جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
35 بازدید

سحری در افغانستان؛ سفره های متفاوت و ذایقه های مختلف

خواندن 3 دقیقه
5
(1)

سحری وعده‌ی غذایی است که کوشش می‌شود در ماه رمضان بیشترین توجه به آن صورت گیرد. این وعده‌ی غذایی باید انرژی‌زا باشد و فرد روزه‌دار را تا افطار سرحال نگه دارد.

روزهای رمضان در سال جاری، 16 و نیم ساعت اند و نسبت به سال های دیگر طولانی تر و آب و هوا نیز گرمتر شده است. به این جهت، بیشتر به سحری توجه می‌شود.

سفره های گوشتی

غذاهای گوشتی که در دیگر ماه‌ها در سفره‌های افغانی بیشتر به چشم می‌خورند در این ماه نیز رونق بازار‌اند و اکثر خانواده‌ها نیز از غذهای گوشتی در سحری استفاده می‌کنند.  غذاهای گوشتی مانند شوربا که در اکثر سفره‌های افغان‌ها دیده می‌شود نیز در این ماه بر سر سفره های سحری قرار می‌گیرد. کرایی نیز در رمضان و به خصوص در سفره‌ی سحری طرفداران زیادی دارد. از این که بگذریم غذایی که اکثر مردمان ازبیک در هنگام سحری در سفره‌ی خود دارند قابلی ازبکی است.

Sahari foods
سفره‌ی که گوشت در آن فراوان است

غذاهای گوشتی در افغانستان بنا به قیمت نسبتا بلند گوشت از سوی طبقه‌ی متوسط و بلند جامعه پخته می‌شوند که در این سفره‌ها در هنگام سحر می‌توان مخلفات غذایی دیگر مانند انواع سالاد و دسر‌ها را دید.

سفره های سبزیجات

سفره هایی که اکثر خانواده های متوسط در هنگام رمضان برای سحری می‌چینند، سفره هایی اند که در آن سبزیجات استفاده شده است. در این سفره ها هر شب انواع سبزیجات مانند کدو، بادنجان سیاه، بامیه، فاصیلیه وجود دارد. این سفره ها برعکس سفره های گوشتی باعث می‌شود که در طول روز انسان احساس سبکی کند. در این سفره نقش پررنگ را در میان دیگر غذا ها، برنج و نان گندم دارند که به وفور به چشم می‌خورد.

Sahari foods
غذای حاوی سبزیجات

سفره های لبنی

این سفره ها طوری که از نامش پیداست سفره‌ای است که انواع لبنیات در آن به چشم می‌خورد که در بین خانواده‌های افغان معمول است و خانواده‌های زیادی از لبنیات برای سحری استفاده می‌کنند. در این سفره‌ها  بیشترین مواد که به چشم می‌خورد لبنیات است که از شیر و فراورده‌های آن می‌باشد. نقش مهم را در این سفره ها شیر دارد که از آن به عنوان یک ماده ی خوب برای تشنگی اندک در هنگام روز استفاده می‌شود. در کنار آن قیماق و پنیر و مواد شیرین مانند انواع مرباها نیز در این سفره ها به چشم می‌خورد. این سفره‌ی سحری که مانند سفره‌ی صبحانه است بیشتر برای راحت بودن معده از سوی خانواده ها استفاده می‌شود. این نوع مواد با داشتن مقدار زیاد پروتین و شیرینی باعث می‌شود که انرژی شخص به راحتی در هنگام روز تامین گردد.

Sahari foods
لبنیات و چینش منظم

سحری و رفع تشنگی

در کنار سفره‌هایی که در بالا ذکر شد خانواده‌ها از میوه های مختلفی درهنگام سحری استفاده می‌کنند اما اکثر خانواده ها در این ماه از میوه ی فصل گرما که تربوز و خربوزه است استفاده می‌کنند. بازار تربوز فروشی در این ماه نسبت به دیگر ماه ها رونق بیشتری دراد.

Sahari foods
نمای از میل تربوز

چای نیز بیشتر در سفره های سحری افغانی وجود دارد. در کنار میوه و چای، در سفره‌های سحری افغانی از انواع نوشیندنی ها مانند آب لیمو ویا آب کشته و شربت خاک شیر نیز استفاده می‌شود.

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان