جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

اتهام شگفت‌انگیز؛ افغانستان به پاکستان تروریست می فرستد

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

وزیر ایالت پنجاب پاکستان در نامه‌ای محرمانه‌ای به نهادهای استخباراتی این کشور ادعا کرده است که حدود یک صد جنگجوی یک گروه شورشی وابسته به تحریک طالبان پاکستان در افغانستان آموزش دیده اند تا به ادعای او بر ضد پاکستان عملیات‌های تروریستی انجام دهند.

بر بنیاد محتوای این نامه، این افراد وابسته به گروه جماعت الحرار است که از شاخه‌های نظامی تحریک طالبان پاکستانی پنداشته می شود؛ گروهی که در کنار طالبان پاکستان علیه ارتش پاکستان می‌رزمد.

در این نامه آمده که این افراد از سوی ارتش و برخی نهادهای حکومتی افغانستان پشتیبانی می‌شوند. بر بنیاد این اطلاعات استخباراتی، آنها می‌خواهند انتقام درگیری‌های اخیر را در تورخم بگیرند.

militant
یک جنگجوی طالب در بخش های مرزی افغانستان و پاکستان

در نبرد تورخم که چهار روز ادامه یافت، یک سرباز افغان کشته شد و شش سرباز دیگر زخمی شدند. در همین حال گزارش شده که در جنگ تورخم شش سرباز پاکستانی به شمول یک فرمانده ارشد ارتش این کشور کشته شدند و دوازده سرباز دیگر نیز زخم برداشتند.

اتهام محض

گفته های این وزیر اعلی پنجاب پاکستان – از ایالت های مهم امنیتی و سیاسی پاکستان – با واکنش شدید وزارت امور داخله رو به رو شده است.

سخنگوی این وزارت در گفتگو با خبرنامه می گوید که ” ما به شدت  این اظهارات را محکوم می کنیم. این اظهارات به دور از حقیقت است. هیچ وقت دولت افغانستان از گروه های تروریستی حمایت نمی کند. حکومت و مردم افغانستان در خط مقدم قرار دارند و در راستای مبارزه با هراس افگنی صداقت خود را ثابت کرده اند.”

صدیق صدیقی افزود که ” پاکستانی ها می دانند که چه کسانی از آن سوی مرز از هراس افگنان حمایت می کنند. هیچ کسی تعهد ما را در مبارزه با هراس افگنی زیر پرسش برده نمی تواند. چنین برداشت غیرواقعی، غلط و یک اتهام محض است.”

بدنبال بدتر شدن وضعیت امنیتی افغانستان، حکومت نظامی پاکستان زیر فشار شدید امریکایی ها قرار گرفته است. امریکایی ها باور دارند که بخش بزرگ از ناامنی ها در افغانستان از پاکستان تمویل و حمایت می شود و مسوولان آن شبکه حقانی و طالبان افغان است؛ گروه های که به باور ریچارد اولسون، نماینده ویژۀ امریکا برای افغانستان و پاکستان، اگر از میان نروند روز پاکستان را نیز سیاه خواهند کرد.

spokesman
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله اتهام پاکستان را مبنی بر فرستادن تروریست به این کشور رد می کند

اما، همین دیروز، عاصم بجوا، سخنگوی ارتش پاکستان گفته که “پاکستان به هیچ کسی پناه نمی دهد؛ پاکستان هیچ کسی را کمک نمی کند و پاکستان به هیچ کسی اجازه نمی دهد، از خاکش برای حمله های برون مرزی استفاده کند.”

مدیریت مرزها در دیدار با امریکایی ها

به تازگی هیئت از سناتوران برجستۀ امریکایی به رهبری جان مک کین، رییس کمیتۀ نیروهای نظامی امریکا به پاکستان رفته است. این سناتوران در دیدار شان با رییس ستاد ارتش پاکستان تأکید کرده اند که برای حل اختلافات مرزی، راهکار سیاسی باید در نظر گرفته شود.  اما، مشخص نشده چه راهکاری.

جنرال راحیل شریف، رییس ستاد ارتش پاکستان اما به این سناتوران امریکایی گفته که ” یک افغانستان با ثبات به سود پاکستان هم است و روابط میان کابل و اسلام آباد برای تأمین صلح منطقه یی مهم است.”

ظاهرن، پاکستانی ها اعتبار شان را نزد شرکای امریکایی شان به میزان قابل توجهی از دست داده اند. کانگرس  امریکا به تازگی کمک 700 میلیون دالری واشنگتن را به ارتش پاکستان قطع کرده است. قرار بود با این پول نظامیان پاکستان 16 فروند جت های جنگی پیشرفته بخرد که حالا به نظر می رسد خرید این جت ها به رؤیای مبدل شده است.

chief in command
راحیل شریف، رییس ستاد ارتش پاکستان

هشدار رییس پیشین امنیت ملی هند

در چنین زد و بند های، رییس پیشین استخبارات هند، در مقاله‌ای که به روزنامه نیو اندین اکسپرس نشر شده، هشدار داده است که پاکستان در پناه دادن به هراس افگنان و استفاده از آن علیه منافع امریکا و هند هیچ فرصتی را از دست نمی دهد. او نوشته که ” امریکا و هند به خوبی آگاه باشند که آی.اس.آی از گروه های افراطی که با دستان خودش ساخته است، بر ضد امریکا و هند استفاده می کند و بعدن تقصیر آن را بر گردن القاعده و طالبان می اندازد. پاکستان از دیر باز به این سو از شبکه های جماعت الدعوه، جیش المسلمین و شبکۀ حقانی بر ضد امریکا و هند استفاده کرده است. از این رو، نیاز است که نظر جهان بر لانه های هراس افگنی مذهبی در پاکستان جلب شود و این کشور در سطح بین المللی منزوی گردد.”

هند، از حامیان جدی دولت افغانستان پنداشته می شود. پیشینه همکاری این کشور به سال های 1990 میلادی بر می گردد که جبهه مقاومت را بر ضد طالبان تمویل و پشتیبانی کرد. این کشور در چهارده سال گذشته نیز بیش از 2 میلیارد دالر را برای ساخت زیربناهای افغانستان هزینه کرده است. بند سلما از تازه ترین نمونه های سرمایه گذارهای کلان هند در افغانستان پنداشته می شود.

USA
یک سرباز امریکایی در حال تأمین امنیت کاروان های این نیروها

توقف بس های دوستی

در پی جنجال های مرزی در تورخم که به جنگ چهار روزه ای ارتش افغانستان با پاکستان انجامید، بس های مسافربری نیز متوقف شده است. مدیر بس های مسافربری “دوستی افغان – پاکستان” می گوید که این بس ها به دلایل نامعلوم از سوی دولت افغانستان متوقف شده است. این بس ها روزانه تا 800 مسافر را از در مسیرهای جلال آباد – پشاور انتقال می داد.

روابط افغانستان و پاکستان در دو ماه اخیر به سردترین درجه ممکن آن رسیده است. روشن نیست این وضعیت تا کی و تا کجا ادامه خواهد یافت. اما، به نظر برخی از آگاهان تیرگی روابط دو همسایه یی وابسته هم، می تواند پیامدهای منفی اقتصادی، امنیتی و سیاسی در بر داشته باشد.

pakistani transportation
یک بس مسافربری پاکستانی

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان