جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

پس از چهار روز هنوز احتمال جنگ در تورخم وجود دارد

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

در حالی که امروز وضعیت در منطقه مرزی تورخم آرام گزارش شده اما طرف‌های متخاصم بر مواضع شان تاکید کرده اند.

یک‌شنبه شب 23 جوزا، درگیری بین نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان گزارش شد. در نتیجه این درگیری یک افسر پاکستانی کشته شده و در عین حال یک پولیس مرزی افغانستان نیز جان داده است.

حمایت امریکا

مجلس نمایندگان افغانستان امروز با صدور قطعنامه‌ای خواهان حمایت همکاران بین المللی افغانستان در دفاع از تمامیت ارضی این کشور شده است.

afghan parliament and MPs
مجلس نمایندگان افغانستان در قطع نامه ی امروز خواهان حمایت آمریکا از افغانستان شده است

با آن که نامی از کشور مشخصی برده نشده، اما در موافقت‌نامه همکاری‌های استراتیژیک افغانستان و امریکا آمده است که در صورت بروز بحران و یا حمله کشور دیگر به افغانستان، ایالات متحده به کمک کابل خواهد شتافت.

این در حالیست که امریکا خواهان حل و فصل صلح آمیز تنش‌ها بین دو طرف شده است. جان کیربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد “ما از نزدیک تنش‌ها را دنبال می‌کنیم و می‌خواهیم این تنش ها به صورت مسالمت آمیز حل گردد.”

آقای کیربی در عین حال گفته است که امریکا با مقامات دو کشور در تماس می‌باشد.

national security council
شورای امنیت ملی افغانستان خواهان حل و فصل مسالمت آمیز تنش های مرزی شده است

موضع پاکستان

با توجه به آن که دفتر شورای امنیت ملی افغانستان از مذاکره و حل و فصل دیپلماتیک تنش‌های دو کشور سخن گفته و حساب کاربری تویتر این شورا در گزارشی از جلسه اخیر آن نوشته است که سربازان افغان آماده دفاع تمام عیار از افغانستان اند، اما سخنگوی ارتش پاکستان لحن متفاوتی را اختیار کرده است.

عاصم بجوا سخنگوی ارتش پاکستان در حساب کاربری تویتر خود ضمن گزارش سفر جنرال راحیل شریف رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان به مناطق قبایلی این کشور، از قول او نوشته است که مدیریت مقید مرزی پاکستان یکی از اولویت های سال 2016 پاکستان خواهد بود.

https://twitter.com/AsimBajwaISPR/status/742691382679244800

در همین حال، روزنامه دان پاکستان از قول یکی از مقامات ارشد نظامی این کشور که از او نام برده نشده گزارش داده که “دروازه مرزی” در تورخم به هر قیمتی ساخته خواهد شد. این مقام نظامی پاکستان گفته است در صورتی که کسی به این ساخت و ساز ممانعت ایجاد کند، ارتش پاکستان با تمام توان واکنش نشان خواهد داد.

این در حالیست که مقامات افغان از مواضع دفاعی خود برای دفاع از مرزهای افغانستان عقب نشینی نکرده اند. بسیاری از رهبران سیاسی افغانستان که در زمره اپوزیسیون حکومت وحدت ملی نیز قرار دارند، اعلام نموده اند که از سربازان این کشور و جلوگیری از تجاوز بر افغانستان با قاطعیت حمایت خواهند کرد.

آمادگی مصالحه

با تشدید تنش‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان و چهارمین روز جنگ کابل و اسلام آباد در تورخم، رهبر شبکه حقانی به نمایندگی از طالبان در نوار ویدویی از آمادگی این گروه برای مصالحه مشروط خبر داده است.

روزنامه اکسپرس تربیون پاکستان گزارش داده که سراج حقانی معاون ملا هیبت الله رهبر گروه طالبان گفته است که ” امارت اسلامی افغانستان مخالف گفتگوهای صلح نمی‌باشد در صورتی که در مطابقت با شریعت برگزار شود و جامعه بین المللی با آن موافقت نماید.”

در همین حال به نقل از این مقام شبکه حقانی اعلام شده که در صورت مخالفت این گروه با مصالحه، آنان کمیسیون سیاسی خود را شکل نمی‌دادند. سراج حقانی در عین حال گفته است که کمیسیون سیاسی این گروه مسوول پیشبرد مذاکرات می‌باشد.

Taliban Pakistan
سراج حقانی معاون رهبر طالبان از آمادگی مشروط برای مصالحه خبر داده است

اما در این نوار ویدویی منتسب به سراج حقانی که تا هنوز صحت آن از سوی کدام مرجع معتبر تایید نشده آمده است که طالبان با دولت افغانستان مذاکره نمی‌کنند.

نشر این پیام طالبان در زمانی که کابل و اسلام آباد در یک جنگ تمام عیار قرار دارند، سوال برانگیز گفته شده است. با این حال، تا اکنون دولت افغانستان نسبت به آن واکنشی نداشته است.

با توجه به تحولات پیش آمده، اتحادیه اروپا نیز خواهان حل مسالمت آمیز تنش‌های پیش آمده میان کابل و اسلام آباد شده است.

سفیر اتحادیه اروپا در کابل در تویتی که در حساب کاربری شخصی اش نشر شده گفته است: ” مرز مشترک، چالش‌های مشترک، راه حل‌های مشترک. افغانستان و پاکستان باید با همدیکر برای حل مسائل شان به صورت مسالمت آمیز کار کنند.”

https://twitter.com/AmbMellbin/status/742351459916910592

از یک شنبه شب این هفته تا اکنون، سه بار میان مرزبانان دو کشور درگیری های شدیدی رخ داده است و هر بار نیز تلفاتی به همراه داشته است. تا اکنون کشته شدن چهار نفر به شمول دو سرباز و دو کودک افغان در نتیجه این درگیرها گزارش شده است.

شماری زخمی‌های سربازان افغان نیز به بیشتر از پانزده نفر گزارش شده است. با این حال مقام‌های افغان روز گذشته به رسانه‌ها گفته بودند، بیشتر از بیست سرباز ارتش پاکستان به شمول یک فرمانده ارشد این نیروها را کشته اند و بیست و سه سرباز دیگر این کشور را زخمی کرده اند. اما این آمار هنوز از سوی مقام های اسلام آباد تأیید نشده است.

با توجه به گزارش رسانه‌های مختلف حاضر در محل، شرایط در تورخم شکننده توصیف شده و مرز افغانستان و پاکستان تا اکنون مسدود می‌باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان