یک مهاجم انتحاری در شهر کابل، کارمندان ریاست دادگاه استیناف ولایت میدان وردک را هدف قرار داد. در این حمله 11 نفر کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند. حمله کننده انتحاری گروه طالبان، صبح امروز در شهرک محمد داوود خان، در ناحیه پنجم شهر کابل موتر کارمندان دادگاه میدان وردک را هدف قرار داد.

فریدون عبیدی رییس تحقیقات جنایی فرماندهی پولیس کابل به خبرنگاران گفت، شمار کشته‌ها یازده نفر اند و اکثر آن‌ها، کارمندان دادگاه میدان وردک می‌باشند.

وزارت داخله افغانستان گفته است، مهاجم انتحاری پیاده بوده و زمانی که موتر کارمندان ریاست محکمه استیناف را به ولایت میدان وردک انتقال می‌داد، خودش را در نزدیک موتر منفجر کرده است. وزارت داخله این حمله را کار دشمنان شکست خورده افغانستان عنوان کرده است.

طالبان مسوولیت این حمله را برعهده گرفته  و گفته اند که این حمله در تلافی به اعدام شش تنی بود که از اخیرا سوی حکومت افغانستان به دار آویخته شدند.

این گروه پیش از این نیز در 31 حمل امسال، حمله بزرگی را در شهر کابل انجام دادند که در آن 64 تن کشته و نزدیک به 350 نفر دیگر زخمی شدند. حمله سی و یکم حمل، بزرگ ترین و خونبار ترین حمله در چهارده سال گذشته در شهر کابل توصیف شده که دو حمله کننده، ریاست محافظت رجال برجسته را هدف قرار دادند.

هفته قبل حکومت افغانستان شش عضو گروه طالبان و شبکه حقانی را اعدام کرد
دو هفته قبل حکومت افغانستان شش عضو گروه طالبان و شبکه حقانی را اعدام کرد

اعدام طالبان

حکومت افغانستان در  واکنش به حمله گروه طالبان به ریاست محافظت رجال برجسته، در 19 ثور شش تن از افراد گروه طالبان و شبکه حقانی را اعدام کرد.

گروه طالبان این اقدام دولت افغانستان را خلاف موازن حقوق بشری عنوان کرده و هشدار داده بود که انتقام آنها را خواهند گرفت.

دفتر نماینده‌گی سازمان ملل محتد در کابل، این حمله را محکوم کرده و گفته است که از اول ماه جنوری سال روان میلادی تا اکنون، این چهاردهمین حمله‌ای است که از سوی مخالفین مسلح در برابر نهادهای عدلی و قضایی افغانستان، انجام می‌شود.

حمله انتحاری بر موتر حامل کارمندان دادستانی کل افغانستان
حمله انتحاری بر موتر حامل کارمندان دادستانی کل افغانستان

نهادهای قضایی هدف عمده

گروه طالبان بهار سال گذشته کارمندان دادستانی کل افغانستان را هدف حملات انتحاری قرار می دادند و چندین حمله در کابل و دیگر ولایات بر کارمندان دادستانی انجام دادند. دو حمله در جریان یک هفته در کابل بر کارمندان این اداره، که چهار کشته و نزدیک به سی زخمی در پی داشت، همه را وحشت زده کرد بود. این گروه چند روز بعد از حمله به کارمندان دادستانی در کابل در سال گذشته، کارمندان وزارت عدلیه افغانستان را در پارکینگ این وزارت هدف قرار داد که در آن شش تن کشته و حدود چهل نفر زخمی شدند.

در سه چهار سال اخیر، گروه طالبان هر از گاهی به صورت سیستماتیک، کارمندان دستگاه عدلی و قضایی افغانستان را هدف قرار می‌دهند. این گروه اکثرن دلیل حمله به کارمندان این دو نهاد را، در واکنش به زندانی شدن جنگ‌جویان شان و آنچه آنها فساد اداری در این دو نهاد می‌دانند، عنوان می‌کنند.

تکان دهنده‌ترین حمله این گروه به کارمندان دادگاه عالی، در ماه جوزای سال 1392 بود که در آن هفده نفر کشته شدند و حدود چهل نفر زخم بر داشتند. این گروه دلیل حمله شان به دادگاه عالی را فاسد بودن آن عنوان کرده و گفته بودند که این نهاد توجیه کننده کفر در افغانستان می‌باشد. این گروه در اعلامیه‌یی گفته بود، دادگاه عالی افغانستان در به کار گیری ظلم و برخورد بد با مردم افغانستان و همچنان مجوز دادن به کفر نقش مهمی دارد و گروه طالبان مجبور شدند، برای از میان برداشتن به گفته آن‌ها، این هسته فاسد، اقدام کند.

حمله طالبان بر کارمندان دادگاه عالی افغانستان
حمله طالبان بر کارمندان دادگاه عالی افغانستان

رهبری جدید

این حمله همزمان با انتخاب رهبری جدید گروه طالبان پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور صورت گرفته است. چهار روز پیش گزارش ها از کشته شدن ملا اختر منصور رهبر گروه طالبان به نشر رسید که در یک حمله طیاره‌های بدون سرنشین امریکایی در بلوچستان پاکستان کشته شد.

ملا اختر منصور پس از کشته شدن ملا محمد عمر حدود یک سال پیش به رهبری گروه طالبان انتخاب شد و در دوران رهبری او خونبار ترین حملات انتحاری در افغانستان انجام شد. دو حمله در کابل، سقوط شهر کندز برای چند روز، تشدید جنگ در شمال افغانستان و موارد مختلف خشونت در جنوب و شرق افغانستان همه نتیجه رهبری ملا اختر منصور بوده است.

گروه طالبان پس از چهار روز، صبح امروز با نشر اعلامیه‌ای کشته شدن ملا اختر منصور را تأیید کرد و به او لقب “شهید امیر المومنین” را دادند. این گروه در اعلامیه شان گفته اند که پس از برگزاری مجلس که اعتبار شرعی را دارا بوده،  مولوی هیبت الله آخندزاده را به عنوان رهبر جدید امارت اسلامی انتخاب کرده اند.

Mullah-Akhtar-mohammad-Mansour
ملا اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان

مولوی هیبت الله آخندزاده قندهاری است. او یک مدرسه دینی را نیز در ایالت بلوچستان پاکستان مدیریت می‌کرد و در زمان طالبان به عنوان معاون محکمه نظامی این گروه کار کرده است.

ظاهرن حمله امروز گروه طالبان، در شهر کابل، همزمان با انتخاب رهبری جدید این گروه صورت گرفته است و به این باورها که احتمالن رهبر جدید طالبان، سیاست های جنگ محور اختر منصور را ادامه خواهد داد، مهر تأیید می‌گذارد.

طالبان در حالی در پایتخت افغانستان به کارمندان دادگاه عالی این کشور حمله می‌کنند که گفتگوهای صلح با بن‌بست رو به رو شده است و حکومت وحدت ملی پاکستان را مقصر اصلی ادامه جنگ و ناکامی صلح در افغانستان می‌داند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط مختار پدرام

مختار پدرام حدود یک دهه عمر خود را در کارهای روزنامه‌نگاری گذرانده است. لیسانس ادبیات از دانشگاه کابل است و دوره‌های مختلف در بخش روزنامه‌نگاری تحقیقی، روزنامه‌نگاری آنلاین و روزنامه‌نگاری جنگ، نیز آموزش دیده است. مدت بیشتر از یک سال به عنوان مدیر دیپارتمنت مطالعات امنیتی در مرکز مطالعات استراتیژیک کابل بوده است. سه سال با تلویزیون خصوصی یک به عنوان خبرنگار تحقیقی و امنیتی کار کرده است. پدرام سردبیر و مسوول چند خبرگزاری و نشریه چاپی نیز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *