سناتوران امریکایی به اوباما؛ افغانستان را به عراق دوم مبدل نسازید

انتظار می رود باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحد امریکا در آستانۀ نشست ناتو در وارساو پایتخت پولند، تصمیم سرنوشت ساز در باره میزان حضور سربازان امریکایی در افغانستان بگیرد.

اکنون 9800 سرباز امریکایی در قالب مأموریت قاطع ناتو در افغانستان مشغول آموزش، مشورت و کمک به سربازان افغان است اما اوباما انتظار دارد این شمار را به 5500 سرباز کاهش دهد.

با توجه به اوضاع نا به سامان امنیتی در افغانستان، شماری از سناتوران برجستۀ امریکایی از کاهش سربازان واشنگتن در کابل با جدیت هشدار می دهند.

troops
سربازان خارجی در حال گشت زنی

سناتور گراهام بیل باور دارد اگر نیروهای امریکایی از تعداد کنونی آن کاهش یابد، گروه های مختلف شورشی در افغانستان نیرومند خواهند شد و افغانستان به زودی به عراق دوم بدل خواهد شد. آقای بیل می گوید” می خواهم همه یک مسأله را بدانند، اگر شما افغانستان را فراموش کردید، مسوولیت آن به دوش خود شما خواهد بود. افغانستان کشوری است که حمله های یازدهم سپتمبر از آن جا سازماندهی شده بود. رییس جمهور در همین نزدیکی ها در باره حضور سربازان امریکایی در افغانستان یکی از تصمیم های سرنوشت ساز را خواهد گرفت. آقای رییس جمهور این بار باید مشورت های سالم نظامی را بشنود و بگذارد که رییس جمهور بعدی در باره افغانستان تصمیم بگیرد. لطفا، شمار نیروهای امریکایی را در افغانستان کاهش ندهید، والا این کشور به زودی به عراق دوم بدل خواهد شد.”

US AF
یک سرباز امریکایی در یکی از میدان های نبرد در افغانستان

در عین حال سناتور جان مک کین، از سیاست مداران ارشد در کنگره آمریکا و رییس کمیتۀ خدمات نظامی سنای این کشور تاکید کرده است که امریکا نباید درس های حمله یازدهم سپتمبر را فراموش کند. او اضافه نموده که ” ما درس های مان از حمله های یازدهم سپتمبر آموخته ایم. ما می دانیم که حمله بر امریکا از افغانستان سازماندهی شده بود. ما نمی توانیم بگذاریم افغانستان دو باره به چنین مکانی بدل شود. اگر ما افغانستان را ترک کنیم، گروه های تروریستی در افغانستان تقویت خواهند شد و امریکا آماج حمله های  بیشتری قرار خواهد گرفت. ”

انتظار می رود مسوولان درجه یک کاخ سفید، در باره نگه داشتن 9800 سرباز امریکایی در افغانستان و یا کاهش آن به 5500 سرباز در نشست وارساو که به روز های هفتم و هشتم ماه روان میلادی برگزار می شود، تصمیم بگیرند. اما احتمال دارد که چنین تصمیم کلانی پیش از این نشست مهم امنیتی-نظامی برای افغانستان، گرفته شود.

US troop
گروهی از سربازان امریکایی در جریان یک ماموریت

تصمیم سرنوشت ساز

یک دیپلمات غربی به تازگی به خبرگزاری رویتزر گفته که رییس جمهور اوباما هنوز در باره آینده حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان تصمیم نگرفته است. این دیپلمات که از او نامبرده نشده  تصریح نموده که “نمی دانم چه زمانی رییس جمهور اوباما در این باره تصمیم خواهد گرفت. اما، فکر نمی کنم رییس جمهور اوباما در این باره تصمیمی گرفته باشد.”

یکی از وعده های کلان انتخاباتی رییس جمهور اوباما در جریان پیکارهای انتخاباتی اش، کاهش سربازان امریکایی از افغانستان به حداقل ممکن است.

اما به باور دیپلمات های امریکایی، رییس جهمور اوباما هنوز منتظر توصیه های نظامی جنرال ریچارد نیکلوسن، رییس کل نیروهای خارجی در افغانستان است. آقای نیلکوسن در جریان 90 روز کاریش به حیث فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان، یک گزارش مفصلی از اوضاع امنیتی افغانستان فراهم کرده که هنوز جزییات آن به رسانه ها درز نکرده است.

US Pres.
رییس جمهور اوباما برای سربازان امریکایی در پایگاه نظامی بگرام در کابل سخنرانی می کند

تقویت روزافزون داعش

مسوولان کاخ سفید در حالی خود را برای یک تصمیم گیری مهم و سرنوشت ساز آماده می سازند که گروه نو ظهور داعش در افغانستان با گذشت هر روز تقویت می یابد.

در تازه ترین مورد، شماری از کودکان وابسته به این گروه، سه طالب را در ننگرهار با گلوله از میان بردند.

نوار تصویریی که از جریان این کشتار طالبان به رسانه ها درز کرده نشان می دهد که شماری از کودکان ” زیبا رو” با لباس های منظم و مجهز ظاهرن سه جنگجوی طالب را به جرم جاسوسی به گلوله می بندد.

Kid militant
یک سرباز وابسته به گروه داعش یک طالب را در ننگرهار گلوله باران می کند

این نخستین بار است که جنگجویان داعش شاخۀ افغانستان فیلمی را بیرون داده اند که در آن کودکان مشغول ترور و وحشت آفرینی اند. هرچند، این گروه در عراق و سوریه از کودکان برای اعدام افراد بازداشت شده، به گونۀ قابل توجهی استفاده کرده است.

داعش تاکنون مسولیت شماری از حمله های را مرگبار را در بخش های از افغانستان به ویژه ولایت ننگرهار پذیرفته است. تازه ترین حملۀ این گروه، بم گذاری در موتر یکی از فرماندهان پولیس محلی در ننگرهار بود که به کشته شدن این فرمانده انجامید. پیش از این نیز، شماری از جنگجویان این گروه بر پنج پستۀ پولیس محلی در بتی کوت ننگرهار یورش بردند و پانزده تن را کشتند. هرچند، در ضد حملۀ نیروهای دولتی، گفته شد که بیش از یک صد داعشی در کوت ننگرهار از پا در آمدند.

ISIS. US senate
شماری ازجنگجویان وابسته به داعش در افغانستان

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط قیام نوری

قیام نوری از خبرنگاران خبرنامه است. دانش آموخته رشته حقوق و علوم سیاسی از یکی از دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان می‌باشد. او بیش از شش سال می‌شود که در رسانه‌های مختلف در افغانستان به عنوان خبرنگار ارشد در حوزه های سیاسی و امنیتی کار کرده است. قیام اکنون در خبرنامه سیاست و امنیت را دنبال می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *