جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

توسعه ترانسپورت؛ راه آهن ترکمنستان-آقینه آغاز به کار می کند

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

ارگ ریاست جمهوری افغانستان از آغاز به کار پروژه راه آهن ترکمستان- آقینه خبر داده است. دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری می‌گوید که قرار است رییس جمهوری در ماه آینده میلادی به ترکمنستان سفر کند و کار این  پروژه را افتتاح کند.

براساس اعلامیه ریاست جمهوری این موضوع در سفر محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان به ازبکستان با قربان قلی بردی محمدوف رییس جمهور ترکمنستان، مطرح شده است.

در این دیدار که در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای در ازبکستان انجام شد، رییس جمهور ترکمنستان از رییس جمهور غنی دعوت کرده است که در ماه‌های آینده به ترکمنستان سفر کند و ضمن افتتاح راه آهن آقینه، تاجران دو کشور نیز در مورد گسترش مناسبات تجارتی گفتگو کنند. او گفته است که در جریان این سفر موافقت نامه ترانزیتی لاجورد نیز به امضا خواهد رسید.

Turkmanistan Railways
روسای جمهوری افغانستان و ترکمنستان حین امضای توانق نامه دوجانبه

در این دیدار رییس جمهوری افغانستان به ترکمنستان اطمینان داده که حکومت افغانستان برای عملی شدن این پروژه آمادگی کامل دارد.

پروژه راه آهن ترکمنستان – آقینه از ترکمنستان شروع و به بندر آقینه ولایت فاریاب وصل می‌شود. این راه آهن، پس از یک سال از افتتاح قرار است به جوزجان بلخ، کندز و تاجیکستان هم ادامه پیدا کند.

دیدار هیات ترکمنستان از آقینه

هیئت ترکمسنتان به شمول معاون شورای وزیران و وزیرخارجه ترکمنستان روز گذشته به افغانستان سفر کرده و از بندر آقینه ولایت فاریاب دیدن نموده است.

در اعلامیه وزارت خارجه افغانستان که در این مورد نشر شده آمده است که وزیر امور خارجه ترکمنستان ضمن دیدار از تاسيسات در حال ساخت راه آهن در بندر آقینه، بخاطر سازماندهی بیشتر کارهای این پروژه با آقای شاکر کارگر نماینده رییس جمهوری افغانستان در امور کشورهای مشترک المنافع و سید انور سادات و مولوی لطف الله عزیزی والیان ولایت های فاریاب و جوزجان نیز دیدار و گفتگو کرده است.

Turkmanistan Railways
یکی از نشست های دو جانبه رییس جمهور افغانستان و رییس جمهور ترکمنستان

نقش محوری

راه آهن ترکمنستان آقینه از آتامیرات و امام نظر ترکمنستان شروع شده و با گذر از بندر آقینه، شهرهای اندخوی، شبرغان، مزار شریف، خلم، قندز و شیرخان بندر افغانستان به شبکه راه آهن تاجیکستان وصل خواهد شد.

طول مجموعی این مسیر بیش از ۵۹۰ کیلومتر خواهد بود که در حدود ۴۰۰ کیلومتر آن از خاک افغانستان عبور می‌کند که تمویل بخشی از هزینه مالی ساختمان این راه آهن را بانک توسعه آسیایی به عهده خواهد گرفت.

با این و جود این بهترین نمونه از میزان تاثیر موقعیت افغانستان و نقش محوری آن در توسعه و رشد تجارت و اقتصاد در منطقه است.

Turkmanistan Railways
وزیر خارجه ترکمنستان و معاون وزیر خارجه افغانستان

در حال حاضر کشورهای تاجیکستان و ترکمنستان، با وجود داشتن روابط خوب با یگدیگر، مسیر کوتاه ترانزیتی ندارد. این دوکشور مجبور اند که کالاهای تجاری‌شان را از طریق راه آهن روسیه انتقال دهند؛ امری که زمان‌گیر و پر هزینه است.

با این و جود راه آهنی که از ترکمنستان به افغانستان می‌آید می‌تواند علاوه بر درآمد زایی برای افغانستان این کشور را نقطه وصل دوشنبه و عشق آباد نماید.

برآورد می‌شود که این پروژه سالانه حدود یک صد میلیون دلار به خاطر حق ترانزیت  در آمد داشته باشد.

Turkmanistan Railways
دیدار هئیت افغانستان و ترکمنستان

توسعه راه آهن

دولت افغانستان با تشخص نیازهای افغانستان به راه آهن، اداره‌ای را به نام  «اداره راه آهن افغانستان» در ماه نوامبر ۲۰۱۲ از طریق شورای وزیران تصویب کرد. این اداره مسوولیت تدوین و ترتیب تمام قوانین و مقررات مربوط به راه آهن افغانستان را دارد.

تاهنوز افغانستان برای داشتن راه آهن و گسترش روابط تجاری‌اش با کشورهای منطقه از این این طریق، تلاش‌های چشمگیری داشته است.

تلاش برای ساختن راه آهن راه ابریشم و همچنان تلاش برای ساختن راه آهن‌های داخلی مثل راه آهن هرات -تورغندی از جمله‌ی این تصمیم‌های قاطع حکومت بوده است.

انتظار می‌رود که شبکه راه آهن در حال ساخت افغانستان نه تنها برای رشد اقتصاد داخلی این کشور بلکه در رشد اقتصاد منطقه و ایجاد دهلیزهای عبور و انتقال منابع طبیعی در داخل و خارج افغانستان نیز نقش موثر ایفا کند.

Turkmanistan Railways
نشست دوجانبه افغانستان و ترکمنستان

به همین دلیل، تاسیس و توسعه راه آهن افغانستان را سازمان‌های چون سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO)٬ سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای آسیای مرکزی (CAREC)، اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای آسیای جنوبی (SARC) و همچنین گروپ هشت (G8)  نیز حمایت می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان