پس از ورساو؛ بازگشت رییس جمهور افغانستان با فراغ بال از اجلاس ناتو

رییس جمهور افغانستان در نخستین نشست خبری‌اش پس از شرکت در نشست ناتو در وارساو، نتایج این نشست را برای افغانستان مهم و ارزنده خواند. محمد اشرف غنی تاکید کرد که افغانستان همه آنچه را که از اعضای این نشست انتظار داشت، به یمن زحمات نیروهای امنیتی و اقدامات منسجم بخش‌های مختلف حکومت این کشور، از جامعه جهانی بدست آورده است.

پاکستان منزوی شده

رییس جمهور افغانستان در باره جنگ با تروریزم گفت که افغانستان نیت خود برای مبارزه با هراس افگنی را به جهان ثابت کرده است. به گفتۀ محمد اشرف غنی، ایجاد گروه چهارجانبه برای مصالحه، بزرگترین شاهد مدعای افغانستان مبنی بر صداقت و پایبندی به راه حل سیاسی بوده است. اما او تصریح نمود که” افغانستان در محراق توجه جهان قرار دارد. کشورهای که در کار مبارزه با هراس افگنی همکاری نکردند، حالا منزوی شده است.”

NUG leaders
رییس جمهور غنی می گوید، کابل اجماع جهان برای همکاری با افغانستان را جذب کرده است

اشاره رییس جهمور غنی در باره انزوای کشور مشخص به پاکستان است که همواره به عدم صداقت و عدم همکاری در روندهای صلح افغانستان متهم شده است.

رییس جمهور افغانستان در عین حال تاکید کرد که ” افغانستان پنج هزار سال تاریخ دارد. از این رو، هیچ کشوری نباید این تصور را داشته باشد که کشور ما به عمق استراتیژیک کدام کشور دیگر مبدل خواهد شد.”

طالبان را پایگاه ندهید

صراحت موضع گیری رییس جمهور افغانستان در باره طالبان و پاکستان بی پشینه عنوان شده است. رییس جمهور غنی به صورت بی پیشینه انتظار خود را از پاکستان بیان داشت و گفت که “ما از پاکستان صلح نمی خواهیم؛ بل این کشور باید افرادی را که مخالف صلح با دولت افغانستان است، از خاکش بیرون بکشد. طالبان را جایگاه و پایگاه ندهد. مردم ما چقدر منتظر باشند که هر روز و شب عزیزان شان کشته شوند.”

Afghan taliban
شورشیان طالبان در یکی از مناطق کوهستانی افغانستان

واکنش پاکستان

اظهارات اخیر رییس جمهور غنی که گفته “پاکستان طالب خوب و بد دارد” با واکنش سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان روبرو شده و او گفته که، پاکستان هنوز هم دنبال راه‌هایی است که امنیت در افغانستان تأمین شود.

آقای عزیز افزوده که “کابل به گونۀ پیوسته پاکستان را بخاطر بی ثباتی‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی متهم می‌سازد. ولی، ما می‌خواهیم، روند صلح ادامه یابد.”

اما این واکنش‌ها قناعت رییس جمهور افغانستان را فراهم نساخته است. او یک بار دیگر امروز در کنفرانس خبری خود تصریح کرد که پاکستان در سال‌های گذشته در باره تأمین صلح در افغانستان حرف‌های خیلی قشنگی زده اما تاکید نمود که حال زمان آن رسیده که این کشور گام های عملی را برای همکاری در تأمین صلح در افغانستان بردارد.

در همین حال، برخی از رسانه های نزدیک به ارتش پاکستان در روزهای اخیر تلاش های را برای مخشوش ساختن افکار عمومی به راه انداخته و قتل ملا منصور را توطئیه ای در مقابل مصالحه دانسته اند.

Sartaaj
سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان همواره در امورات افغانستان واکنش رسمی اسلام آباد را بیان می کند

اخیرا روزنامه اکسپرس تربیون که معروف به نزدیکی با ارتش و سازمان استخباراتی پاکستان است از قول یکی از فرماندهان طالبان که نامی از او نبرده گزارش کرده که ملا منصور خواهان مصالحه با دولت افغانستان بوده است. این در حالی است که کاخ سفید پس از کشته شدن آقای منصور اعلام داشت که او یکی از سرسخت ترین عناصر مخالف مصالحه با دولت افغانستان و  جامعه بین المللی بود.

نیروهای امنیتی کاهش نمی یابند

رییس جمهور افغانستان در نشست خبری امروز خود در کابل از ادامه شمار سربازان افغان در سطح فعلی آن خبر داد و گفت که کشورش قناعت جامعه بین المللی را برای تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان در سال های آینده بدست آورده. او گفت که به همین جهت، نیاز نیست تا حتی یک سرباز از ارتش و پولیس افغانستان خانه نشین شود.

2]
نیروهای امنیتی و آمریکایی در جریان عملیاتی در افغانستان

رییس جمهور افغانستان در عین حال در باره گزارش های که حاکی از حضور 100 هزار سرباز خیالی در ساختار امنیتی افغانستان بوده گفت که این آمار واقعیت ندارد و آن را شایعه عنوان نمود.

صلح قانونی و پایدار می خواهیم

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر تاکید کرد که مردم افغانستان صلح می خواهد اما این صلح باید ” قانونی و پایدار باشد؛ طوری که منافع تمام مردم افغانستان با آن تأمین شود و حاکمیت ملی (این) کشور نیز نقض نگردد.”

به گفتۀ محمد اشرف غنی، افغانستان از زمان سقوط کمونیست‌ها تا پایان حاکمیت رژیم طالبان، دست کم 240 میلیارد دالر زیان دیده است و از این رو، افغان ها بیش از هر چیزی دیگر خواهان امنیت و ثبات هستند.

shrine
مصالحه یکی از اولولیت های اساسی دولت افغانستان بوده است

طالبان طرحی برای صلح ندارند

از آن جایی که اجلاس وارساو روی امنیت افغانستان متمرکز بوده، کنفرانس خبری رییس جمهور نیز بیشتر بر محور امنیت و مصالحه می چرخید. محمد اشرف غنی رییس جمهور در باره مصالحه با طالبان گفت که این گروه به درخواست های مکرر دولت افغانستان برای تأمین صلح در این کشور، هیچ گام مثبتی را برنداشته است. رییس جمهور افغانستان تاکید کرد که” مخالفان مسلح دولت و حامیان شان، در واکنش به درخواست های مکرر افغانستان برای پیوستن به روند صلح، یک جنگ عمومی را اعلام کردند. طالبان، هیچ طرح مثبتی برای صلح نداشتند؛ بل می خواستند افغانستان را به مرکز تولید و قاچاق مواد مخدر در جهان بدل سازد.”

taliban
پاکستان متهم به تفکیک طالبان به خوب و بد شده است

تجهیز نیروهای هوایی

رییس جمهور افغانستان علاوه بر مسائل دیگر روی تجهیز و راه اندازی زودهنگام نیروهای هوایی افغانستان تمرکز کرد و گفت که بر اساس برنامه ریزی حکومت او، هوانیروی افغانستان در سه سال آینده خودکفا خواهد شد و روی پای خود خواهد ایستاد. آقای غنی گفت که با فعال شدن نیروی هوایی افغانستان، تلفات نیروهای امنیتی این کشور کاهش یافته و این نیروها به گفتۀ رییس جمهور، هم اکنون در یک شبانه روز تا 15 عملیات را بر مواضع دشمنان افغانستان انجام می‌دهند.

helicopter pilots
رییس جمهور افغانستان اعلام داشته که در سه سال آینده هوانیروی این کشور سرپا می ایستد

مبارزه با فساد

رییس جمهور افغانستان علاوه بر موضوعات امنیتی این کشور به مسئله فساد اداری نیز توجه نمود و بار دیگر بر پیگرد فساد پیشگان در کشورش تاکید کرد. محمد اشرف غنی اعلام داشت که در آینده نزدیک گام های عملی برای مبارزه با فساد در افغانستان برداشته خواهد شد؛ گام های که به گفتۀ آقای غنی” بر بنیاد قانون است و سیاسی نیست. گام های که بر ضد یک فرد و یا گروهی از افراد نخواهد بود.”

Karzai and Abdullah
عبدالله عبدالله و حامد کرزی یک دیگر را متهم به فساد می کنند

این در حالی است که فساد اداری موضوع جنجال برانگیز شده و اخیرا برخی از رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان حکومت های رییس جمهور پیشین این کشور را مقصر اصلی فساد موجود در افغانستان دانسته اند؛ موضع گیری های که واکنش حامد کرزی رییس جمهور پیشین را در پی داشته است. آقای کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان اخیرا در باره اظهارات عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان که فساد کنونی را میراثی از دولت پیشین دانسته گفته است  که ” اگر این طور است، پس اشرف غنی و عبدالله عبدالله هر دو در دولت من سهیم بودند و کار می کردند.”

آینده روشن

با توجه به اظهارات رییس جمهور افغانستان در کنفرانس خبری امروز و برآیند نشست ناتو، برخی از آگاهان افغان چهار سال آینده افغانستان را امیدوار کننده می دانند.

بسیاری از افغان ها پیش از این کنفرانس ورساو در باره عدم تداوم کمک های مالی بین المللی به ساختار امنیتی افغانستان نگران بودند و از این رو، وضعیت موجود این کشور را شکننده توصیف می کردند.

Farhad Darya, Save the children (30)
افغان ها امیدوارند که آینده روشنی در انتظار شان خواهد بود

اما منابعی که در گفتگوهای حاشیه کنفرانس ورساو حضور داشته اند، می گویند که رشادت نیروهای امنیتی افغانستان در میدان های نبرد با شورشیان و تروریستان در بخش های مختلف این کشور در یک سال گذشته، جامعه بین المللی به ویژه آمریکا را متعهد تر از گذشته ساخته و رییس جمهور اوباما در حاشیه ای یکی از این نشست ها از استمرار و افزایش حمایت واشنگتن از افغانستان در زمان خود و رییس جمهور بعدی آمریکا سخن گفته است؛ اظهاراتی که به گفته برخی از تحلیل گران امنیت ملی آمریکا در واشنگتن بیان گر اهمیت بینادین افغانستان در محاسبات امنیتی آمریکا به عنوان یکی از عوامل تامین کننده امینت ملی ایالات متحده پنداشته می شود.

قیام نوری همکار این گزارش بوده است

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط مختار پدرام

مختار پدرام حدود یک دهه عمر خود را در کارهای روزنامه‌نگاری گذرانده است. لیسانس ادبیات از دانشگاه کابل است و دوره‌های مختلف در بخش روزنامه‌نگاری تحقیقی، روزنامه‌نگاری آنلاین و روزنامه‌نگاری جنگ، نیز آموزش دیده است. مدت بیشتر از یک سال به عنوان مدیر دیپارتمنت مطالعات امنیتی در مرکز مطالعات استراتیژیک کابل بوده است. سه سال با تلویزیون خصوصی یک به عنوان خبرنگار تحقیقی و امنیتی کار کرده است. پدرام سردبیر و مسوول چند خبرگزاری و نشریه چاپی نیز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *