جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

پنتاگون: طالبان رؤیای تسخیر شمال را در سر می پرورانند

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

وزارت دفاع امریکا سه شنبه این هفته گزارش 116 صفحه یی را از اوضاع امنیتی، راهبردهای نظامی، مشکلات نظامیان افغانستان و آینده امنیت این کشور نشر کرده است.

بر اساس این گزارش، برآورد شده که طالبان در نیمه اول 2016 میلادی، حمله‌های شان را بر ولایت هلمند افزایش خواهند داد. هلمند از ولایت‌های استراتیژیک در جنوب افغانستان است که سقوط آن بار سنگین بر معادله جنگ افغانستان خواهد داشت. از سوی هم این ولایت حیثیت بزرگ‌ترین تمویل کننده طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی را به دلیل داشتن بیش از ۹۰ درصد تریاک افغانستان دارد.

در این گزارش تحلیلی آمده که گروه طالبان تلاش دارند تا نفوذ شان را بر بخش‌های شمال افغانستان گسترش دهند.

این گزارش به حمله‌های که در شهر کابل رخ داده نیز پرداخته و همچنان هشدار داده است که طالبان در تلاش انجام حمله‌های بزرگ تر در شهر کابل اند تا توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده و فشار بیشتر بر حکومت مرکزی افغانستان وارد کند.

حمله انتحاری مرگبار در شاه شهید کابل

پیش از این نیز گزارش‌های در مورد تلاش‌های طالبان برای گسترش ساحه نفوذ شان در سراسر افغانستان نشر شده بود. تمرکز این گروه برای سقوط ولایت ها وشهرهای بزرگ افغانستان در شمال کشور نیز، حکایت از تلاش‌های این گروه برای گسترش ساحه نفوذ شان در ولایت‌های افغانستان دارد. سقوط شهر کندز در هشتم ماه میزان سال گذشته، دقیقا یادآور همین نکته می‌باشد.

گزارش پنتاگون هشدار می‌دهد که طالبان در سال روان میلادی، حمله‌های بزرگ را بر سراسر بخش‌های شمالی افغانستان، بخش‌های شرقی و حتا کابل انجام خواهند داد. در این گزارش آمده که هرچند طالبان توان حضور دراز مدت نظامی را در بخش‌های ناامن کشور ندارند، اما هنوز توان انجام حمله‌های تروریستی بزرگ را بر کلان شهرهای افغانستان از دست نداده اند.

واکنش حکومت افغانستان

دفتر مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان، گزارش پنتاگون را تأیید می‌کند و باور دارد که طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی به شدت تلاش می‌کنند تا امنیت افغانستان و حتا منطقه را بر هم بزنند. سخنگوی مشاور امنیت ملی رییس جممهور به خبرنامه می‌گوید: “طالبان هنوز هم دشمن امنیت ملی افغانستان است و این گروه در کنار دیگر گروه‌های تروریستی هنوز هم تهدید جدی در برابر مردم افغانستان می‌باشند.”

تواب غورزنگ تاکید می‌کند که نیروهای امنیتی افغانستان حمله‌های طالبان و حامیان شان را در بخش‌های مختلف این کشور عقب زده است. او می‌افزاید نیروهای امنیتی افغانستان با تمام توان در برابر طالبان و دیگر گروه‌های هراس افگن و آنچه او دشمنان مردم افغانستان می‌خواند، ایستاده‌گی می‌کند.

دفتر مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان در عین حال می‌گوید که دیدگاه حکومت افغانستان و پنتاگون نسبت به طالبان مشابه است و کابل انتظار دارد تا ناتو و به ویژه امریکا به کمک های نظامی و امنیتی خود با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ادامه بدهد.

Gen. Murad
جنرال مراد، معاون ستاد مشترک ارتش افغانستان در حال فرماندهی یکی از نبردها

پیش از این رییس جمهور غنی پس از حمله خونبار طالبان به شهر کابل، این گروه را محارب، تروریست و شرارت پیشه خوانده بود. آقای غنی در بخشی از سخنان خود در باره عوامل حمله سه شنبه خونین کابل از واژه‌های “محارب”، “تروریست”، “خون آشام”، “باغی” و “شرارت” استفاده کرد.

حمله های بزرگ

در این گزارش پنتاگون گفته شده که از آغاز ماه دسامبر سال دوهزار و پانزده میلادی تا ماه می سال روان میلادی، طالبان 10 حمله بزرگ را در کابل و 50 حمله‌ای بزرگ دیگر را در سراسر افغانستان راه اندازی کرده اند. هرچند، این رقم، 41 درصد کاهش را در مقایسه با شش ماه اول سال دوهزار و پانزده میلادی نشان می‌دهد.

بزرگ‌ترین این حمله ها در کابل، حمله این گروه به ریاست محافظت رجال برجسته در 31 حمل امسال بود که منجر به کشته شدن 64 نفر و زخمی شدن نزدیک به 350 تن دیگر گردید.

در همین حال، مجموع حمله‌های طالبان در شش ماه نخست سال روان میلادی که منجر به کشته شدن نظامیان و غیرنظامیان افغان شده اند، 4480 حمله می‌باشد. این یعنی، به گونۀ میانگین طالبان در هر ماه درهمین دوره، نزدیک به 800 حمله مرگبار انجام داده اند. هرچند این رقم از اول ماه دسمبر سال دوهزار و چهارده تا آخر ماه می سال دوهزار و پانزده میلادی به 4913 حمله، با میانگین 818 حمله مرگبار در ماه می‌رسید.

در نیمه دوم سال دوهزار و پانزده میلادی  که از ماه جون تا ماه نومبر همان سال می‌شود، طالبان 5822 حمله مرگبار انجام داده اند.

قربانیان نبرد بی پایان

با این که در شش ماه گذشته سال روان میلادی نبردهای خونین در بخش‌های گوناگون افغانستان رخ داده، اما مواد انفجاری هنوز بیشترین تلفات را بر سربازان این کشور وارد کرده است. این گزارش هرچند آمار دقیقی از شمار تلفات نظامیان افغان نمی‌دهد، اما گفته شده که شمار تلفات نظامیان افغان در مقایسه با سال پار افزایش یافته است. گزارش پنتاگون گفته است که پولیس محلی در میان نیروهای امنیتی افغانستان بیشترین تلفات را داشته اند.

victims
مردی پسر زخمی اش را به بیمارستان انتقال می دهد

در این گزاش، غیرنظامیان بخش بزرگی قربانیان جنگ جاری در بخش‌های گوناگون افغانستان پنداشته می‌شوند. این گزارش، شمار تلفات ثبت شده غیرنظامی را در شش ماه اول سال دوهزار و شانزده میلادی نزدیک به 2500 تن گفته است. از این میان 760 غیرنظامی کشته شده و بیش از 1700 نفر دیگر مجروح شده اند. تلفات غیرنظامیان در مقایسه با پارسال افزایش یافته است.

رهبری ارتش

گزارش شش ماه نخست پنتاگون از درد دیگری نیز می‌نالد، رهبری نظامیان افغانستان.

این گزارش تأیید کرده است که رهبری نظامیان افغانستان و فقدان رهبری درست و کارا در صفوف نیروهای امنیتی این کشور، همچنان یک چالش جدی بر سر راه کارایی ارتش باقی مانده است. این گزارش گفته است، تا هنگامی که رهبری ارتش افغانستان درست نشود، دست‌آوردهای به دست آمده‌ی نظامی در میدان‌های نبرد حفظ نخواهند شد.

در بخشی از این گزارش آمده:” گزینش، جابه جایی و تقویت رهبری سالم نظامی و غیرنظامی در وزارت‌های امنیتی، زیربنای پیروزی نیروهای امنیتی افغانستان پنداشته می‌شود. هنوز هم، نظامیان بلندپایه در بخش‌های تاکتیکی و عملیاتی مداخله می‌کنند و این مساله باعث شده که نیروهای امنیتی در وزارت‌های داخله و دفاع به گونه درست حمایت نشوند.”

با این وجود، وزارت های داخله و دفاع برای کاهش فساد اداری و بهتر ساختن مدیریت، شماری از افسران بلندپایه و جنرالان را از این نهادها را برطرف کرده اند. از جمله، گزارش پنتاگون نوشته است که وزارت دفاع دستِ چهل جنرال و وزارت امور داخله هم دستِ بیست و سه افسر بلندپایه را از کار گرفته است.

بر بنیاد گزارش پنتاگون، نیروهای امنیتی افغانستان کنترول شان را بر شهرها، شاهراه‌ها و راه های استراتیژیک، نگه داشته اند. در حالی که طالبان بیشترین نفوذ شان را در بخش های دورافتاده و روستایی گسترش داده اند و همین اکنون طالبان بر سه صد روستا تسلط کامل و دراز مدت دارند.

taliban
شماری از اعضای گروه طالبان در حال بازرسی مناطق زیر اداره شان

هزینه ارتش افغانستان نیز در سال روان میلادی پنج میلیارد دالر امریکایی برآورد شده است که بیش از سه میلیارد دالر آن را ایالات متحد امریکا می‌پردازد. هرچند، این رقم در سال دوهزار و هفده میلادی به 4.72 میلیارد دالر امریکایی کاهش خواهد یافت.

هم اکنون دست کم 171 هزار سرباز در قالب ارتش خدمت می‌کنند و در کنار آن بالاتر از 15000 هزار سرباز خارجی در چوکات ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان مشغول آموزش، تجهیز و مشورت نیروهای امنیتی افغان و نگهبانی سفارت خانه‌های کشورهای شان هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان