخی از کارشناسان به این باور اند که استفاده نشدن کلدار پاکستان در داخل افغانستان می‌تواند به اقتصاد پاکستان ضربه بزند و به نوعی اقتصاد این کشور را به بحران مواجه کند. اتفاقی که در چند روز گذشته نیز در مورد آن گزارش‌های به نشر رسید.

سید مسعود استاد اقتصاد در کابل باور دارد “همانطوری که شهروندان افغانستان از محصولات پاکستانی استفاده نکرد و ده‌ها کارخانه آرد در پاکستان بسته شد به همان گونه اگر این بار مردم اقدام جدی کنند که از واحد پولی پاکستان استفاده نکنند، اقتصاد این کشور به بحران مواجه خواهد شد.”

چالش‌ها

استفاده از کلدار پاکستانی در معاملات اقتصادی، بیشتر در ولایت‌های ناامن افغانستان و هم‌چنان ولسوالی‌های تحت نفوذ طالبان رایج است. به گفته‌ی خبرنگاران محلی، ترویج چنین فرهنگی در کوتاه مدت در این ولسوالی‌ها کار دشواری است. ضعف حاکمیت قانون و هم‌چنان پایین بودن سطح آگاهی مردم این ولسوالی‌ها از جمله چالش‌های است که این روند در کوتاه‌مدت نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

Pakistan-Rupees
به گفته خبرنگاران محلی در بیشتر از 6 ولایت افغانستان کلدار داد وستد می‌شود

عزیز صفدری، خبرنگار محلی در ولایت هلمند، در گفتگو باخبرنامه گفت که در برخی از ولسوالی‌های ولایت هلمند از جمله گرم‌سیر و خانشین، بیشتر از 10 درصد مردم آن با پول افغانی آشنایی ندارند.

به گفته‌ی این خبرنگار محلی، برخی از مردم این ولسوالی‌ها به دلیل پایین بودن سطح آگاهی شان، حتی نمی‌دانند که واحد پولی کشور شان چیست. آنان می‌گویند که ما از این پیش کلدار استفاده کرده ایم و حالا نیز کلدار استفاده خواهیم کردیم.

آقای صفدر می‌گوید که آنان این کمپاین را ندیده گرفته و چیزی از منافع ملی و هویت ملی نمی‌شناسند. به گفته‌ی این خبرنگار محلی، نرخ کلدار و افغانی در این ولسوالی‌ها هیچ تفاوتی از هم ندارد.

با آن که چنین رویکردی در برخی از ولسوالی های افغانستان نسبت به واحد پولی این کشور موجود است، اما به نظر می رسد روند جدید شکل گرفته در باره ممنوعیت استفاده از واحد پول پاکستان می تواند در بلندمدت دست کم در حوزه ثبات واحد پول افغانستان نقش موثر و جدی داشته باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان