جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
23 بازدید

6اپ اینترنتی که تماس‌های تلفنی را در افغانستان کاهش داده است

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

پیش از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان اینترنتی، تماس‌های تلفنی روش اصلی برای ایجاد ارتباطات میان شهروندان افغانستان به شمار می‌رفت. بیشترین تماس‌های تلفنی میان بازرگانان، سیاست مداران، شهروندان عادی در داخل و خارج از افغانستان صورت می‌گرفت.

با این وجود مصرف تماس‌‎های تلفنی برای بازرگانانی که مجبور بودند هر روز دست کم 15 تماس داخلی و خارجی داشته باشد، کمرشکن بود. ورود مبایل‌های هوشمند، توسعه اپ‌های انترنتی و رشد انترنت در افغانستان باعث شد که اپ‌های اینترنتی جای تماس‌های تلفنی را در افغانستان به گونه‌ی چشمگیری بگیرد؛ کاری که به گفته‌ی خیلی از شهروندان برای آنان اقتصادی تر تمام می‌شود.

مسنجر فیسبوک (Messenger)

مسنجر فیسبوک، اپ است که قابلیت ارسال پیام و برقراری تماس صوتی و تصویری دارد . شهروندان افغانستان که اکثرن کاربر شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک هستند، بیشترین استفاده را از این اپ اینترنتی می‌کنند. اما مسنجر همانطور که از نامش پیداست، معمولن به منظور ارسال پیام‌های متنی استفاده می‌شود تا صوتی و تصویری.

FB and msngr
نمای از مسنجر فیس بوک

اپلیکیشن جدید فیس‌بوک با برداشتن امکان چت کردن در این اپلیکیشن‌ موبایل، کاربران را مجبور می‌کند که پیام رسان فیس‌بوک را برای چت مستقیم با دوستانشان دانلود کنند.

این موضوع در طول حدود یک سال گذشته دقیقا بعد از خرید واتس‌اپ به وسیله‌ی فیس بوک به قیمت نوزده میلیارد دلار مطرح شده است؛ بر اساس این استراتژی، اکنون 900 میلیون تن در سراسر جهان از این اپلیکیشن استفاده می‌کند.

اسکایپ (Skype)

اسکایپ اولین برنامه اینترنتی بود که برای ایجاد ارتباطات وارد افغانستان شد. در آن زمان انترنت بجز از انترنت کلپ‌ها در جای دیگر یافت نمی‌شد. شبکه‌های مخابراتی افغانستان، خدمات اینترنتی اندکی  ارائه می‌کردند. شهروندان افغانستان اکثراً با استفاده از انترنت کلپ‌ها برای دوستان و اعضای خانواده خود در خارج از افغانستان از طریق سکایپ تماس می‌گرفتند.

درست است كه اسكايپ يكي از اولين برنامه‌هاي تماس اينترنتي راحت و ارزان در سراسر دنيا است، اما محبوبيت‌اش با فعاليت واتس‌آپ، تلگرام و پيام رسان فيس‌بوك روز به روز كمتر مي‌شود.

skype
نمای از مکالمه دو تن در اسکایپ

حال شرکت مايكروسافت مي‌گويد كه اسكايپ قرار است به چيزي «بيش از يك اپليكيشن چت» بدل شود.

شركت آمريكايي «مايكروسافت» در سال 2011 اسكايپ را به قيمت هشت و نيم ميليارد دالر خريد و دلیل عمده آن این بود که اسکایپ را به يك اپليكيشن چند رسانه‌اي و با قابليت‌ تعاملي بيشتر بين كاربران تبدل كند.

وایبر (Viber)

این اپلیکشن دارای قدرت شریک کردن ویدیو، ارسال پیام و برقراری تماس‌های صوتی و تصویری است که در برآورد می‌شود بیشترین استفاده کننده را در افغانستان دارد.

از عمر این اپ دیری نمی‌گذرد اما در این مدت اندک توانسته، جایگاه ویژه را در میان استفاده کنندگان اپ‌های انترنتی باز کند. وایبر در سال ۲۰۱۰ و برای رقابت با اپلیکیشن اسکایپ وارد گوشی‌های آیفون شد و بعد از گذشت یک سال به طور آزمایشی و محدود قدم به دنیای اندروید گذاشت و در سال ۲۰۱۲ به طور رسمی فعالیت خود را در این پلتفرم نیز آغاز کرد.

viber
نمای از وایبر

با این وجود ویندوزفون نیز از این اپلیکیشن بی نصیب نمانده و وایبر در همان سال برای گوشی‌های ویندوزفون نیز منتشر شد تا یکی از اولین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان باشد که در تمام پلت‌فرم‌های موبایل وجود دارد. این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۳  به قیمت ۹۰۰ میلیون دالر از سوی شرکت جاپانی (Rakuten) خریداری شد.

واتس اپ (Whats App)

این اپ در افغانستان بیشتر برای ارسال پیام‌های صوتی استفاده می‌شود. در عین حال، اخیرا واتس‌اَپ امکان تماس صوتی را نیز برای کاربران خود فراهم ساخته است.

این اپ به عنوان یکی از اولین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان موبایل، کار خود را در سال ۲۰۰۹ شروع کرد و به مدت کمی، طرفداران خود را در بازار اپ‌های اینترنتی یافت. اکنون واتس‌اَپ بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر فعال دارد.

whats app
واتس اپ در حال گسترش

امکاناتی همچون ارسال عکس، موسیقی، ویدیو و پیام‌های متنی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به حساب می‌آید. سیاست قبلی واتس‌اَپ این بود که تنها در سال اول رایگان باشد اما پس از آن ۰.۹۹ دالر در سال باید بابت آن پرداخت شود. اما پس از آن که این اپ از سوی فیس بوک خریداری شد، سیاست پولی آن تغییر کرد و مسولان ارشد فیس بوک اعلام کرده اند که آن را برای مشترکین خود رایگان عرضه می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، واتس‌اَپ ۸۰۰ ملیون کاربر دارد که با توجه به نمودار صعودی کاربران آن، به زودی مرز یک میلیارد کاربر را هم خواهد گذراند.

با این وجود این اپ توسط فیسبوک به قیمت نوزده میلیارد دالر خریداری شد است.

لاین  (Line)

لاین از اپ‌های دیگری است که طرفداران زیادی در میان جوانان دارد. این اپ همانند فیس بوک ظرفیت گذاشتن استاتوس را داشته و در عین حال برای ارتباطات نیز از قابلیت‌های خوبی برخودار است.

این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۱ در جاپان راه‌اندازی شد و تنها پس از دو سال به بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جاپانی مبدل شد. لاین در ابتدا برای اندروید و iOS ارایه شد اما در نهایت و در سال ۲۰۱۲ نسخه مربوط به مبایل‌های بلک‌بری آن نیز عرضه شد.

Line
لاین بیشتر شبیه فیس بوک است

نسخه ویندوز فون آن نیز یک سال بعد وارد بازار شد. این اپلیکیشن یکی از قدیمی ترین و پرامکانات ترین اپلیکیشن های موبایل نیز به حساب می آید که با ارائه ی امکاناتی نظیر کانال های تایید شده و تایم لاین و همچنین بهره مندی از استیکرها و پشتیبانی فارسی آن یکی از محبوب ترین اپلیکیشن ها در داخل افغانستان ساخته است.

تلی‌گرام (Telegeram)

عمر تلگرام در افغانستان کوتاه بوده اما میزان تاثیر گذاری آن بزرگ است.  این اپ در چند ماه اخیر میان شهروندان افغانستان محبوبیت جدی یافته است. سرعت بالای آن در انتقال فایل ها و تصاویر و امنیت بالای آن، میزان استفاده از تلیگرام را در افغانستان افزایش داده است. اکثر شخصیت‌های مطرح سیاسی و فرهنگی و در عین حال شرکت‌های بزرگ و کوچک و خبرگزاری‌ها از تلیگرام برای پیام‌رسانی خود استفاده می‌کنند.

telegram
نمای از تلگرام

تیلی گرام  قادر است در کنار پیام‌های متنی، تصویر، ویدیو و هر فایلی که فکرش را کنید ارسال و دریافت کند. تلگرام که موسس آن یکی از مدیران وب سایت VK است برای تمامی پلتفرم‌های موبایل موجود بوده و علاوه بر نسخه‌ی مخصوص ویندوز و مک، نسخه‌ی تحت وب آن نیز در اختیار کاربران قرار گرفته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان