بازیافت کنترول حساب کاربری تویتری دکتر عبدالله عبدالله ادامه دارد

پس از حدود یک شبانه روز از هک شدن حساب کاربری تویتر دکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان، سخنگوی او اعلام کرده که هنوز تلاش ها برای بازیابی کنترول این حساب جریان دارد.

شب گذشته، حساب کاربری تویتر دکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی توسط گروه “گوست اسکواد هکرز” هک شده است و در آن یک پیامی توسط هکرها از آدرس تویتر دکتر عبدالله با این عنوان نوشته شده که “من آزادی پر خطر را به بردگی صلح آمیز ترجیح می دهم.”

در اخیر این پیام هشتک کمپاین روز جمعه #جنبش_روشنایی نیز آمده است.

movements

این رویداد شب گذشته ساعت هفت به وقت افغانستان رخ داده است. در ابتدا تصور بر این بود که دکتر عبدالله نیز به کاروان جنبش روشنایی پیوسته و این مساله بارها در تویتر و فیس بوک هواداران جنبش روشنایی دست به دست می شد؛ اما بعد تر یکی از سخنگویان آقای عبدالله عبدالله اعلام کرد که حساب کاربری تویتر رییس اجرایی افغانستان  هک شده است.

ریاست اجرایی در یک اعلامیه مطبوعاتی هک شدن حساب تویتری خود را تأیید کرده و گفته است که “شب گذشته صفحۀ تویتر ریاست اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان از طرف هکرهای ناشناس هک گردیده و از کنترول تیم رسانه‌ای و تخنیکی ریاست اجرائیه خارج می‌باشد.”

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرایی نیز به خبرنامه گفت که تلاش دارند و به شدت کار می کنند تا دوباره کنترول این حساب را به دست بیاورند. او تأکید کرد که “نمی دانیم کیها دست به این اقدام زده اند، اما تلاش‌های ما جریان دارد تا کنترول دوباره صفحه را به دست بیاوریم و این کار شدنی هم است.”

برخی از کارشناسان امنیت سایبری به این باورند که افغانستان از ناحیه امنیت سایبری در منطقه در وضعیت بد و شکننده‌ی قرار دارد. بارها نهادهای مختلف حکومتی در این کشور مورد حمله گروه هکرها قرار گرفته اند. نزدیک به دو سال پیش، وزارت مخابرات افغانستان اعلام کرده که هکرهای بزرگ بین المللی به فضای مجازی افغانستان حمله کرده و یکی از فایل‌های را که در راه اندازی وبسایت‌های دولت افغانستان فعال بود، تخریب کرده اند.

abdullah-snip

وزارت مخابرات افغانستان می گوید، از این که آی پی صفحات اجتماعی مانند فیس بوک و تویتر در اختیار این وزارت نیست، این گونه مسایل به صورت مستقیم به آنها ربط ندارد. اما با این وجود نیز تیم تخنیکی وزارت مخابرات برای حل این مشکل از صبح تا حالا کار می کنند و امیدوارند تا شام امروز این مشکل رفع شود.

یاسین صمیم سخنگوی وزارت مخابرات افغانستان به خبرنامه گفت که “وزارت مخابرات به آی اس پی صفحه اجتماعی تویتر دست رسی ندارد و کدام تفاهم نامه حقوقی نیز میان دولت افغانستان و شرکت تویتر وجود ندارد. هک شدن تویتر داکتر صاحب عبدالله ارتباط به مرکز معلوماتی ما ندارد و از صبح تا حالا تیم تخنیکی ما به صورت فوق العاده با هدایت وزیر مخابرات روی این موضع کار می کنند و ما امیدواریم که تا امشب این مشکل را رفع کنیم.”

Yasin-Samim
یاسین صمیم سخنگوی وزارت مخابرات افغانستان

آقای صمیم افزود که “آنچه به معلومات و دیتاهای دولتی مربوط می شود، در اختیار وزارت مخابرات است و اگر مشکل امنیتی هم پیش بیاید، زود دست به کار شده و زیر کنترول می گیریم، اما هک شدن تویتر داکتر صاحب عبدالله قصه اش فرق می کند.”

این مورد تازه ی از حمله هکرها به آدرس نهادها و یا شخصیت های مهم افغانستان نیست. پیش از این در سال 2012، وبسایت شورای امنیت ملی افغانستان نیز در اختیار هکرهای منسوب به القاعده قرار گرفته بود و عکس اسامه بن لادن در صفحه نخست آن قرار داده شده بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط مختار پدرام

مختار پدرام حدود یک دهه عمر خود را در کارهای روزنامه‌نگاری گذرانده است. لیسانس ادبیات از دانشگاه کابل است و دوره‌های مختلف در بخش روزنامه‌نگاری تحقیقی، روزنامه‌نگاری آنلاین و روزنامه‌نگاری جنگ، نیز آموزش دیده است. مدت بیشتر از یک سال به عنوان مدیر دیپارتمنت مطالعات امنیتی در مرکز مطالعات استراتیژیک کابل بوده است. سه سال با تلویزیون خصوصی یک به عنوان خبرنگار تحقیقی و امنیتی کار کرده است. پدرام سردبیر و مسوول چند خبرگزاری و نشریه چاپی نیز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *