جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

ضرب شست رییس جمهور به پاکستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

مقامات افغان اعلام کرده اند که درگیری شب گذشته در مرز افغانستان و پاکستان به آتش بس انجامیده است. دکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان صبح امروز گفت که از مجاری دیپلماتیک این موضوع پیگیری می‌شود.

نیروهای افغانستان و پاکستانی شب گذشته در مرز تورخم درگیر شدند. وزارت داخله افغانستان اعلام کرده که دست کم شش سرباز مرزی پاکستان در این درگیری کشته شده اند. در عین حال گزارش شده است که یک سرباز مرزی پولیس افغان کشته شده و هجده افغان و پاکستانی دیگر در این درگیری جراحت برداشته اند.

این درگیری که ساعت 9 شب به وقت محلی آغاز شده بود حدود سه ساعت ادامه داشت. مقامات حکومت افغانستان واکنش‌های تندی به این حمله نیروهای پاکستانی بر ایست‌های بازرسی افغانستان داشته اند.

ضرب شست فراموش نشدنی

جنگ مرزی شب گذشته با پاکستان در بالاترین سطح ممکن از سوی افغانستان پیگیری شده است. این واکنش افغانستان در طول سال‌های گذشته بی سابقه عنوان شده است. رییس جمهور افغانستان به عنوان فرمانده اعلی نیروهای مسلح این کشور، دستور دفاع از تمامیت ارضی افغانستان را صادر کرده و شخصا پی‌گیر این جنگ بوده است.

President Ghani
رییس جمهوردر جریان بازدید از سربازان ارتش

مشاور امنیت ملی افغانستان در دقایق آغاز درگیری از قول رییس جمهور این کشور، در صفحه توتیر خود نوشت که به تمام نیروهای دفاعی و امنیتی در شرق این کشور دستور دفاع از تمامیت ارضی افغانستان صادر شده است. صحفه کاربری رسانه‌ای شورای امنیت ملی افغانستان نگاشته است که ” به نیروهای دفاعی و امنیتی باروحیه افغان در شرق افغانستان دستور داده شده تا از میهن با تمام قدرت و امکانات موجود دفاع نمایند.”

https://twitter.com/NSCAfghan/status/742083552012083200

اندکی پس از این تویت، در تویتی دیگری از صفحه رسانه‌ای شورای امنیت ملی افغانستان اعلام شده که ” مشاور امنیت ملی از نزدیک حمله احمقانه ارتش پاکستان را بر ایست‌های بازرسی مرزی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان که برخلاف همه اصول می‌باشد در مرز تورخم دنبال می‌نماید.”

https://twitter.com/NSCAfghan/status/742081180196048897

این واکنش افغانستان و دستور همه جانبه جنگ با پاکستان در طول دو دهه گذشته، بی سابقه بوده است. به این جهت، بسیاری از افغان‌ها از اراده قاطع و موضع قدرت‌مند محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در مقابل پاکستان استقبال نموده و دست‌کم در فضای مجازی از نیروهای امنیتی و رهبران این کشور به شدت تقدیر کرده اند.

Afghan supporters
واکنش شهروندان افغانستان به حمله نظامی پاکستان در مرز تورخم

حمایت‌های گسترده

همزمان با رهبری جنگ تورخم در سطح عالی نهاد ریاست جمهوری و شورای امنیت ملی افغانستان، واکنش‌ها نسبت به آن در مجلس نمایندگان این کشور و محافل امنیتی و دفاعی نیز گسترده شده است.

حاجی ظاهر قدیر معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان امروز در سخنرانی‌اش در پارلمان اعلام کرد که آماده ورود به جنگ با مجموعه مردان مسلح خود می‌باشد.

او گفته است که پنج هزار فرد مسلح آماده اعزام برای جنگ با پاکستان دارد.

Zahir Qadir
حاجی ظاهر قدیر امروز در مجلس نمایندگان واکنش نشان داد

در همین حال، عبدالرحیم ایوبی نماینده قندهار در مجلس نمایندگان افغانستان شب گذشته با پوشش نظامی و تفنگی در دست، پیامی را منتشر کرده و گفته است که در مقابل بیگانان با تمام توان در کنار نیروهای امنیتی افغانستان ایستاده است.

ساعاتی قبل نیز عکس‌های از فرمانده پولیس ننگرهار در مرز تورخم در فضای مجازی دست به دست شد. زره ور زاهد فرمانده پولیس ننگرهار که به جنگ و مقاومت گسترده در مقابل طالبان در ولایات‌های جنوبی این کشور شهرت دارد، مسلح با کلاشینکف در تورخم حضور یافته است.

General Zahid
جنرال زاهد فرمانده پولیس ولایت ننگرهار پس از ختم جنگ در مرز تورخم

عبدالله عبدالله رییس اجرائیه افغانستان نیز در اظهارات بی سابقه‌ای اعلام نموده که افغانستان حق دفاع از خود را دارد و در مسئله حاکمیت ملی این کشور هیچ کسی نباید آن‌را دست‌کم بگیرد.

آقای عبدالله در عین حال گفته است که افغانستان ثابت کرده که از مردم و سرزمین‌اش می‌تواند دفاع نماید و این جنگی را که پاکستان آغاز کرده به منفعت هیچ طرفی نیست.

درگیری های مرزی طولانی

درگیری های مرزی در افغانستان با پاکستان بارها تکرار شده است. پیش از این در ماه مارچ سال جاری میلادی، مقامات امنیتی افغان از درگیری مرزی در ولسوالی گوشته ننگرهار میان سربازان افغان و پاکستان خبر داده بودند. در هیمن حال، در سال گذشته میلادی نیز گزارش‌های از درگیری مرزی در مرز افغانستان و پاکستان وجود داشت.

رسانه ها گزارش کرده بودند که در ماه جولای سال گذشته میلادی، در درگیری مرزی میان سربازان افغان و پاکستانی در منطقه انگور اده تلفاتی به دو جانب وارد شده بود.

با وجود درگیری‌های مرزی گذشته که در زمان حکومت‌های حامدکرزی رییس جمهور پیشین افغانستان نیز وجود داشت، واکنش‌ها به گستردگی درگیری مرزی شب گذشته، نبوده است.

Afghan Army
یکی از سربازان ارتش در میدان نبرد

با آن‌که رییس جمهور پیشین افغانستان در موارد زیادی پاکستان را متهم به موشک پراکنی به خاک افغانستان می‌نمود و اسلام آباد را به تحرکات نظامی در مرزهای دو کشور متهم می‌کرد، اما هیچگاهی دستور جنگ مستقیم را صادر نکرده بود.

فصل جنگ

پس از آن که پاکستان تلاش‌های گسترده کابل برای اعتماد سازی دوجانبه و ایجاد مصالحه را با  مواضع دوگانه پاسخ داد، محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان حدود یک ماه قبل در پارلمان این کشور اعلام کرد که فصل جنگ در این کشور را رهبری می‌نماید.

به نظر می‌رسد، واکنش تند ریاست جمهوری افغانستان و شورای امنیت ملی این کشور به حمله مرزی نظامیان پاکستانی بر ایست‌های بازرسی مرزی افغانستان، در ادامه استراتژی جدید جنگ-محور حکومت وحدت ملی افغانستان باشد.

Afghan Army
رییس جمهور غنی همواره سیاست حمایتی از نیروهای امنیتی داشته است

رییس جمهور افغانستان برای بیش از یک سال تلاش‌های گسترده‌ای را برای اعتماد سازی با پاکستان و مصالحه با شورشیان افغان تحت حمایت پاکستان به خرج داد.

محمد اشرف غنی در سفرهای متعدد به پاکستان تلاش نمود تا تنش‌ها در روابط کابل و اسلام آباد را کاهش دهد و در عین حال، جنگ را در افغانستان از راه‌های مصالحه حل و فصل نماید.

اما حملات خونین در مناطق مختلف و حمله ماه اپریل طالبان که بر مقر ریاست محافظت از رجال برجسته اداره امور ریاست جمهوری افغانستان انجام شد، رویکرد سیاست خارجی افغانستان را نیز در حوزه پاکستان به شدت تغییر داده است.

با همه این‌ها، به نظر می‌رسد واکنش‌های گسترده در سطوح عالی حکومت، مجلس نمایندگان و مردم افغانستان نشان می‌دهد که افغان‌ها در مقابل تجاوز خارجی حساس بوده و هنگامی که مورد تجاوز قرار گیرند با فراموشی اختلافات داخلی و عزم قاطع در قامت مشت قاطع و کوبنده ظاهر می‌شود.

نصیر فیضی و الهه عمری همکاران این گزارش بوده اند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان