جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
22 بازدید

سرمایه گذاری بزرگ؛ 350 میلیون دالر سرمایه گذاری در افغانستان

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

قرار است یک شرکت بین المللی با مالکیت افغان‌ها بیش از سیصد میلیون دالر را در عرصه‌های مختلف در افغانستان سرمایه گذاری کند. دولت افغانستان قرار داد تاسیس 6 کارخانه صنعتی را با شرکت بین المللی «الکوزی گروپ» به امضا رسانده است. این قرار داد به ارزش 350 میلیون دالر امریکایی در ارگ ریاست جمهوری در حضور محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان امضاء شد.

قرا است شرکت بین المللی «الکوزی گروپ» این مقدار پول را روی ۱۴۴ جریب زمین برای ایجاد کارخانه‌های انتشارات، تولید دستمال کاغذی، کارتن‌سازی و تولید خوراکه سرمایه گذاری کند.

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری که در این مورد نشر شده، آمده است که براساس درخواست شرکت الکوزی و موافقت کابینه و مجلس نمایندگان افغانستان، قرارداد اعطای ۱۴۴ جریب زمین میان نمایندگان اداره‌های مستقل اراضی، هوانوردی ملکی (مالک زمین) و عبدالرحمن الکوزی، رییس شرکت الکوزی گروپ به امضا رسیده است.

alkozay investment
سفر رییس جمهور افغانستان به قطر

اعلامیه‌ی ارگ ریاست جمهوری به نقل از اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان گفته است که قرار است این شرکت برای اداره هوانوردی افغانستان، اکادمی آموزشی را نیز به ارزش 5 میلیون دالر اعمار نماید.

او گفته که براساس برآوردهای فعلی انتظار می‌رود این کارخانه‌ها برای حدود ۲ هزار نفر به صورت مستقیم و برای ۱۰ هزار نفر دیگر به صورت غیر مستقیم زمینه کار فراهم کند.

به گفته‌ی آقای حکیمی، شرکت الکوزی متعهد شده است که به مدت سه سال تأسیسات مورد نیاز این کارخانه‌ها را تکمیل و بهره برداری نماید.

تشویق سرمایه گذاران

افغانستان از راه‌های مختلف کوشیده است تا سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در این کشور تشویق کند. حکومت افغانستان برای این کار، سیمینارها و کمپاین‌های را برگزار کرده است و هم‌چنان مقام‌های افغانستان در سفرهای رسمی شان در سایر کشورها تلاش نموده اند تا توجه سرمایه‌گذاران آن کشورها را برای سرمایه گذاری در افغانستان جلب کنند.

alkozay investment
امضای موافقت نامه دوجانبه با امارات متحده عربی در حضور امیر دوبی و رییس جمهور افغانستان

ماه گذشته‌ی خورشیدی اداره حمایت از سرمایه‌گذاری در افغانستان (آیسا) کمپاین جدیدی را زیر عنوان ‘برنامه ملی سرمایه‌گذاری در افغانستان‘ در نشستی در کابل راه اندازی کرد.

در این نشست که عبدالله عبدالله رییس اجراییه افغانستان نیز شرکت کرده بود، از نهادهای دولتی این کشور در داخل و خارج از افغانستان خواسته شد تا از کمپاین بین‌المللی جلب سرمایه‌گذاری در افغانستان حمایت کنند.

آقای عبدالله گفت که دولت افغانستان از این برنامه حمایت همه جانبه می‌کند و از تمام نهادهای دولتی این کشور در داخل و خارج این کشور خواسته شد تا این برنامه را ترویج نمایند. به گفته او سفارت‌های افغانستان در کشورهای مختلف باید در تبلیغ این کمپاین و جلب سرمایه‌گذاری نقش عمده ی را ایفا کنند.

در همین حال، فرهاد دریا هنرمند مشهور افغانستان به عنوان سفیر برنامه ملی سرمایه‌گذاری این کشور انتخاب و معرفی شده است.

آقای دریا گفته است که “بیایید افغانستان را به کشور فرصت‌ها مبدل سازیم؛ بیایید در افغانستان سرمایه گذاری کنیم.”

alkozay investment
فرهاد دریا سفیر سرمایه گذاری در افغانستان معرفی شد

هم‌چنان رییس جمهور غنی در سفر های که در بیرون از افغانستان داشته نیز کوشیده است تا توجه سرمایه‌گذاران خارجی را برای سرمایه‌گذاری در افغانستان جلب کند. در سفری که رییس جمهوری غنی به قطر داشت، تاجران و سرمایه گذاران قطری را برای سرمایه گذاری در افغانستان، تشویق نمود.

در مقابل تاجران و سرمایه گذاران قطری علاقمندی شانرا بخاطر سرمایه گذاری در افغانستان بخصوص در بخش های انرژی، زراعت و بانکداری ابراز داشتند.

در عین حال رییس جمهور افغانستان در جریان سفر اخیرش به امارات متحده عربی ضمن امضای موافقت‌نامه «همکاری‌های دراز مدت» با نهادهای مختلف آن کشور، تلاش کرد تا تاجران اماراتی را به سرمایه‌گذاری بیشتر در افغانستان تشویق نماید.

در موافقت‌نامه همکاری‌های مشترک با امارات آمده است که هر دو دولت برای تشویق سکتور خصوصی توانا، رشد تجارت و سرمایه‌گذاری، ایجاد فرصت‌های شغلی، توسعه روستاها، زیربناها، حمل و نقل و بالابردن سطح آموزش دختران و پسران همکاری خواهند کرد.

سال آبادانی

alkozay investment
قربان حقجو رییس اداره آیسا حین اعلام برنامه ملی سرمایه گذاری در افغانستان

با توجه به کاهش سرمایه گذاری در سال های اخیر در افغانستان، دولت این کشور سال جاری را سال متفاوت برای جذب سرمایه گذاری خوانده است. اداره حمایت از سرمایه‌گذاری افغانستان (آیسا) سال گذشته اعلام کرد که میزان سرمایه‌گذاری در این کشور 30 درصد کاهش یافته است و تصریح نمود که ۵۹۰ میلیون دالر سرمایه گذاری جدید در افغانستان ثبت شده است. این در حالی است سال گذشته افغانستان شاهد 860 میلیون دالر سرمایه گذاری بود که این میزان 30 درصد کاهش را نشان می دهد.

به گفته‌ی قربان حقجو، آمار ثبت شده در این اداره در سال 2015 نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۱ تاکنون میزان سرمایه‌گذاری در افغانستان سیر نزولی داشته‌ است.

اما با این وجود حکومت افغانستان سال 2016 میلادی را «سال آبادانی» نامیده است و به این باور است که افغانستان می تواند توجه بیشتر سرمایه‌گذاران را به در این سال جلب کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان