جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

تحول پولی؛ کاهش بهای دالر در مقابل افغانی در بازارهای کابل

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

نرخ دالر در بازارهای افغانستان در یک سال گذشته به‌طور کم‌سابقه‌ای در برابر پول افغانی کاهش یافته است. صرافان سرای شهزاده کابل می‌گویند که این کاهش دالر در مقابل افغانی در سال جاری بی سابقه بوده است.

شمس الله یکی از صرافان سرای شهزاده گفت که “سه روز پیش یک دالر را ما به 69 افغانی می‌فروختیم اما امروز پنج‌شنبه یک دالر را به 65 افغانی می‌فروشم.”

برخی از آگاهان امور اقتصاد به این باور اند که کاهش نرخ اسعار خارجی در برابر پول داخلی می‌تواند خبر خوبی برای شهروندان افغانستان باشد. آنان می‌گویند افغانستان که یک کشور وارداتی می‌باشد، کاهش یافتن نرخ اسعار خارجی در مقابل پول داخلی می‌تواند توان خرید مصرف‌کنندگان را بیشتر کند و نرخ اجناس به نوعی پایین بیاید.

dollar
در افغانستان اکثر معاملات کلان به دالر صورت می گیرد

در عین حال این کارشناسان تاکید می‌کنند تا زمانی که کارهای بنیادی صورت نگیرد و میزان تولیدات داخلی بلند نرود، کاهش نرخ اسعار خارجی در مقابل پول داخلی موقتی می‌باشد.

دلایل کاهش

حسیب الله موحد، استاد اقتصاد در دانشگاه کابل، در گفتگو با خبرنامه گفت که دلیل کاهش نرخ دالر در مقابل پول داخلی، تزریق دالر در دوران پولی افغانستان توسط بانک مرکزی و هم‌چنان جلوگیری نسبی از مجراهای خروج دالر از افغانستان است.

او اضافه می کند که این روش لیلام کردن دالر توسط بانک مرکزی نمی‌تواند در دراز مدت راه حلی برای ثابت نگه‌داشتن نرخ اسعار خارجی در مقابل پول داخلی باشد. او اضافه کرد که بدون کارهای بنیادی و بدون بلند بردن تولیدات داخلی نرخ اسعار داخلی در مقابل اسعار خارجی به‌طور ثابت بلند نخواهد رفت.

exchangers
شماری از صرافان سرای شهزاده کابل

برخی از این کارشناسان اقتصادی، علت پایین آمدن نرخ دالر در مقابل افغانی را، منع قرار دادن استفاده از کلدار پاکستانی در ولایت قندهار می‌داند. چند روز پیش عبدالرازق اچکزی، قوماندان امنیه قندهار استفاده از کلدار پاکستانی را منع قرار داد و شماری هم به استقبال از این تصمیم واحد پولی پاکستان را آتش زدند.

‌در این میان، سید مسعود استاد دانشگاه کابل در گفتگو با خبرنامه این اقدام مردم ولایات جنوب و جنوب شرق افغانستان را ستایش کرد اما گفت که پایین آمدن یا بالا رفتن ارزش پولی به این روش نمی‌تواند تغییر بنیادی در اقتصاد افغانستان وارد کند. او گفت که تغییر مثبت زمانی در چرخه اقتصاد یک کشور رونما می‌شود که ارزش پول با افزایش تولیدات داخلی آن کشور بالا برود.

در عین حال حسیب الله موحد استاد اقتصاد می‎‌گوید که تنها استفاده نکردن کلدار توسط شهروندان قندهار نمی‌تواند به این میزان بالای نرخ اسعار در سطح افغانستان آن هم بالای دالر تاثیر بگذارد.

Afghanis
در یک سال گذشته پول افغانی بهایش را در مقابل دالر به گونه کم سابقه از دست داده بود

بحران در اقتصاد پاکستان

برخی از کارشناسان به این باور است که استفاده نشدن کلدار پاکستان در داخل افغانستان می‌تواند به اقتصاد پاکستان ضربه بزند و به نوعی اقتصاد این کشور را به بحران مواجه کند.

سید مسعود استاد اقتصاد در کابل باور دارد “همانطوری که شهروندان افغانستان از محصولات پاکستانی استفاده نکرد و ده‌ها کارخانه آرد در پاکستان بسته شد به همان گونه اگر این بار مردم اقدام جدی کنند که از واحد پولی پاکستان استفاده نکنند، اقتصاد این کشور به بحران مواجه خواهد شد.”

چندی قبل برخی از رسانه‌های پاکستان گزارش داده بود که با فسخ قرار داد خرید آرد توسط افغانستان از این کشور،  ۸۰۰ کارخانه  تولید و پروسس آرد در پاکستان مسدود شده اند.

flour mill
بسته شدن 800 کارخانه آرد در پاکستان به دلیل فسخ قرارداد خرید آرد توسط افغانستان

با این وجود چندی قبل جوانان افغانستان به نوع گسترده‌ی کمپاین منع استفاده از تولیدات پاکستان را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته بودند. آنان در این کمپاین گفته بود که ما دیگر از محصولات و تولیدات پاکستانی استفاده نمی‌کنیم.

ثابت نگهداشتن نرخ

کارشناسان اقتصادی می‌گویند که هر کشور برای بیرون رفت از معضل کاهش نرخ واحد پولی داخلی در مقابل ارزهای خارجی، سه ابزار سیاسی مشخص را در اختیار دارد که معمولن توسط بانک مرکزی آن کشور مورد استفاده قرار گرفته و ثبات نرخ پول داخلی اش را نسبت به پول‌های دیگر حفظ می‌کند.

محمد رضا فرزام، استاد اقتصاد دانشگاه کابل به خبرنامه گفت که بانک مرکزی افغانستان اما از این سه ابزار تنها از سیاست لیلام استفاده می‌کند. دو ابزار دیگر از جمله معاملات بازار باز که خرید و فروش املاک قرضه از طرف بانک مرکزی یا از طرف دولت است، در افغانستان کاربرد ندارد.

bills
کارشناسان اقتصادی باور دارند باید به دنبال یک راه حل دایمی برای ارزشمند ساختن پول افغانی باشیم

به گفته‌ی این استاد دانشگاه،  این سیستم در سایر کشورها رایج است و نوع استفاده آن طوری است که بانک مرکزی یا دولت در موقع ضرورت، اسناد قرضه را می‌فروشد و در موقع که دوباره ضرورت شود، پس اوراق قرضه را از مارکیت می‌خرد و این امر باعث می‌شود پول نقد وارد مارکیت شود.

اما درافغانستان این روش به دلیل که بازارهای مالی هنوز شکل نگرفته است و استفاده از اوراق بهادار خصوصن از اوراق قرضه، استفاده نمی‌شود.

آگاهان اقتصاد به این باور اند که یگانه راه بیرون رفت از این معضل این است که دولت افغانستان در کنار لیلام کردن دالر، بالای بنیادهای اقتصادی افغانستان، تشویق و افزایش تولیدات داخلی به‌خصوص در سکتور زراعت تمرکز کند تا میزان صادرات این کشور افزایش یابد و ارز بیشتری وارد افغانستان شود.

راه دیگری که می‌تواند در دراز مدت جلو این مشکل را بگیرد، وضع کردن شرایط سخت‌گیرانه دولت و بانک مرکزی بالای خروج سرسام آور سرمایه از افغانستان است. کارشناسان اقتصاد به این باور اند که دولت باید سهولت‌های جدی را برای سرمایه‌گذاران در داخل این کشور ایجاد کند تا سرمایه گذاران خارجی نیز برای سرمایه‌گذاری در افغانستان تشویق شوند.

coins
انتظار می رود کاهش نرخ دالر در مقابل پول افغانی روی نرخ مواد اولیه نیز تاثیر بگذارد

حسیب موحد می‌گوید که معاملات هنگفتی روزانه در حوزه سکتورهای مالی صورت می‌گیرد و این معاملات بدون کنترول بانک مرکزی است.

به گفته‌ی آگاهان اقتصادی، در صورت که دولت سیستم مالی را کنترول نتواند، با هیچ ابزاری نمی‌تواند نرخ پول داخلی را در برابر ارزهای خارجی ثابت نگهدارد.

رضا فرزام  باورد دارد ” اگر دولت نظام مالی را کنترول نتواند، ابزارهای که برای ثابت نگهداشتن نرخ اسعار داخلی در مقابل اسعار خارجی استفاده می‌‌شود، بی تاثیر و ناکارآمد خواهد بود.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان