تلاش‌های مخفیانۀ طالبان برای صلح

در اوج تیرگی روابط میان افغانستان و پاکستان و در حالی که افغانستان افکار جهان را بر ضد پاکستان – به عنوان کشوری حامی هراس افگنی – بسیج کرده است، هیئتی از طالبان مخفیانه به چین رفته تا در باره روند صلح گفتگو کند.

روزنامه های پاکستانی از زبان برخی مقام های طالبان نوشته اند که ” این دیدار به روزهای 18 تا 22 ماه جولای همین سال در بیجینگ انجام شده است.”

به نوشتۀ این روزنامه ها، این هیئت طالبان را عباس استانکزی، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر رهبری می کرده است. برخی منابع طالبان به این روزنامه های پاکستانی گفته اند که این ” دیدار به دعوت رسمی دولت چین انجام شده است.”

یکی از این منابع گفته است که ” ما با شماری از کشورها روابط خوب داریم که چین یکی از این کشور هاست.”

taliban-with-army
طالبان چند بار با مقام های چینی در پیوند با روند صلح گفتگو کرده اند.

به گفتۀ این منبع” ما در این دیدار در پیوند با حضور قوای اشغال‌گر و چگونگی پایان دادن به این اشغال صحبت کردیم.”

اما قاری حمزه یکی از فرماندهان معروف طالبان تایید کرده که طالبان در این دیدار با نمایندگان از امریکا نیز گفتگو کرده است.

هدف از این نشست به گفتۀ مقام های طالبان که خواستند نام شان گرفته نشود ” مطرح کردن مسأله‌ای روند صلح افغانستان با جهان و پایان دادن به اشغال افغانستان.”

پس از شکست گفتگوهای صلح و توقف کار گروه چهارجانبۀ صلح، این نخستین بار است که چنین نشستی میان طالبان  و چین – یکی از همکاران اثرگذار روند صلح – انجام می شود.

Taliban-preparing
در پی کشته شدن اختر منصور، گفتگوهای صلح به تعلیق درآمد.

بی خبری دولت افغانستان

ظاهرن، این نشست میان برخی چهره های کلیدی طالبان با مقام های چینی مخفیانه انجام شده است. حکومت افغانستان می گوید که این کشور از انجام چنین دیدارها بی خبر است. امید میثم، معاون سخنگوی رییس اجرایی افغانستان می گوید که حکومت ” افغانستان از انجام چنین دیداری میان مقام های چین و طالبان در جریان نیست و آگاهی ندارد.”

همزمان با آن امین الدین مظفری، سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان نیز از چنین نشستی میان طالبان و نمایندگان چین بی خبر است. اما آقای مظفری به خبرنامه می گوید که “هر گفتگویی در باره روند صلح باید میان افغان ها باشد. افغان ها باید ترجیح بدهند که گفتگوهای صلح میان افغان ها انجام شود.”

یکی از مقام های افغان اما گفته ” این که چین برای چنین گفتگوهایی پایش را پیش کرده است، برای ما مشکل ساز نیست. نقش چین در روند صلح واضح شده است.”

Khabarnama-pics-inside-text
چین تاکنون نقش سازنده ای در روند صلح حکومت افغانستان بازی نکرده است.

طالبان پیش از این هم دو بار با مقام های چین دیدار کرده است. بار اول بر می گردد به سال 2014 میلادی. بار دو هم به ماه می سال 2015 میلادی. در ماه نومبر سال 2015 چین پیشنهاد کرده بود که حاضر است گفتگوهای صلح را تنها میزبانی کند نه میانجی گری.

چرا چین؟

مساله‌ی دیگر این است که، اگر طالبان خواهان صلح با دولت افغانستان است، پس چرا به گونۀ مستقیم با این دولت به میز گفتگو نمی نشیند؟

چرا باید چین در چنین مساله ی مهمی نقش پر رنگی داشته باشد. میثم احسانی، سخنگوی شورای ثبات و حراست افغانستان که – جبهۀ مخالف سیاسی دولت مرکزی پنداشته می شود – به خبرنامه گفت که ” طالبان ممکن از این رو، تلاش کرده است که در پیوند با این مساله با چین صحبت کند که این گروه دولت مرکزی را نمایندۀ تمام مردم افغانستان نمی داند.”

Pak-Taliban
طالبان در سفر چین با نمایندگان دولت امریکا نیز گفتگو کرده اند.

به گفتۀ احسانی، طالبان تلاش می کنند با کشاندن چین به روند صلح، از یک موضع قدرت مند تر صبحت کنند. او همچنان افزود که ” چین هم به نحوی تلاش دارد نقش سازنده‌ای در روند صلح بازی کند و می کوشد طالبان را به میز مذاکره بیاورد.”

شکست گروه چهار جانبۀ صلح

یکی از ابتکارات که برای روند صلح حکومت افغانستان به راه افتاد، ایجاد گروه چهارجانبۀ صلح بود. گروهی شامل نمایندگان چین، امریکا، پاکستان و افغانستان.

این گروه در جریان یک سال گذشته، چهار دور گفتگوها را برای روند صلح انجام داد. اما، در پی کشته شدن ملا اختر منصور، کار این گروه چهارجانبه عملا متوقف شد. با این حال شورای عالی صلح افغانستان می گوید، کار این گروه زمانی متوقف شد که طالبان از پیوستن به روند صلح زیر رهبری ملا اختر منصور دست کشید و با وجود انتظارات زیاد از پاکستان، این کشور و دیگر اعضای این گروه بشمول چین و امریکا بر طالبان برای پیوستن به روند صلح، فشارهای لازم را وارد نکردند.

Peace-Talks
گروه چهارجانبه صلح پس از چهار نشست، بی نتیجه باقی ماند.

به گفتۀ سخنگوی این نهاد، کشورهای عضو گروه چهار جانبه صلح تعهد کرده بودند که به هر قیمتی طالبان را برای گفتگو حاضر می کنند؛ اما وقتی طالبان از این روند پایش را پس کشید، هیچ کشوری بشمول پاکستان فشارهای لازم را بر طالبان برای یکجا شدن به روند صلح وارد نکرد.

ظاهرن، دولت افغانستان از چنین گفتگویی میان طالبان و چینی ها بی خبر است. پیش از این، رییس جمهور غنی گفته است که افغانستان از پاکستان صلح نمی خواهد، بلکه از این کشور می خواهد که چهره های ضد امنیت افغانستان را در خاکش پناه گاه ندهد. این دیدار هیئت طالبان با چین در شب و روزهایی انجام می شود که حکومت افغانستان، اسلام آباد را به حمایت، آموزش، تجهیز و تمویل مستقیم از طالبان متهم ساخته است. همین تازگی ها، اشرف غنی در گفتگویی با جیونیوز پاکستان تصریح کرده که ” چهره های برجستۀ شورای کویته { شورای عالی رهبری طالبان } آزادانه در پاکستان گشت و گذار می کنند و در روز روشن بر ضد امنیت افغانستان جلسه می گیرند و برنامه ریزی می کنند.”

war on power
طالبان، بر بنیاد گزارش تازۀ سیگار بیش از 6 درصد اراضی افغانستان را زیر ادارۀ شان دارند.

شاید، پاکستان اینبار با کشاندن طالبان به چین و مطرح کردن روند صلح از زبان این گروه، به نحوی می کوشد، بر آتش خشم کابل، آب سردی بپاشد.

مختار پدرام همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط قیام نوری

قیام نوری از خبرنگاران خبرنامه است. دانش آموخته رشته حقوق و علوم سیاسی از یکی از دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان می‌باشد. او بیش از شش سال می‌شود که در رسانه‌های مختلف در افغانستان به عنوان خبرنگار ارشد در حوزه های سیاسی و امنیتی کار کرده است. قیام اکنون در خبرنامه سیاست و امنیت را دنبال می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *