جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

جنبش روشنایی: کمیسیون بررسی رویداد دهمزنگ مشروعیت ندارد

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

اعضای جنبش روشنایی در یک کنفرانس خبری در کابل، حکومت افغانستان را یکی از متهمان اصلی حملات انتحاری دوم اسد بر تظاهرات این جنبش عنوان کرد که در آن 87 نفر کشته و بیشتر از 300 نفر دیگر زخمی شدند. این جنبش تاکید کرد که به هیچ وجه کمیسیونی را که حکومت افغانستان برای تحقیق چگونگی این رویداد تشکیل داده است نمی پذیرد و این کمیسیون برای خانواده های شهدای روشنایی و اعضای جنبش مشروعیت ندارد.

سران جنبش روشنایی خواستار ایجاد کمیسیون بی طرف بین المللی هستند که در آن به قول شان، افراد خبره، جرم شناس و بی طرف حضور داشته باشند و نتیجه تحقیقات شان را برای شهروندان افغان، حکومت افغانستان و جنبش روشنایی اعلام کند.

داوود ناجی یکی از سران این جنبش در این کنفرانس گفت که” از نظرما هنوز حکومت و نیروهای امنیتی یکی از متهمین رویداد دوم اسد اند. کمیسیونی که از سوی حکومت تشکیل شده است به این معنا است که حکومت هم متهم است، هم قاضی شده و هم دادستان.”

representatives
جریان کنفرانس مطبوعاتی جنبش روشنایی

ظاهرن بی نتیجه ماندن کار کمیسیون‌های قبلی نیز یکی از دلایل عمده نگرانی های اعضای جنبش روشنایی اند که می خواهند کمیسیونی هم اگر تشکیل می‌شود باید بین المللی و با اعضای متخصص در زمنیه های جرم شناسی باشند.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان دو روز پس از حمله بمب‌گذاران به همایش اعتراضی جنبش روشنایی هیئت ۱۳ نفری را به ریاست فرید حمیدی دادستان کل کشور تعیین کرد تا این رویداد را بررسی کند.

در ترکیب این هیئت یک مشاور رئیس جمهوری، دو نفر از کارمندان دفتر رئیس جمهوری، دو نفر از کارمندان دفتر رئیس اجرائی، معاونان سه نهاد امنیتی و دفاعی، معاون رئیس ستاد ارتش، عضو کمیسیون حقوق بشر، یک عضو مجلس و یک عضو پیشین مجلس معرفی شدند اما شاه‌گل رضایی عضو مجلس نمایندگان گفته که عضویت آن را نمی‌پذیرد.

در کنار این شب بعد از حادثه، معین وزارت داخله و معاون فرمانده ستاد ارتش دو مقام ارشد امنیتی حکومت ساعت دو بجه نیمه شب، با وعده تحقیق بیشتر از اعضای جنبش می خواهند محل حادثه را ترک کنند. اما به گفته اعضای جنبش، نیم ساعت پس از ترک آنها، حکومت افغانستان محل حادثه را پاک کرده و تمامی علایم و آثار حمله را شستشو می کند.

roshnayi-conference
این اولین کنفرانس مطبوعاتی جنبش روشنایی پس از حادثه 2 اسد می باشد

داود ناجی تاکید می کند که “حکومتی که نمی تواند آشغال های روی سرک پایتخت اش را ماه ها جمع کند، چگونه و چطور شد که ظرف نیم ساعت محل حادثه را طوری پاک کرد که انگار هیچ اتفاقی نیافتاده باشد.”

با این حال، سران جنبش روشنایی در باره اظهاراتی مبنی بر عدم پذیرش آن ها برای مذاکره روی این موضوع با حکومت افغانستان امروز اعلام داشتند که پیش شرط های این جنبش برای گفتگو با حکومت افغانستان لغو فیصله یازدهم ثور بود که به گفته آن ها این درخواست از سوی حکومت افغانستان پذیرفته نشد. آنان در عین حال تاکید کردند که حتا طرحی که 48 ساعت پیش از تظاهرات به درخواست حکومت به ارگ فرستاده بود، نیز قبول نشد.

در کنفرانس خبری امروز گفته شد که ” ما بر سر چیزی دیگری مذاکره نداشتیم. حرف حکومت این بود که بر سر مسیر تصویب شده لین برق گفتگو شود و اعتراض اصلی ما همین مسیر تصویب شده بود و چگونه ما بر سر آن گفتگو کنیم.”

Press-conference
حادثه اسد بیش از سیصد کشته و زخمی بر جای گذاشت

اصل رویداد انتحاری سوال اصلی این جنبش از حکومت افغانستان است که چرا امنیت روز تظاهرات تأمین نشد با وجودی که عصر روز جمعه (یک روز قبل از تظاهرات) فرمانده پولیس کابل، فرمانده گارنیزیون کابل، رییس امنیت کابل و برخی مقام های دیگر امنیتی به آنها وعده تأمین امنیت صد درصد را داده بودند. این در حالی است که به گفته سران جنبش روشنایی، آن ها مسیرهای ده گانه تظاهرات شان را به یک مسیر کاهش داده بودند.

داود ناجی می گوید که “وقتی ما مسیر ده گانه را به یک مسیر کاهش دادیم چرا امنیت تأمین نشد. چرا تمام شهر کابل تعطیل بود، اما مغازه های دهمزنگ باز بود. سوال این است که حکومتی که می تواند در دو ساعت تمام شهر را با دیوار کانتنیری محاصره کند، چگونه است که نمی تواند امنیت مساحت هفت‌صد متر مربع را تأمین کند؟”

سران جنبش روشنایی تاکید می کنند که روی مطالبات شان ایستاده اند و منتظر اند تا حکومت افغانستان انتقال لین 500 کیلوولت از مسیر بامیان را اعلام نماید.

press
در کنفرانس امروز بر انتقال لین برق 500 کیلوولت از مسیر بامیان تاکید شد

قرار است این جنبش برنامه های بعدی شان را روز جمعه هشتم اسد اعلام کند.

جنبش روشنایی در دوازدهم ثور همین سال، زمانی ایجاد شد که حکومت افغانستان به پیشنهاد شرکت برشنا تصویب کرد تا مسیر انتقال لین برق از بامیان به سالنگ تغییر کند.

در 27 ثور امسال، بزرگترین راهپیمایی مسالمت آمیز در کابل در اعتراض به این تصمیم حکومت افغانستان صورت گرفت که نتیجه آن ایجاد کمیسیونی از سوی حکومت با اشتراک نمایندگان محمد محقق معاون رییس اجرایی و سرور دانش معاون رییس جمهور بود. آن کمیسیون هرچند فیصله کرد که حکومت افغانستان باید یک لین 220 کیلوولت را از دوشی به بامیان انتقال دهد اما این اقدام حکومت مورد قبول جنبش روشنایی و شورای عالی مردمی قرار نگرفت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان