جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

گفتگوی اشرف غنی با جیونیوز؛ پاکستان عامل بدبختی های افغانستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

موضع حکومت افغانستان با گذشت هر روز تندتر می‌شود. رییس جهمور غنی در نشست خبری پس از وارساو در کابل، گفته بود که کشورش خواهان صلح از پاکستان نیست بلکه می خواهد تا اسلام آباد عناصر مخالف مصالحه را به کابل تحویل دهد.

اینبار اما، رییس جمهور غنی به واژه‌های خیلی روشن پاکستان را عامل تمام بدبختی‌های افغانستان قلم داد کرد، آن هم در گفتگو با یک رسانه‌ی پاکستانی.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در گفتگو با جیونیوز گفته است که چالش افغانستان، هراس افگنی طالب و القاعده نیست، بلکه به گفته او بزرگ‌ترین چالش افغانستان روابط کابل با اسلام آباد است.

Pak- Afghan
رییس جمهور افغانستان می گوید پاکستان تروریستان را در خاکش پناه و آموزش می دهد

محمد اشرف غنی تاکید کرده که ” ما نمی‌دانیم، پاکستان چه زمانی خواهد گفت که آنان دیگر اجازه نخواهند داد یک گروه تروریستی، قانون اساسی این کشور را زیر پا کند، بر ضد این گروه تروریستی اقدام نظامی می‌کند و نیز این که یک پلان عملیاتی ملی را بر ضد شان آماده می‌سازد. همزمان با این، پاکستان، یک گروه هراس افگنی را در خاکش جا می‌دهد که تلاش می‌کند حکومت این کشور را ضعیف کند و ترور وحشت را به افغانستان به ارمغان بیاورد.”

اشرف غنی در این گفتگو به گونۀ واضح گفت که پاکستان طالبان را در خاکش نه تنها که پناهگاه می‌دهد، بلکه آنان را آموزش نیز می‌دهد و سپس برای انجام عملیات‌های تروریستی به افغانستان می‌فرستد.

آقای غنی افزوده که کابل آماده است تا فهرستی از چهره‌های کلیدی طالبان را در که در کویتۀ پاکستان زندگی دارند، به دولت اسلام آباد تسلیم دهند؛ افرادی که به گفتۀ رییس جمهور غنی “در روز روشن در پاکستان گشت و گذار می‌کنند و حتا برای انجام عملیات‌های ویران گران بالای افغانستان نشست‌های می‌گیرند و برنامه می‌ریزند.”

رییس جمهور افغانستان به این رسانه‌ی پاکستانی گفته که ” پاکستان، نه تنها این پناهگاه را فراهم کرده است، بلکه آنان را آموزش می‌دهند و سپس آنان را برای انجام فعالیت‌های تروریستی به افغانستان می‌فرستد.”

ISIS militant
به گفتۀ رییس جمهور غنی طالبان در خاک افغانستان آزادانه گشت و گذار نمی توانند

آقای غنی ابراز آمادگی کرده که فهرستی از رهبران طالبان را که در کویته زندگی می‌کنند، به پاکستان فراهم سازد.

اما، پاکستان در برابر تمام این اظهارات گفته که افغانستان، ملا فضل الله رهبر تحریک طالبان پاکستان – گروهی که متهم به انجام عملیات های تروریستی در پاکستان است – در خاک افغانستان زندگی می‌کند.

یازده حمله بر ملا فضل الله

اما، رییس جمهور غنی این اتهامات را رد می‌کند. به گفتۀ اشرف غنی، افغانستان یازده حمله بر پناهگاه‌های ملا فضل الله در بخش‌های مرزی افغانستان و پاکستان راه اندازی کرده است.

اما اشرف غنی از پاکستانی‌ها می‌پرسد که “آیا شما تا هنوز دیده اید که بر شبکۀ حقانی، ملا عمر، ملا منصور و یا دیگر رهبران طالبان حمله‌ای انجام شده باشد؟ آیا ملا فضل الله با پاسپورت افغانی از کابل حرکت می‌کند و به پاکستان می‌آید؟”

پرسش های تند و سخت رییس جمهور غنی به آدرس پاکستان تا هنوز پاسخی قناعت بخشی از اسلام آباد نگرفته است، به جز همان یک مورد که نواز شریف، نخست وزیر پاکستان گفته بود که ” دشمن افغانستان، دشمن پاکستان است.”

Pak- Afghan
ملا فضل الله، رهبر گروه تحریک طالبان پاکستان متهم به انجام حمله های هراس افگنانه در پاکستان

تلاش های تازه برای صلح

در حالی که دلسردی عمیق نسبت به مصالحه از سوی دولت مردان افغانستان وجود دارد، اما لابی گری‌های پاکستان برای ادامۀ بازی صلح و جنگ با افغانستان هنوز ادامه دارد.

در تازه ترین مورد سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی و سیاست خارجی نخست وزیر پاکستان با وزیر خارجۀ چین دیدار نموده است. در پی این نشست وزیر خارجۀ چین گفته که نقش اسلام آباد در تأمین صلح در افغانستان باید به رسمیت شناخته شود. این دیپلمات بلندپایۀ چینی گفته که از سر گیری گفتگوهای صلح برای تأمین امنیت دراز مدت در افغانستان مهم است.

چین، عضو گروه چهارجانبۀ روند صلح حکومت افغانستان می‌باشد. این کشور پیش از این بار ها گفته که آماده است تا گفتگوهای صلح را میان گروه‌های دخیل در این روند، میزبانی کند.

پیشتر، چنین پنداشته می‌شد که با توجه به نفوذ که چین بر پاکستان دارد، ممکن است این کشور بر پاکستان بر بازی نقش سازنده در مصالحه افغانستان فشارهای جدی را وارد کند، اما با گذشت ماه‌ها از روند صلح، دیده می‌شود که چین نقش چندانی بر این روند نداشته  و یا سهم فعالی را در این عرصه نگرفته است

Pak- Afghan
وزیر خارجۀ چین بر آغاز گفتگوهای صلح تاکید دارد.

تماس تلفنی نواز به غنی

فاجعه خونین دوم اسد در دهمزنگ باعث شد که بهانه‌ی بدست پاکستانی ها داده شود تا آجندای سیاسی شان را در قبال افغانستان مطرح کند. نواز شریف، نخست وزیر پاکستان که تازه از یک عمل جراحی از لندن برگشته، به رییس جمهور غنی تماس تلفنی گرفته و این فاجعه خونین را به رییس جمهور افغانستان تسلیت گفته است. در فاجعه خونین دوم اسد همین سال، نزدیک به 90 تن کشته شدند و بیش از 300 تن دیگر زخم برداشتند. هرچند، داعش مسوولیت این رویداد را پذیرفته اما دولت برای مو شکافی این رویداد، کمیسیون حقیقت یاب را را تشکیل داده است.

نواز شریف، در این تماس به رییس جهمور غنی یک بار دیگر گفته پاکستان همچنان آماده است برای تأمین صلح در افغانستان همکاری کند.

اشرف غنی اما گفته که پاکستان حرف های خیلی قشنگ در پیوند با روند صلح گفته اما حالا دیگر زمان عمل از راه رسیده است.

Pak- Afghan
نخست وزیر نواز در تماس تلفنی با اشرف غنی از آمادگی کشور برای صلح سخن زد

باور ها بیشتر بر این است که، افغانستان حالا حمایت قاطع جامعه جهانی را پس از نشست ناتو در وارساو بدست آورده است. مجوز حمله بر طالبان هم که از سوی امریکایی‌ها به سربازان شان داده شده و بعید به نظر می‌رسد که با توجه به وزن سنگینی که حالا حکومت افغانستان در مقایسه با پاکستان در افکار عمومی جامعه بین المللی دارد، کابل به این زودی حاضر شود تا با پاکستان وارد تعامل تازه‌ای گردد. مگر این که، پاکستان تضمین عملی برای کشانیدن طالبان به روند صلح بدهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان