فرمانده ماموریت حمایت قاطع: نمی‌گذاریم طالبان پیروز شوند

تعهدات ناتو در کنفرانس ورساو در پولند که شامل حضور 8400 سرباز امریکایی در افغانستان، اعطای صلاحیت‌های بیشتر به فرمانده کل نیروهای خارجی در این کشور و تعهد برای تجهیز طولانی مدت سربازان افغان می‌شود، می‌تواند تاثیرات جدی در جنگ کنونی افغانستان داشته باشد.

ریچارد نیکولسن، فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان در گفتگویی با خبرگزاری اسوشتید پرس گفته که با توجه به افزایش صلاحیت سربازان امریکا در افغانستان برای کمک به ارتش این کشور، نیروهای افغان می‌توانند در میدان‌های نبرد بیشتر از گذشته “پیروز باشند.”

این فرمانده امریکایی افزوده که این حمایت نه تنها شامل استفاده از نیروهای هوایی ارتش آمریکا بلکه به کار انداختن هواپیماهای تجسسی و نظارتی نیز می‌شود. برخی مقام‌های امریکایی دیگر نیز می‌گویند که این حمایت‌ها شامل فرستادن هواپیماهای تجسسی امریکا برای تشخیص اهداف و بمباران آن‌ها می‌شود.

nicholson
فرمانده قوای خارجی در افغانستان می گوید، افزایش حضور شان در نبردها، پیروزی قوای افغان را تضمین می کند

به باور فرمانده کل نیروهای حمایت قاطع “همه این تلاش‌ها برای این است که انرژی لازم در عملیات‌های تهاجمی برای سربازان افغانستان به میان آید و باور طالبان برای پیروزی در هم شکند و آنان مجبور شوند تا به گفتگوها حاضر شوند.”

آقای نیکولسن افزوده که “صلاحیت کمک به سربازان افغان در جریان جنگ، چیزی بود که ما می‌خواستیم، زیرا وقتی آنان ابتکار عمل را در دست دارند، وقتی آنان می‌رزمند، وقتی آنان از جنگ با دشمن حرف می‌زنند، وقتی آنان روحیه دارند، این گونه است که آنان پیروز می‌شوند.”

آقای نیکولسن گفت که در هفته‌های آینده از صلاحیت هایش برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان در جریان عملیات‌های تهاجمی کار خواهد گرفت؛ این حمایت‌ها شامل کمک به سربازان افغان در جریان عملیات نیز می‌شود که در جریان ماه جاری در شرق افغانستان راه اندازی می‌شود.

A national A
سربازان امریکایی در کنار سربازان افغان در یکی از نبردها

فرمانده کل نیروهای آمریکایی تاکید کرده که حدود 20 هزار سرباز ارتش افغانستان در سال 2015 میلادی کشته و زخمی شده اند و تصریح نموده که این رقم در سال 2016 نیز روند صعودی خواهد داشت و تا حد 20 درصد دیگر نیز افزایش خواهد یافت.

در کنار تلفات نیروهای امنیتی، ساختارهای امنیتی با چالش‌های دیگری نظیر فرار از خدمت و عدم برگشت از تعطیلات نیز مواجه می‌باشد که میزان مجموعی سربازان ارتش افغانستان را از 195 هزار سرباز در تشکیلات به 175 هزار سرباز کاهش داده است.

پیشتر اما رییس جمهور افغانستان اعلام کرده که با آغاز به کار نیروهای هوایی افغانستان، سربازان این کشور در مقایسه با سال‌های گذشته عملیات‌های بیشتری انجام می‌دهند و تلفات سربازان افغانستان نیز کمتر شده است. به گفته رییس جمهور غنی، تا سه سال آینده افغانستان تلاش دارد تا روی پای خود بی ایستد.

Ghani with guards
رییس جمهور غنی از سربازان زخمی شده در یکی ازبیمارستان ها دیدار می کند

در همین حال کودتای ناکام جمعه ترکیه، نگرانی‌های را در باره ادامه حضور سربازان ترک در افغانستان به میان آورده بود. اما فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان می‌گوید که این کودتا تاثیری بر حضور سربازان خارجی به ویژه سربازان ترک در افغانستان نخواهد داشت و مأموریت شان در قالب نیروهای ناتو کماکان ادامه خواهد یافت. هم اکنون دست کم 500 سرباز ترک در افغانستان مشغول آموزش و مشورت نیروهای امنیتی افغانستان هستند.

حمایت رییس جمهور از بازماندگان ارتش

همزمان با تعهد جامعه بین المللی برای ادامه کمک‌های امنیتی به افغانستان، رییس جمهور غنی ابتکار تازه‌ای را از چند ماه بدین سو روی دست گرفته است.

آقای غنی در این ابتکار تازه با راه اندازی تماس‌های تلفنی با بازماندگان سربازان کشته شده افغان، از آنان دلجویی می‌نماید.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده که رییس جمهور غنی روزانه برای چند ساعت به بازماندگان سربازان کشته شده شخصا تماس می‌گیرد و به آنان درگذشت فرزندان شان را تسلیت می‌گوید.

ghani
رییس جمهور غنی شخصا به بازماندگان سربازان کشته شده تلفن می کند

چنین چیزی در زمان حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان کمتر وجود داشته است. بر اساس این گزارش نیویورک تایمز در یک مورد، رییس جمهور به بازماندگان 43 خانواده افسران پولیس کشته شده تماس گرفته و با آنان غم‎شریکی کرده است.

به گفتۀ رییس جهمور غنی “اگر شخص رییس جمهور به بازماندگان این سربازان توجه نکند، سیستم کنونی به این افراد توجه نمی‌کند.”

معمولا خانواده‌های سربازان کشته شده، از فقر و تنگدستی شان شکایت دارند و رییس جمهور غنی هم به آنان وعده کمک‌های مالی می‌دهد. با این حال، برخی خانواده‌های سربازان کشته شده به نیویارک تایمز گفته اند که آنان با سختی پول‌های کمک شده از سوی رییس جمهور را دریافت می‌کنند؛ دلیل عمده این چالش‌ها، طی مراحل اداری طولانی این کمک‌ها گفته شده است.

AA
نقش سربازان امریکایی در جنگ افغانستان افزایش می یابد

کشته شدن بیش از 3000 غیرنظامی

همزمان با این تحولات، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در تازه‌ترین گزارش خود رقم بالای از تلفات غیرنظامیان در افغانستان ارائه کرده است. بر اساس آمارهای این نهاد در سال جاری خورشیدی بیش از 3000 غیرنظامی افغان در این کشور کشته شده اند. بیشتر این غیرنظامیان در جریان حمله‌های انتحاری و بم‌های کنار جاده‌ای از میان رفته اند.

در کنار این، بیش از 6 هزار افغان دیگر نیز در همین سال زخمی شده اند. از میان کشته و زخمیان این رویدادهای تروریستی، بیش از 4600 مرد افغان کشته و زخمی شده اند. این در حالی است که بیش از 770 زن نیز در میان کشته و زخمی‌های این رویدادها وجود دارد. تلفات کودکان هم به بالای 1100 نفر می‌رسد.

victim
سه هزار تن در جریان امسال کشته شده اند

150 هزار بی جاشدۀ داخلی

یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنان نشان می‌دهد که در شش ماه اول سال جاری میلادی حدود 150 هزار تن در افغانستان خانه های شان را ترک کرده اند و به بخش‌های دیگر افغانستان پناه برده اند. بر اساس این گزارش، بیشتر بی جا شدگان کشاورزان هستند. از میان بی جاشدگان، تنها 10 هزار خانواده از ولایت جنگ زده هلمند حضور دارد.

victime
بیش از ده هزار خانواده تنها در هلمند بی جا شده است.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط قیام نوری

قیام نوری از خبرنگاران خبرنامه است. دانش آموخته رشته حقوق و علوم سیاسی از یکی از دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان می‌باشد. او بیش از شش سال می‌شود که در رسانه‌های مختلف در افغانستان به عنوان خبرنگار ارشد در حوزه های سیاسی و امنیتی کار کرده است. قیام اکنون در خبرنامه سیاست و امنیت را دنبال می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *